"Polska awangarda nigdy nie sięgnęła do skrajności"

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2018 12:00
- Polscy artyści w dwudziestoleciu międzywojennym nie odwoływali się do takiego zaprzeczenia sztuki, jakim był sowiecki utylitaryzm, a z drugiej strony dadaistyczna antysztuka - mówiła w Dwójce prof. Maria Poprzęcka w wykładzie poświęconym polskiej sztuce po I wojnie światowej.
Audio
  • Prof. Maria Poprzęcka o działalności polskiej awangardy artystycznej w okresie dwudziestolecie międzywojennego (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Cris_mh

szermierka_chwistek_1200.jpg
Formiści. Miks nowoczesności z góralszczyzną

Ten niezwykle dynamiczny okres to oczywiście czas awangardy. Według najbardziej postępowych artystów nowa sztuka miała służyć odnowie społecznej. - Pierwszym prawdziwie awangardowym wystąpieniem była otwarta w Wilnie w 1923 roku "Wystawa Nowej sztuki" za sprawą której skonsolidowała się niewielka grupa artystów takich jak Henryk Berlewi, Henryk Stażewski, czy Mieczysław Szczuka - opowiadała w Dwójce historyczka sztuki.

Grupa ta przyjęła nazwę Blok i w swej twórczości zwróciła się ku nowoczesności, szybkości, technice, dając temu wyraz organizując np. wystawy w warsztatach samochodowych. - Dla radykalnej awangardy niezmienne było przekonanie, że nowa sztuka ma służyć odnowie społecznej, dlatego centralnym słowem dla awangardy nie była forma, tylko konstrukcja: konstrukcja przestrzeni, nowego świata i nowego społeczeństwa - wyjaśniła prof. Maria Poprzęcka.

Historyczka sztuki opowiedziała o ikonicznej dla polskiej awangardy dwudziestolecia międzywojennego postaci Władysława Strzemińskiego i jego żonie Katarzynie Kobro. Prof. Poprzęcka zwróciła również uwagę na niezwykły wkład polskich awangardzistów w dzieje historii sztuki. Efekty ich pionierskiej inicjatywy możemy podziwiać dziś w Łodzi.

W audycji opowiedzieliśmy także o innych prądach w polskiej sztuce tego okresu, jakimi były działania rytmistów i kolorystów.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka

Data emisji: 1.07.2018

Godzina emisji: 11.00

bch


Czytaj także

Zocha Stryjeńska szaleje na Facebooku

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2015 15:00
– Stryjeńska jest bardzo współczesna, nie tylko językowo, lecz także ze względu na problemy, które ją spotykały – mówiła Angelika Kuźniak, autorka książki "Stryjeńska. Diabli nadali".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tamara Łempicka nie miała zielonego bugatti

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2016 15:00
Artystki nie było stać na tak luksusowy samochód. Jeździła żółtym renault. Na okładce "Die Dame" postanowiła jednak pokazać się w lepszej maszynie.
rozwiń zwiń