X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Skąd przyszedł pies?

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2010 11:05
Naukowcy ustalili skąd pochodzą psy.

Międzynarodowi - w tym polscy - naukowcy ustalili dokładnie, gdzie zrodziły się dzisiejsze psy. Opublikowane w prestiżowym tygodniku Nature badania dowodzą, że zwierzęta te nie pochodzą - jak sądzono do tej pory - z Europy czy też wschodniej Azji. Psy zrodziły się bowiem na Bliskim Wschodzie.

Naukowcy ustalili to na podstawie badań genetycznych ponad dziewięciuset psów z 85 różnych ras, a także kilkuset wilków szarych, uważanych za przodków psów. Zanalizowano łącznie 48 tysięcy znaczników genetycznych. Szczególnie przydatne okazało się zjawisko zmienności sekwencji DNA, czyli tak zwany polimorfizm pojedynczego nukleotydu.
Choć większość dzisiejszych ras psów powstała w ciągu ostatnich dwustu lat, najstarsi znani przedstawiciele gatunku liczą sobie kilkanaście, a w jednym znanym przypadku nawet ponad 30 tysięcy lat. Niektórzy naukowcy szacują, że psy oddzieliły się od wilków kilkadziesiąt lub nawet ponad sto tysięcy lat temu.

Autorzy pracy w Nature nie są pewni, gdzie dokładnie pojawił się pierwszy gatunek psów - dane pochodzą bowiem z terenów dzisiejszego Izraela, Arabii Saudyjskiej i Iranu. Można jednak przypuszczać, że psy pojawiły się na tych samych terenach, co domowe koty, zwierzęta hodowlane i współczesne rolnictwo.

Badania przeprowadzili naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin, Izraela, Australii i Włoch. Polscy współautorzy publikacji to profesor Włodzimierz Jędrzejewski i doktor Małgorzata Pilot z Polskiej Akademii Nauk.

Z przezroczystymi włosami

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2008 07:02
Pojawianie się siwych włosów uznawane jest zwykle za pierwsze objawy procesu starzenia.

Odtworzymy mamuta?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2008 12:54
Badaczom udało się zsekwencjonować genom wymarłego gatunku.

Neandertalczyk zsekwencjonowany

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2008 06:11
Udało się zsekwencjonować mitochondrialne DNA neandertalczyka.

Próbował bestialsko utopić psa. "Znajdziemy go"

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2010 13:07
Dramatyczne wydarzenia rozegrały się w miniony poniedziałek niedaleko wsi Potępa koło Krupskiego Młyna w powiecie tarnogórskim.

Spojrzeć Tutowi w DNA

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2010 03:38
O przyszłości współpracy archeologów i genetyków mówi Albert Zink, członek grupy naukowców, którzy jako pierwsi przebadali DNA Tutenchamona.