Jak spać, żeby się skutecznie wyspać?

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2019 15:01
- Niedobory snu są jak kredyt. Możemy niedosypiać, czyli nawet przez kilka lat zaciągać taki kredyt w naszym organizmie, ale kiedyś trzeba będzie go spłacić. Jeśli nie wypoczniemy w porę, odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu - tłumaczył w Czwórce psychiatra dr Michał Skalski.
Audio
  • Jak długo powinno się spać i w jakich warunkach? Jak walczyć z bezsennością? (Strefa Prywatna/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/FabrikaSimf

Badania pokazują, że człowiek jest w stanie wytrzymać bez snu trzy dni, a potem po prostu zasypia. Może chodzić, poruszać się, ale jego mózg śpi. Jeśli jesteśmy bardzo zmęczeni zapadamy też w mikrosny dr Michał Skalski 

Sen człowieka układa się w cykle: snu płytkiego, głębokiego i snu rem, czyli tego z marzeniami sennymi. - Co 20 lat średnia długość naszego snu skraca się o godzinę. Śpimy wiec krócej niż nasi rodzice, gdy byli w naszym wieku. Wydaje się jednak, że granica pięciu godzin będzie nieprzekraczalna - tłumaczył dr Michał Skalski. Jak podkreślał ekspert, w spaniu nie chodzi o przespanie określonej liczby godzin. - Zdrowy sen jest wtedy, kiedy wstajemy z łóżka i czujemy się wyspani. Dla jednych będzie to osiem godzin, a dla innych pięć - mówił i tłumaczył, że długość snu do pewnego stopnia można... wyćwiczyć. - Jeśli przez dłuższy czas będziemy spać po osiem godzin, przyzwyczaimy nasz organizm do tej długości. Jeśli nagle zaczniemy spać znacznie krócej, będziemy niewyspani. I odwrotnie - mówił dr Michał Skalski.

ZOBACZ TAKŻE Nie ma sensu spać dłużej, warto spać głębiej >>>

Sen służy także utrwalaniu pamięci, dlatego studenci, którzy zarywają noce, by przygotować się do egzaminów, nawet jeśli nazajutrz je zdadzą, potem i tak nie będą pamiętać danego materiału. dr Michał Skalski 

Jak substancje stymulujące - papierosy, alkohol, energetyki lub ćwiczenia fizyczne wpływają na sen i czy środki nasenne powodują uzaleznienie? Kiedy jest najlepsza pora na kolację? Jaką rolę pełni światło wokół nas i w jaki sposób odprężyć się przed snem? Jak rozpoznać, czy jesteśmy sową czy skowronkiem? Co robić, gdy nie możemy zasnąć i dlaczego najtrudniej pod tym względem mają osoby z nienormowanym czasem pracy, np. dziennikarze, muzycy czy lekarze, bądź studenci? O tym w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki. Przetestowaliśmy też aplikacje, które pomogą zasnąć.

***

Tytuł audycji: Strefa prywatna

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Materiał przygotowała: Kamila Dębczak

Gość: dr Michał Skalski (psychiatra, założyciel i kierownik Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Klinice Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego)

Data emisji: 8.01.2019

Godzina emisji: 20.09

kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Stwardnienie rozsiane. Choroba "tysiąca twarzy"

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2018 10:50
- Zestaw objawów, które mogą się pojawić w przypadku stwardnienia rozsianego, jest bardzo szeroki, stąd SM nazywane jest chorobą nieprzewidywalną, która ma tysiąc twarzy - opowiada Malina Wieczorek, prezes Fundacji SM Walcz o siebie!.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stres na studiach - uczelnia może pomóc

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2018 09:03
Studenci borykają się z wieloma problemami psychologicznymi, które czasem zakłócają rytm nauki. Dziś Uniwersytet Warszawski wyciąga do nich pomocną dłoń tworząc Centrum Pomocy Psychologicznej przy Wydziale Psychologii  UW. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Mimochodem o chodzeniu". Poznawaj wędrując

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2018 13:00
- Nie wyobrażam sobie życia, jakie przeżył mój imiennik Szymon Słupnik – mówił gość Czwórki Szymon Augustyniak. - Może przez to nie trafię do nieba, ale swoją wędrówkę po ziemi przeżyję idąc pewnym krokiem.
rozwiń zwiń