X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Artysta zbyt kontrowersyjny

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2009 11:20
"Zbigniew Libera. Prace 1982-2008" pod takim tytułem warszawska Zachęta przygotowała pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawę prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej.
Audio

 

Paradoksem jest, że twórczość Zbigniewa Libery, autora takich głośnych i powszechnie znanych prac, jak: "Lego. Obóz koncentracyjny", "Pozytywy" czy "Jak tresuje się dziewczynki" nie doczekała się dotąd wyczerpującej, monograficznej prezentacji i publikacji. - Mnie też to zastanawia- przyznał w rozmowie z Polskim Radiem Zbigniew Libera.

  
Artysta kontrowersyjny
  

Dlaczego się tak dzieje? Odpowiedź jest prosta. Libera, w świadomości wielu odbiorców, zapisał się jako artysta kontrowersyjny. Tematy podnoszone przez prace artysty (przede wszystkim kwestia Holocaustu), jak i same dzieła, wywoływały gorące debaty publiczne w Polsce i za granicą. W 1995 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, na wystawie zatytułowanej "Antyciała", artysta pokazał pracę zatytułowaną "Urządzenia korekcyjne". Wywołała ona szereg dyskusji i ostatecznie okrzyknięta została skandaliczną. Dwa lata później, nie mniej szumu w mediach, wywołała praca "Lego. Obóz koncentracyjny", która miała prezentować Polskę na Biennale w Wenecji. Ostatecznie kurator polskiego pawilonu nie dopuścił jej do wystawy, w wyniku czego sam artysta wycofał się z udziału. W 2006 roku artysta miał swoją pierwszą retrospektywną wystawę na Uniwersytecie of  Michigan w Ann Arbor. W Polsce nie znalazła się instytucja, która chciałaby tę gotową ekspozycję zaprezentować w swoich przestrzeniach. Jak podkreśla Dorota Monkiewicz, kuratorka wystawy w stołecznej Zachęcie, w Polsce wciąż brakuje zrozumienia, dla tego typu sztuki. -Wiele instytucji boi się krytyki i nagonek prasowych. My pierwsi zdecydowaliśmy się na taki krok- dodaje Monkiewicz. 

 

Ważne lata 80- te

Retrospektywna wystawa prac Zbigniewa Libery w Ann Arbor nie obejmowała aż tylu prac, ile udało zgromadzić się na warszawską ekspozycję. W czterech salach Zachęty można zobaczyć aż 125 dzieł artysty. Część z nich to pojedyncze prace, część z nich to całe zespoły składające się z różnych elementów. Prace nie są prezentowane w sposób chronologiczny. Każda sala poświęcona jest innemu zagadnieniu. Warto jednak zaznaczyć, że aż w trzech salach znalazły się prace z lat 80-tych. Jak podkreśla jednak artysta, prace z każdego okresu swojej twórczości traktuje równo, jednak im więcej czasu mija od lat 80- tych, tym bardziej zaczynam rozumieć, jak ważny był to okres w jego twórczości.

 

''Lego - oboz koncentracyjny", 1999 (źr. mat. prasowe)

Debiut prac

Wystawa w Zachęcie ma charakter retrospektywny, zgromadzone na niej prace pochodzą z lat 1982-2008. Wydawać by się mogło, że są to prace bardzo dobrze znane, które artysta prezentował wielokrotnie podczas swojej 27- letniej pracy artystycznej. Jest jednak inaczej. Część z tych prac będzie miała swój debiut. Chodzi głównie o fotografie i filmy z lat 80., a także niektóre urządzenia korekcyjne z lat 90. Jedną z takich prac jest z pewnością "Ciotka Kena", która do Warszawy sprowadzona została z Norwegii. Inne ważne prace to: "Blood Drops" prezentujący 100 tysięcy plastikowych kropli krwi z wytłoczonym nazwiskiem „Libera". "Trup babki" czyli słynny cykl fotografii poświęcony babce Regince. Fragment cyklu sfingowanych artykułów prasowych- zatytułowany "Mistrzowie", której bohaterami są: Zofia Kulik, Andrzej Partum, Jan Świdziński i Anastazy Wiśniewski. "Placebo", na którą składa się  tekturowe pudełka z czopkami 70 szt., każde zawiera 4 czopki.

