Polskie Radio Dzieciom

Cyfrowa autoagresja – powszechne zjawisko, o którym nie wiedzą rodzice

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2023 14:37
Kiedy myślimy o autoagresji, do głowy przychodzą nam czyny związane ze wszystkim, co fizyczne. Okazuje się jednak, że autoagresja może być nie tylko fizyczna, ale też cyfrowa. Jest to zjawisko, co do którego świadomość społeczna jest znikoma. Jego źródła możemy szukać w coraz częściej zacierającej się wśród młodych osób granicy między rzeczywistością a światem wirtualnym.  
Cyfrowa autoagresja  powszechne zjawisko, o którym nie wiedzą rodzice
Cyfrowa autoagresja – powszechne zjawisko, o którym nie wiedzą rodzice Foto: shutterstock/THE YOOTH

- Do świata cyfrowego młodzi ludzie przenoszą część realizacji swoich potrzeb, a w rzeczywistości cyfrowej starają się działać również w obszarze swoich stanów emocjonalnych – zauważył Jakub Andrzejczak. W konsekwencji pewne znane nam z życia codziennego problemy mają swoje odzwierciedlenie w świecie cyfrowym poprzez wykorzystanie nowych form, jakie rzeczywistość cyfrowa umożliwia, a do wirtualnego świata przenoszone są także zachowania autodestrukcyjne.  

Do takich zachowań należy celowe krzywdzenie się poprzez pisanie negatywnych treści na swój temat albo umyślne docieranie do treści, które wyraźnie obniżają dobrostan psychospołeczny jednostki, a mimo to te jednostka ma nadal potrzebę docierania do nich, deklarując, że jedną z towarzyszących wówczas emocji jest uczucie ulgi, tak jak w klasycznych przypadkach zachowań autodestrukcyjnych. 

– Pierwszą kategorią są treści dotyczące negatywnych stanów psychicznych, czyli treści mówiące o depresji, atakach paniki, samookaleczaniu czy samobójstwie – rozpoczął profesor Wielkopolskiej Akademii Społeczno-Ekonomicznej – Drugą kategorią, która była wskazywana najczęściej przez nastoletnie dziewczęta, są wszystkie kwestie związane z cielesnością, sylwetką, a więc zaburzenia odżywiania i docieranie do materiałów, w których mamy do czynienia z „idealną” figurą. Kolejna kategoria jest związana z przemocą wobec ludzi, a nawet zwierząt. Są to często materiały epatujące krwią.  

Posłuchaj
59:41 2023_02_10 21_00_11_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Cyfrowa autoagresja tematem audycji_Strefa Rodzica 10 lutego 2023

 

Autoagresja cyfrowa jest nierzadkim wśród młodych osób zjawiskiem, o którym należy rozmawiać.

Takie zachowania często są maskowane, ale każdy jej przejaw wymaga reakcji i udzielenia pomocy. Więcej o tym w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania. 

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Mikołaj Foks
Gość: Jakub Andrzejczak – profesor WASE, kierownik Zakładu Socjologii Wychowania, doktor nauk humanistycznych UAM, członek Pracowni Profilaktyki, Resocjalizacji i Readaptacji Społecznej, autor badań naukowych I programów profilaktycznych, opiniodawca
Data emisji: 10.02.2023
Godzina emisji: 21:00

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali! 

Zobacz także
Czytaj także

Rozwój dziecka poprzez zabawę zabawkami. Podcast Idy Nowakowskiej

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2022 08:23
Jak ważna jest dla dzieci zabawa lalkami, miśkami, zwierzakami. Jakie kompetencje rozwija i dlaczego warto obserwować dzieci podczas tej zabawy? A także czy chłopcy również mogą bawić się lalkami i od kiedy dziecku powinien towarzyszyć bliski, przyjaciel do przytulania? Na te i wiele innych pytań odpowiada gość Idy Nowakowskiej w Polskim Radiu Dzieciom, Marta Żysko-Pałuba - psycholog i terapeuta. Rozmowa jest dostępna na bezpłatnej platformie podcasty.polskieradio.pl. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co zrobić kiedy szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata?

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2023 10:53
Szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata - jeśli postawimy taką diagnozę, nie poprzestajmy na tym. Jest wiele sposobów na to, żeby utrzymać  młodego człowieka w ciekawości poznawczej. Elżbieta Manthey podkreśla, że dzieci, szczególnie te młodsze, bardzo uważnie obserwują dorosłych i idą za nimi, dokądkolwiek ci by nie zmierzali. Ważne jest, byśmy naszą ciekawość komunikowali dzieciom, zarówno będąc rodzicem, jak i nauczycielem. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czym dla dziecka jest zabawa i co daje ona dzieciom?

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2023 14:37
W jaki sposób zabawa kształtuje i rozwija młodych ludzi? Dlaczego zabawa naszych dzieci bywa dla nas frustrująca? Zachowanie dzieci nie musi przecież wywoływać w nas wyłącznie pozytywnych emocji. Ważne jest to, by sobie na emocje pozwolić i zaakceptować, że czasami możemy czuć się gorzej czy możemy nie mieć ochoty na zabawę z dzieckiem. Warto przekazać to dziecku w przystępny sposób. Tym samym nauczymy naszą pociechę stawiania granic i odnalezienia się w sytuacji, kiedy sama nie ma na coś ochoty. O tym w audycji Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy!
rozwiń zwiń