Kultura

Lodowa sztuka

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2009 11:32
Harbin uważany jest za zimową stolicę Chin. W mieście położonym na północnym-wschodzie kraju od 1963 roku (oficjalnie) odbywa się Międzynarodowy Festiwal Rzeźb Śnieżnych i Lodowych. Jest to jedna z największych tego typu imprez na świecie. Organizacji festiwalu sprzyja arktyczny klimat dalekiej prowincji, który gwarantuje coroczne „dostawy” śniegu i lodu niezbędnych przy wykonywaniu rzeźb.

Korzenie festiwalu sięgają czasów dużo dawniejszych niż rok 1963, gdy festiwal został na trwałe wpisany do kalendarza miasta. Już za czasów mandżurskiej dynastii Qing, panującej na tym terenie w latach 1644-1911, chłopi i rybacy własnoręcznie wykonywali lodowe latarnie, służące za podstawowe źródło światła. Do wyrobu takiego oświetlenia nie było trzeba wiele – wystarczało wiadro i woda. Do wiadra nalewano wody, wystawiano je na mróz by zamarzło. Po wydobyciu bryły lodu z naczynia wydrążano w niej otwór, w który wstawiano świecę. Takie lampiony cieszyły się ogromną popularnością w regionie miasta Harbin, często oświetlano nimi domy.

Dziś mówi się o wpływach prawosławnej kultury rosyjskiej na powstanie festiwalu. 19 stycznia w święto Chrztu Chrystusa w Harbinie wznoszone były krzyże wykute z lodów rzeki Sungari.  Aby krzyże wyglądały bardziej okazale wokół nich wznoszono ornamenty, stawiano lodowe latarnie i dekoracyjne ogrodzenia. Po przekazaniu miasta w ręce chińskie święto utraciło rosyjski i prawosławny charakter. Pozostał natomiast styczniowy festiwal.

Średnia zimowa temperatura w Harbinie to około - 16 stopni Celcjusza. Miały miejsce i takie zimy, kiedy termometry odnotowały spadek temperatury do - 38, co zapewnia wspaniałą kondycję zimowych rzeźb. W tym roku jednak zima w Harbinie nie dopisała. O ile na brak mrozu nie można narzekać,  to zawiódł śnieg. Organizatorzy zostali zmuszeni do dostarczenia sztucznego śniegu.

Co roku harbińskie rzeźby biją rekordy i wpisywane są do Księgi Guinessa. W 2007 roku powstała tu największa na świecie rzeźba z lodu i śniegu - replika Wodospadu Niagara. Powstała konstrukcja o długości 250 metrów i szerokości 8.5 metra, do której budowy zużyto 13 000 metrów sześciennych śniegu. W tym roku największą harbińską rzeźbą będzie lodowo-śnieżny Święty Mikołaj.
Lodowe rzeźby wystawiane są w trzech miejscach w mieście: Sun Island Park, Harbin Ice and Snow World oraz Parku Shaolin.

Sun Island Park to największe zlokalizowane pod dachem muzeum sztuki śnieżnej i lodowej. Czynne jest każdego roku od listopada. W 1999 roku utworzono Harbin Ice and Snow World – centrum architektury lodowej. Twórcy wystawianych tam dzieł czerpią inspiracje z legend Państwa Środka oraz szczytowych osiągnięć światowej architektury, np. Wielkiego Muru Chińskiego czy egipskich piramid. Park Shaolin udekorowany jest lodowymi latarniami i uważany jest za jedną z największych atrakcji turystycznych Chin.

Do innych atrakcji jakie odnajdziemy w Harbinie należą: hodowla tygrysów, pierwszy w Chinach browaru, którego twórcami są Polacy, oraz barszcz czerwony, tradycja pozostała o czasach panowania rosyjskiego, którego nie zjemy w żadnej innej chińskiej prowincji.

Szacuje się, że podczas trwania festiwalu miasteczko odwiedzi 800000 turystów. To niewątpliwie nagroda dla tych, którzy postanowili zima zawitać do Chin mimo siarczystych mrozów.

 

Zobacz więcej na temat: SZTUKA Chiny piramidy
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

8/11

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2008 13:00
Leni prawdziwa --- sputnik nad całym krajem --- potęga bąkowskiego --- hen85 --- maszyny, które pożądają --- ukryte --- szkoła tysiąclatka --- nowe legendy śląskie --- goście high places
rozwiń zwiń

Czytaj także

Drzwi Mitoraja

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2009 13:36
Biskup Tadeusz Pikus poświęci Anielskie Drzwi autorstwa Igora Mitoraja.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Artysta zbyt kontrowersyjny

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2009 11:20
"Zbigniew Libera. Prace 1982-2008" pod takim tytułem warszawska Zachęta przygotowała pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawę prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej.
rozwiń zwiń