!-- OneTrust Cookies Consent Notice start for polskieradio.pl -->
Polskie Radio Dzieciom

Spektakl "Szkoła". Twórczy komentarz na temat teraźniejszej edukacji

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:44
Mówi się, że radio to teatr wyobraźni, co można było sprawdzić podczas ostatniej audycji, w trakcie której usłyszeć można było zapowiedź spektaklu "Szkoła" autorstwa Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej, gościa "Strefy Rodzica". Sztuka ta jest odgrywana na deskach teatru Młyn, a jej premiera odbyła się 17 września na platformie internetowej.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: BonNontawat/Shutterstock

W teatrze Młyn, który został założony przez trzy siostry obejrzeć można autorskie, kameralne spektakle dotyczące współczesnej rzeczywistości. Dzięki temu, że teatr jest medium dyskutowania, możemy przez nie wyrazić siebie oraz przeprowadzić dialog z widzami. Spektakl "Szkoła" dąży do tego, aby przez swoją formę i treść zachęcić do rozmów na temat edukacji i funkcjonowania systemu szkolnictwa. – Założenie było takie, żeby opowiedzieć o rzeczywistości współczesnej szkoły i żeby poszukać innego języka, właśnie języka sztuki, języka metafor na to, co się dzieje – skomentowała Natalia Fijewska-Zdanowska.

Jednym z przesłań, jakie wybrzmiewają w spektaklu jest to, że uczniowie postrzegani są jako całość, przez co w szkole nie widzimy ich indywidualnych historii czy osobowości. Poprzez nie uwzględnienie dzieci wśród aktorów, podkreślone jest, że nauczyciele ze szkoły ukazanej w sztuce tak naprawdę nie wiedzą, kim są uczęszczające do niej dzieci. 

Posłuchaj
59:32 2021_09_13 21_00_59_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 13 września godz. 21:00

Historia rozpoczyna się od przyjścia do szkoły nowego nauczyciela, który w progu witany jest przez portiera pracującego zdalnie. Zarówno ten zabieg, jak i przedstawienie dyrektorki przemawiającej na radzie pedagogicznej z własnego domu jest odniesieniem do edukacji zdalnej w czasach pandemii. Spektakl zwraca uwagę także na to, że w szkołach zanika charakter nie tylko uczniów, ale też nauczycieli, którzy z czasem tracą pasję do nauczania.

Spektakl „Szkoła” jest zatem rodzajem komentarza do rzeczywistości, w której każda ze stron jest w pewien sposób ograniczana oraz ma swoje problemy. Dodatkowo, dobór słów i wykorzystana muzyka podkreślają pewne metafory i umożliwiają spojrzenie na ten temat z dystansu.   

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Marcin Perfuński
Gość: Natalia Fijewska-Zdanowska
Data emisji: 13.09.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

"Strefa rodzica”. Jak rozmawiać by być rozumianym?

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2021 16:00
Niewątpliwie komunikacja jest kluczowym elementem każdej relacji. Czasem jednak trudno jest nam się porozumieć z drugą osobą lub zrozumieć, jakie przesłanie kryje się za daną wiadomością. Wynika to m.in. z niepoprawnego lub nieumiejętnego słuchania lub wypowiadania słów w sposób niejasny. O tym, jak prowadzić dialog, by był on zrozumiały dla każdego opowiedziały w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom współautorki kart Jupitajnia, Agata Waligórska, ekspertka ds. komunikacji oraz Karolina Dymkowska Kleina, psycholożka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak szkolne relacje wpływają na uczniów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2021 00:20
Od małego jesteśmy ciekawi świata oraz wyposażeni w umiejętność i chęć uczenia się. Z czasem jednak to zaciekawienie mija, a zapał do chodzenia do szkoły maleje i ustępuje miejsca negatywnym emocjom. Co zatem możemy zrobić, aby dzieci lubiły i chciały do niej chodzić? W "Strefie Rodzica", której gościem była Maria Hawranek, autorka książki "Szkoły, do których chce się chodzić", porozmawialiśmy o relacjach między uczniami i dziećmi, a nauczycielami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak wspierać mocne strony dziecka?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2021 10:50
Każde dziecko ma mocne strony, o których czasami może nawet nie wiedzieć. W ich odkrywaniu, rozwijaniu i wzmacnianiu towarzyszą rodzice, których wsparcie może także pomóc najmłodszym w radzeniu sobie z trudnościami. Oprócz tego, do podbudowywania mocnych stron u dzieci wykorzystać można również bajki, o czym w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom mówiła Ilona Kostecka, autorka książki  "Matylda Odważna i Pralkowy Potwór".
rozwiń zwiń