- Moje prace porozrzucane są po całym świecie, dlatego zgromadzenie ich na jednej wystawie nie jest łatwe- dodaje Zbigniew Libera.

Na wystawie znalazł się także znany dobrze film wideo z 1987 roku “ Jak tresuje się dziewczynki”.

Kultura Zrzuty

Zbigniew Libera debiutował w 1982 roku w obiegu kultury niezależnej na łódzkim Strychu. W latach 80. działał w kręgu Kultury Zrzuty, wspólnie z artystami z grupy Łódź Kaliska oraz  m.in. Jackiem Kryszkowskim, Jerzym Truszkowskim, Włodzimierzem Adamiakiem i innymi.  Libera brał także udział w wydawaniu  słynnego, niezależnego pisma „Tango”. Wspólnie z Jerzym Truszkowskim założył punkową grupę „Sternenhoch”, która łączyła działalność muzyczną z performerską. Był modelem fotograficznych prac Zofii Kulik, która spopularyzowała charyzmatyczny  wizerunek artysty, w szeregu prac z serii „Idiomy socwiecza”. W latach 80. powstają fundamentalne dla polskiej sztuki krytycznej prace Libery: „Obrzędy intymne” i „Jak tresuje się dziewczynki”.

Urządzenia korekcyjne

W latach 90. Libera jest przede wszystkim autorem perfekcyjnie wykonanych   „urządzeń korekcyjnych”. Seria ta obejmuje obok „Lego”, takie prace , jak uniwersalną wyciągarkę penisa, urządzenia kulturystyczne dla małych chłopców, czy lalkę, którą można ogolić. Sensem tych prac nie jest jednak ich wygląd, lecz perswazyjna funkcja, wskazująca na metody, jakimi w ramach polityki ciała, społeczeństwo dyscyplinuje swych członków. Tematy podnoszone przez prace Libery (przede wszystkim kwestia Holocaustu), jak i same prace, wywoływały gorące debaty publiczne w Polsce i za granicą. Stały się przedmiotem zarówno zaciętych polemik prasowych, jak i uniwersyteckich analiz oraz konferencji naukowych.


Aktywista alternatywnego frontu kulturalnego

Po roku 2000 Libera ujawnia się jako aktywista alternatywnego frontu kulturalnego. Jest pomysłodawcą projektu „Zimna wojna” (artystów ze społeczeństwem) w Krakowie oraz  współzałożycielem Warszawskiego Aktywu Artystów. Tworzy jedną po drugiej, dwie klubokawiarnie w Warszawie: „Baumgart/Libera” w Zamku Ujazdowskim, a następnie,  wraz z Tomkiem Kurzycą i Mariola Przyjemską, „Aurorę” przy ul. Dobrej. Organizują w nich koncerty muzyczne i wieczory literackie.  Prace artysty powstałe po roku 2000 podejmują temat statusu, funkcji i roli obrazów medialnych. Libera zajmuje się fotografią prasową, relacją obrazu i tekstu, naturą widzialności, książką artystyczną. „Pozytywy”, „Co robi łączniczka”, „The Gay, Innocent and Heartless” prezentowane są w całej Polsce i z wielkim powodzeniem w galeriach w całej Europie.


Wystawa "Zbigniew Libera. Prace 1982-2008" otwarta będzie dla zwiedzających do 7 lutego 2010.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Stworzenia duże i małe

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2010 07:54
"Wszystkie stworzenia duże i małe" to tytuł wystawy, którą prezentuje stołeczna Zachęta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zachęta w 2010 roku

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 08:32
Zachęta zamknęła rok 2009 dość mocnym akcentem. Wszystko za sprawą wystawy "Zbigniew Libera. Prace 1982-2008", która była pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawą prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej. Rok 2010 zapowiada się równie ciekawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowy realizm

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2010 10:43
100 prac jednego z najlepszych współczesnych malarzy polskich, Marcina Maciejowskiego można oglądać od 26 marca w Muzeum Narodowym w Krakowie. Czy jest to artysta młody, pozostaje kwestią dyskusyjną. Na pewno jest młody jak na artystę, który doczekał się tak dużej wystawy w salach Muzeum Narodowego w Krakowie.
rozwiń zwiń