Teologia i sny. Stefan Chwin o "Sądzie Ostatecznym"

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2016 16:40
– Bardzo wcześnie zostałem wtajemniczony w sekret tego obrazu i pamiętam, że było to traumatyczne doświadczenie – mówił pisarz o arcydziele Hansa Memlinga.
Audio
  • Teologia i sny. Stefan Chwin o "Sądzie Ostatecznym" (Notatnik Dwójki)
Tryptyk Sąd Ostateczny powstawał w latach 1467-1471. Znajduje się w Muzeum Narodowym w Gdańsku
Tryptyk "Sąd Ostateczny" powstawał w latach 1467-1471. Znajduje się w Muzeum Narodowym w GdańskuFoto: Wikipedia/Domena publiczna

– Przedostało się ono do moich snów, bo ten obraz ma w sobie siłę sennej wizji, która jest bardzo dotkliwa – powiedział Stefan Chwin, zaznaczając jednocześnie, że dla pisarza takie doświadczenie jest bardzo cenne, a przedstawione na "Sądzie Ostatecznym" wyobrażenie eschatologiczne stanowi dlań "ważny światopoglądowy punkt odniesienia".

Pisarz wspominał w Dwójce m.in., w jaki sposób zetknął się z dziełem Memlinga i jaką rolę odegrała w tym jego matka, a także opowiadał, jak zmieniał się jego odbiór "Sądu Ostatecznego". Zwrócił ponadto uwagę na pewien występek teologiczny popełniony na obrazie przez autora.

***

Tytuł audycji: Notatnik Dwójki

Przygotował: Dawid Dziedziczak

Goście: Stefan Chwin (pisarz), dr Andrzej Nowakowski (autor książki "Sąd. »Sąd ostateczny« Hansa Memlinga")

Data emisji: 6.06.2016

Godzina emisji: 13.00

mc/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dokąd idą dzieła sztuki "po śmierci"?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2016 09:00
Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Elka Krajewska, szefowa nowojorskiego Salvage Art Institute, czyli Instytutu Sztuki Ocalonej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tajemnica Masolina da Panicale, mistrza quattrocenta

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2016 13:00
Zapraszamy na gawędę dr Bożeny Fabiani o włoskim malarzu działającym na pograniczu gotyku i rodzącego się renesansu. Obrazy Masolina cieszą się dziś sporym powodzeniem, ale o samym artyście - bardzo niewiele wiemy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak pokazać włoski renesans w środku Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2016 10:00
W "Poranku Dwójki" o wystawie "Brescia. Renesans na północy Włoch" rozmawialiśmy z kuratorką Joanną Kilian oraz autorem scenografii tej ekspozycji - Borisem Kudličką.
rozwiń zwiń