Marzena Diakun: w komunikacji z orkiestrą ważna jest szczerość

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2021 12:10
- Myślę, że trzeba być zakochanym w muzykach, w pełni się im oddać. I jeśli to jest prawdziwe, to zadziała w pracy - mówiła w Dwójce Marzena Diakun, jedna z najbardziej utalentowanych dyrygentek młodego pokolenia, świeżo nominowana dyrektor artystyczna i główna dyrygentka Orqueste de la Comunidad de Madrid.
Marzena Diakun
Marzena DiakunFoto: PAP/ Leszek Szymański

Marzena Diakun 663.jpg
Marzena Diakun. Dyrygentka, która wybiera zawodowe propozycje

Posłuchaj
60:03 2021_02_07_10_00_00_PR2_Cafe_muza.mp3 Marzena Diakun o dyrygenturze i swoich pozamuzycznych pasjach (Cafe "Muza/Dwójka)

Ostatni sukces Marzeny Diakun, to stanowisko dyrektor artystycznej orkiestry i chóru Comunidad de Madrid. Nominacja została ogłoszona pod koniec 2020 roku, a jak podkreśla dyrygentka, jest to dla niej duże wyzwanie.

- Łączy się to z wielką odpowiedzialnością za zespół. Lubię pozycję szefa, który przyjeżdża na tydzień, pracuje i wyjeżdża, a takie stałe posady zawsze przejmowały mnie strachem. Jednak doszłam do wniosku, że najwyższy czas zbudować coś swojego, a jedynie stały kontakt z orkiestrą daje tę możliwość - tłumaczyła artystka.

Marzena Diakun podkreśliła, że wybór osoby z zewnątrz, nie zaś dyrygenta pochodzącego z Hiszpanii, był sporym zaskoczeniem dla mieszkańców Madrytu. Co więcej, Marzena Diakun jest również pierwszą kobietą na tym stanowisku. - O ile mi wiadomo, nie mieli zbyt wielkich doświadczeń z kobietą "na pudle dyrygenckim". Jednak orkiestra wydaje się być bardzo otwartą i mamy jak na razie wspaniały kontakt - zapewniła.

Czytaj też:


Agnieszka Duczmal pap 1200.jpg
Agnieszka Duczmal: jako kobieta-dyrygent musiałam przebić się przez zasieki

Jak zdradziła artystka, zawód dyrygenta jest trudny, bowiem tradycyjnie postrzega się go jako męski. Jednak przekonuje, że coraz częściej w tej profesji to nie płeć, lecz talent i pasja decydują o sukcesie.

- Za pulpitem dyrygenckim staje coraz więcej świetnych dziewczyn. Myślę, że najważniejsze, aby to był wyśmienity artysta i muzyk, który ma coś do powiedzenia i przekazania w muzyce. Czas ostatnich dwudziestu lat przecierania szlaków we Francji i w Niemczech przynosi efekty. To otwieranie rynków przez kobiety już miało miejsce, więc teraz rozwijanie kariery trwa już nieco krócej, niż w moim przypadku - opowiadała Marzena Diakun.

Dyrygentka mówiła również m.in. o swoich szerokich, pozamuzycznych pasjach. Jedną z nich jest malarstwo. - Bardzo lubię spędzać czas w muzeach, abstrahując od tego, że wszystkie ściany w moim domu są pozajmowane obrazami – od kiczu, po wielką sztukę. Np. obrazki wyszywane jedwabiem nie mają nic wspólnego z tą wielką sztuką, ale są wspomnieniem tournée po Chinach. Obrazy przypominają mi pewne sceny z mojego życia i ciekawe chwile - podkreśliła.

***

Marzena Diakun jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu. Swój pierwszy poważny sukces odniosła w 2012 r. na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga w Katowicach. Zdobyła na nim Srebrną Batutę i jako pierwsza Polka dołączyła do grona laureatów tego prestiżowego turnieju.

Determinacja i ciężka praca szybko przyniosły efekty. W 2015 r. Marzena Diakun otrzymała stypendium Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej dyrygując na słynnym festiwalu muzycznym w Tanglewood. Wkrótce zdobyła międzynarodowy rozgłos jako dyrygentka - asystentka w Orkiestrze Filharmonicznej Radia France.

Jako dyrygent gościnny współpracowała z wieloma czołowymi zespołami, m.in. Orchestre de la Suisse Romande, Liverpool Philharmonic, Bournemouth Symphony Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną Radia Czeskiego w Pradze, Orchestre National de Lyon i Orkiestrą Symfoniczną w Sao Paolo. Prowadziła też najważniejsze orkiestry filharmoniczne w Polsce.

Ostatnio z francuską Orchestre de Pasdeloup nagrała płytę "Polish Heroines of Music" z utworami polskich kompozytorek: Grażyny Bacewicz, Hanny Kulenty, Elżbiety Sikory i Agaty Zubel.

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza" 

Prowadziła: Róża Światczyńska

Gość: Marzena Diakun (dyrygentka)

Data emisji: 7.02.2021

Godzina emisji: 10.00

Czytaj także

Jacek Kaspszyk: dziś muzyków już nic nie zaskoczy

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2015 19:24
– Orkiestrze nie trzeba dzisiaj niczego tłumaczyć. Muzycy są przygotowani już na pierwszej próbie – mówił dyrygent finałowego koncertu Warszawskiej Jesieni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mistrzowie batuty: Oskar Fried i Erich Kleiber

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2016 11:48
W "Dużej Czarnej" słuchaliśmy nagrań, które wywarły olbrzymi wpływ na sztukę dyrygencką takich sław, jak Klemperer, Karajan czy Carlos Kleiber.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aleksandra Hałat: przygoda z muzyką Karola Rathausa będzie się rozgrywała dalej

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2021 18:00
- Przy pierwszym naszym zetknięciu z triem to ta muzyka nam się nie do końca podobała. Dopiero w miarę zagłębiania się w tą muzykę i odkrywania coraz ciekawszych historii w niej zawartych, uczucie do Rathausa narastało, aż znaleźliśmy się w sali nagraniowej - mówiła Aleksandra Hałat, pianistka i pomysłodawczyni projektu Rathaus Ensamble.
rozwiń zwiń

Czytaj także

DCz #551. Brahms pod batutą Waltera

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2021 15:00
Tematem kolejnej audycji "Duża Czarna" były dzieła niemieckiego kompozytora romantycznego Johannesa Brahmsa. Tym razem wysłuchaliśmy ich w interpretacji znakomitego niemieckiego kompozytora pochodzenia żydowskiego – Brunona Waltera.
rozwiń zwiń