Polskie Radio Dzieciom

Edukacja polonistyczna. Jak powinna wyglądać? Czego wymaga podstawa programowa?

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2022 11:35
Dziecko od urodzenia, początkowo nieświadomie, uczy się języka. Świadomości językowej nabiera w domu, a to oznacza, że pierwszymi nauczycielami są rodzice. Polszczyzna, jaką posługuje się pierwotne otoczenie dziecka, ma duże znaczenie. Formalnie nauka rozpoczyna się w przedszkolu. To właśnie tam dziecko poznaje litery, wypowiada się na różne tematy, buduje zdania. Nie bez znaczenia jest także socjalizacja, która pozwala konfrontować język innych środowisk i tym samym poszerzać horyzonty swojej mowy. 
W podstawie programowej znalazły się lektury ważne z powodu wartości i mądrości, którą za sobą niosą.
W podstawie programowej znalazły się lektury ważne z powodu wartości i mądrości, którą za sobą niosą. Foto: UfaBizPhoto/shutterstock

W szkole uczeń poznaje reguły rządzące językiem. O nauce języka polskiego jako przedmiotu szkolnego wypowiedziała się Wioletta Kozak z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w audycji "Strefa Rodzica" na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Istotną rolę w nauczaniu języka polskiego odgrywa kształcenie literackie. Nie bez powodu w podstawie programowej znalazły się lektury ważne z powodu wartości i mądrości, którą za sobą niosą. Wiele zależy od metody pracy nauczyciela i od tego, czy potrafi odkryć przed uczniem te wartości i przenieść je na poziom współczesnego odbioru. 

Posłuchaj
60:12 2022_03_31 21_00_07_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Edukacja polonistyczna. Jak powinna wyglądać? Czego wymaga podstawa programowa?

Wiedzy nie tylko należy szukać, ale trzeba potrafić dokonywać krytycznej oceny pozyskanych informacji. Podstawa programowa zakłada wykształcenie u uczniów odruchu sprawdzania wiadomości. „Żeby uczeń był przygotowany do pełnienia różnych ról, musi mieć taki wewnętrzny imperatyw, chęć zrobienia czegoś, chęć działania, aktywności własnej. Dlatego to samokształcenie zostało wyodrębnione jako bardzo ważny, osobny obszar w podstawie programowej” – tłumaczy dr Wioletta Kozak. W podstawie programowej pojawiły się elementy retoryki, która wymaga umiejętności argumentowania.  

Audycja: Strefa rodzica

Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: dr Wioletta Kozak / Centralna Komiska Egzaminacyjna
Data emisji: 31.03.2022
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Polskie Radio Dzieciom zaprasza również do korzystania z bogatej oferty podcastowej anteny, w której dostępne są cieszące się dużym zainteresowaniem propozycje dla najmłodszych: "Bajki opowiadane przez dzieci" oraz "Opowieści ludów świata", jak również podcasty podróżnicze czy poradnikowe dla rodziców w tym podcasty przygotowane przez Idę Nowakowską

W ofercie cyfrowego Polskiego Radia Dzieciom dostępne są także podcasty przygotowane z myślą o dzieciach. Wśród nich "Bajki opowiadana przez dzieci", "Bajania Kulfona i Moniki. Dla dzieci" oraz "Opowieści ludów świata". Zapraszamy na podcasty.polskieradio.pl.


Wszystkie podcasty Polskiego Radia Dzieciom są dostępne na stronie podcasty.polskieradio.pl

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali! 


Zobacz także
Czytaj także

Jak wspierać pierwszoklasistów? Podpowiada psycholog

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:54
Pójście do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest ogromną zmianą nie tylko dla dziecka, ale też i całej rodziny. W odróżnieniu od przedszkola, gdzie jedną z największych trudności stanowiło rozstanie z maluchem i zostawienie go pod opieką innego dorosłego, w tym wypadku główny temat stanowi adaptacja dziecka do nowego środowiska i obowiązków. O tym, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i pomóc swojemu dziecko opowiedziała w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Marta Chrościcka, psycholog i terapeutka dzieci i rodzin.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak to jest być nauczycielem? Audycja dla rodziców

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2021 15:21
W szkole uczniowie zdobywają wiedzę, nowe znajomości oraz odkrywają siebie. Ich przewodnikami są wówczas dorośli, którzy za pomocą dialogu i wsparcia prowadzą dzieci i młodzież przez kolejne etapy edukacji. W związku z tym, praca w zawodzie nauczyciela jest nie tylko odpowiedzialna, ale też wymagająca emocjonalnie. W Dniu Nauczyciela o swojej pracy opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Jarek Szulski, autor książki "Nauczyciel z Polski" oraz dwie nauczycielki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szkoła na nowo. Istotne zmiany w statucie

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2022 13:51
W jaki sposób przeprowadzić szkolne zebranie, by nie było ono jedynie przykrym obowiązkiem dla obu stron? Jak powinny wyglądać relacje między nauczycielem a rodzicem? Jaką rolę w życiu szkoły pełni rada rodziców? Na te i inne pytania odpowiedziały w czwartkowej Strefie Rodzica Anna Szulc, autorka książki "Nowa szkoła" i współautorka "Statutu nieumarłego" oraz Eliza Kasprowicz z prezydium rady rodziców.
rozwiń zwiń