X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jak spać, żeby się skutecznie wyspać?

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2019 15:01
- Niedobory snu są jak kredyt. Możemy niedosypiać, czyli nawet przez kilka lat zaciągać taki kredyt w naszym organizmie, ale kiedyś trzeba będzie go spłacić. Jeśli nie wypoczniemy w porę, odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu - tłumaczył w Czwórce psychiatra dr Michał Skalski.
Audio
  • Jak długo powinno się spać i w jakich warunkach? Jak walczyć z bezsennością? (Strefa Prywatna/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/FabrikaSimf

Badania pokazują, że człowiek jest w stanie wytrzymać bez snu trzy dni, a potem po prostu zasypia. Może chodzić, poruszać się, ale jego mózg śpi. Jeśli jesteśmy bardzo zmęczeni zapadamy też w mikrosny dr Michał Skalski 

Sen człowieka układa się w cykle: snu płytkiego, głębokiego i snu rem, czyli tego z marzeniami sennymi. - Co 20 lat średnia długość naszego snu skraca się o godzinę. Śpimy wiec krócej niż nasi rodzice, gdy byli w naszym wieku. Wydaje się jednak, że granica pięciu godzin będzie nieprzekraczalna - tłumaczył dr Michał Skalski. Jak podkreślał ekspert, w spaniu nie chodzi o przespanie określonej liczby godzin. - Zdrowy sen jest wtedy, kiedy wstajemy z łóżka i czujemy się wyspani. Dla jednych będzie to osiem godzin, a dla innych pięć - mówił i tłumaczył, że długość snu do pewnego stopnia można... wyćwiczyć. - Jeśli przez dłuższy czas będziemy spać po osiem godzin, przyzwyczaimy nasz organizm do tej długości. Jeśli nagle zaczniemy spać znacznie krócej, będziemy niewyspani. I odwrotnie - mówił dr Michał Skalski.

ZOBACZ TAKŻE Nie ma sensu spać dłużej, warto spać głębiej >>>

Sen służy także utrwalaniu pamięci, dlatego studenci, którzy zarywają noce, by przygotować się do egzaminów, nawet jeśli nazajutrz je zdadzą, potem i tak nie będą pamiętać danego materiału. dr Michał Skalski 

Jak substancje stymulujące - papierosy, alkohol, energetyki lub ćwiczenia fizyczne wpływają na sen i czy środki nasenne powodują uzaleznienie? Kiedy jest najlepsza pora na kolację? Jaką rolę pełni światło wokół nas i w jaki sposób odprężyć się przed snem? Jak rozpoznać, czy jesteśmy sową czy skowronkiem? Co robić, gdy nie możemy zasnąć i dlaczego najtrudniej pod tym względem mają osoby z nienormowanym czasem pracy, np. dziennikarze, muzycy czy lekarze, bądź studenci? O tym w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki. Przetestowaliśmy też aplikacje, które pomogą zasnąć.

***

Tytuł audycji: Strefa prywatna

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Materiał przygotowała: Kamila Dębczak

Gość: dr Michał Skalski (psychiatra, założyciel i kierownik Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Klinice Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego)

Data emisji: 8.01.2019

Godzina emisji: 20.09

kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Stwardnienie rozsiane. Choroba "tysiąca twarzy"

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2018 10:50
- Zestaw objawów, które mogą się pojawić w przypadku stwardnienia rozsianego, jest bardzo szeroki, stąd SM nazywane jest chorobą nieprzewidywalną, która ma tysiąc twarzy - opowiada Malina Wieczorek, prezes Fundacji SM Walcz o siebie!.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stres na studiach - uczelnia może pomóc

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2018 09:03
Studenci borykają się z wieloma problemami psychologicznymi, które czasem zakłócają rytm nauki. Dziś Uniwersytet Warszawski wyciąga do nich pomocną dłoń tworząc Centrum Pomocy Psychologicznej przy Wydziale Psychologii  UW. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Mimochodem o chodzeniu". Poznawaj wędrując

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2018 13:00
- Nie wyobrażam sobie życia, jakie przeżył mój imiennik Szymon Słupnik – mówił gość Czwórki Szymon Augustyniak. - Może przez to nie trafię do nieba, ale swoją wędrówkę po ziemi przeżyję idąc pewnym krokiem.
rozwiń zwiń