Moc w sieci

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2010 14:30
Niewykorzystywana moc zwykłych komputerów pomogła odnaleźć gwiazdę oddaloną od Ziemi o 17000 lat świetlnych.

Dzięki komputerom połączonym w jedną sieć amatorzy astronomii z około dwustu krajów odkryli rzadkie ciało niebieskie - pulsar. Niezwykłą, międzynarodową sieć badawczą opisuje w najnowszym numerze tygodnik Science.

Zawodowi astronomowie codziennie odbierają z kosmosu mnóstwo sygnałów. Kłopot stwarza analiza dużej ilości danych. Z pomocą naukowcom przyszło ponad 200 tysięcy ochotników stowarzyszonych w projekcie Einstein@home. Ich komputery z programami ściągniętymi z Internetu, gdy nie są zajęte czym innym, zajmują się właśnie przetwarzaniem kosmicznych danych. I to te maszyny odkryły rzadkiego pulsara oddalonego od Ziemi o 17000 lat świetlnych.

Technologia, która umożliwia wykorzystanie mocy obliczeniowej wielu komputerów to „grid computing”. Dzięki niej nawet niewielka sieć domowych komputerów może stworzyć superkomputer, zdolny do przeprowadzania skomplikowanych operacji i obliczeń.

Pozornie to nic wielkiego, ale astronomowie mówią, że to sensacja i już szykują się do następnych odkryć. Jednocześnie podobna sieć, Folding@home, czyli „zwijanie w domu” bada procesy zwijania białek, co stwarza nadzieję na lepsze leczenie chorób Alzheimera, Parkinsona czy raka.

pg, IAR

Najpiękniejsze obserwatoria świata

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2009 07:53
Audycja dra Stanisława Bajtlika

Okulary przetłumaczą rozmowę na żywo

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2009 07:00
Powstało urządzenie, które może wyświetlać podpisy na siatkówce oka. Przypomina okulary - z tym, że zamiast soczewek ma miniprojektor.

W kosmicznej sieci

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2008 18:15
Gdzie we Wszechświecie znajduje się brakująca materia? Holenderscy i niemieccy astronomowie potwierdzili, że w przestrzeni międzygalaktycznej.

Polski internet wciąż niedoinwestowany

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2009 06:21
Materiał Polskiego Radia Euro.

Need for speed

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2009 13:46
Jak szybkie mogą być komputery? Na pewno nie nieskończenie szybkie.

Sieć semantyczna przyszłością internetu

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2010 12:20
Tak sądzi jeden z twórców globalnej sieci. Czy powstaną w niej nowe formy cyberprzestępczości?

Superkomputer przewidzi skutki trzęsienia

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2010 13:30
Blue Waters, budowany właśnie komputer o największej mocy obliczeniowej, nie będzie grał w szachy. Posłuży do prognozowania skutków trzęsień ziemi.

Szwajcarzy rozwiążą problemy ludzkości

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2010 12:00
Naukowcy chcą zbudować maszynę do symulacji wszystkiego, co dzieje się na Ziemi. Tak zwany Symulator Żywej Ziemi (Living Earth Simulator) miałby pomóc w rozwiązaniu wielu problemów ludzkości.

Bądź na bieżąco przez całe życie