Wędkujemy od 42 tysięcy lat

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2011 07:22
Praczłowiek, żyjący przed 42 tys. lat był wytrawnym rybakiem, czego dowodzi najnowsze odkrycie w jednej z grot Timoru Wschodniego.
Homo sapiens wędkował 42 tys. lat temu
Praczłowiek, żyjący przed 42 tys. laty był wytrawnym rybakiem, czego dowodzi najnowsze odkrycie w jednej z grót Timoru Wschodniego. Odnalezione tam haczyki do łowienia ryb potwierdzają jego zaawansowane techniki wędkarskie” - poinformowała portugalska agencja Lusa.
Rekwizyty, odkryte w listopadzie br. w tej byłej portugalskiej kolonii w Azji Południowo-Wschodniej, mają ponad 42 tys. lat. W grocie Jerimlai australijscy archeolodzy znaleźli rybie skamieniałości oraz haczyki do łowienia ryb.
„Wprawdzie haczyki powstały około 23 tys. lat temu, ale podczas naszych badań na Timorze Wschodnim natknęliśmy się na szereg dowodów potwierdzających, że homo sapiens łowił ryby przy użyciu wytwarzanych z muszli haczyków już 42 tys. lat temu” - powiedziała Sue O’Connor z zespołu archeologicznego, który dokonał odkrycia w Jerimlai.
Zdaniem ekspertów, haczyki z Timoru Wschodniego są „rewolucyjnym znaleziskiem”, a zarazem najstarszym dowodem na wędkowanie przez homo sapiens. Poza nimi, w grocie odnaleziono 38 tys. rybich skamieniałości.
Resztki ryb, które uczeni odnaleźli w grocie dowodzą, że praczłowiek zamieszkujący Timor Wschodni wypływał w poszukiwaniu pożywienia na otwarty ocean i potrafił łowić gatunki żyjące na dużych głębokościach, takie jak skarus czy tuńczyk.
„Nie mamy wątpliwości, że metody łowieckie sprzed 42 tys. były bardzo wyrafinowane. Prawdopodobnie do ich rozwoju przyczyniła się niewielka liczba zwierząt zamieszkujących Timor Wschodni. W celu zdobycia pożywienia tamtejszy praczłowiek wyspecjalizował się w łowieniu ryb. W ich poszukiwaniu docierał nawet do wybrzeża Australii” - poinformowała Sue O’Connor.
Najstarsze dotychczas odkryte haczyki do łowienia ryb i harpuny pochodzą sprzed 12 tys. lat.

Odnalezione tam haczyki do łowienia ryb potwierdzają jego zaawansowane techniki wędkarskie - poinformowała portugalska agencja Lusa.

Przedmioty, odkryte w listopadzie tego roku w tej byłej portugalskiej kolonii w Azji Południowo-Wschodniej, mają ponad 42 tys. lat. W grocie Jerimlai australijscy archeolodzy znaleźli rybie skamieniałości oraz haczyki do łowienia ryb.

- Wprawdzie haczyki powstały około 23 tys. lat temu, ale podczas naszych badań na Timorze Wschodnim natknęliśmy się na szereg dowodów potwierdzających, że Homo sapiens łowił ryby przy użyciu wytwarzanych z muszli haczyków już 42 tys. lat temu - mówi Sue O’Connor z zespołu archeologicznego, który dokonał odkrycia w Jerimlai.

Zdaniem ekspertów, haczyki z Timoru Wschodniego są "rewolucyjnym znaleziskiem", a zarazem najstarszym dowodem na wędkowanie przez homo sapiens. Poza nimi, w grocie odnaleziono 38 tys. rybich skamieniałości.

- Nie mamy wątpliwości, że metody łowieckie sprzed 42 tys. były bardzo wyrafinowane. Prawdopodobnie do ich rozwoju przyczyniła się niewielka liczba zwierząt zamieszkujących Timor Wschodni. W celu zdobycia pożywienia tamtejszy praczłowiek wyspecjalizował się w łowieniu ryb. W ich poszukiwaniu docierał nawet do wybrzeża Australii - mówi Sue O’Connor.

Neandertalczycy wcześniej polubili owoce morza

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2011 05:00
Nasi wymarli krewniacy, neandertalczycy, żywili się owocami morza już 150 tys. lat temu. Świadczą o tym znaleziska dokonane w Hiszpanii - informują archeolodzy na łamach "Public Library of Science".

Odkopali pracownię sprzed 100 tysięcy lat

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2011 21:14
Archeolodzy w RPA odkryli prastarą pracownię artystyczną. Studio działało około 100 tysięcy lat temu - piszą naukowcy w tygodniku Science.

Znamy najstarsze szczątki Homo sapiens w Europie

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2011 00:59
Naukowcy ponownie przebadali pradawne fragmenty szkieletów przedstawicieli naszego gatunku z Wielkiej Brytanii i Włoch, i uzyskali zaskakujące wyniki.

Wchłonęliśmy neandertalczyków - dlatego zniknęli

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2011 23:10
Surowy klimat i związana z tym konieczność odległych wędrówek mogły doprowadzić do zniknięcia neandertalczyków. Częściej spotykali nasz gatunek i zostali przez niego wchłonięci – spekulują naukowcy.

126 tys. lat temu troszczyliśmy się o rannych

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2011 21:10
Czaszka sprzed 126 tys. lat jest dowodem na troskę i przemoc wśród pierwszych ludzi. Pod tymi względami już wówczas byliśmy tacy jak teraz.