Jak wygląda praca kontrolera ruchu lotniczego?

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2021 07:17
To jeden z 10 najbardziej stresujących zawodów na świecie. W Polsce wykonuje go jedynie około 600 osób. - To tak, jakby załoga samolotu jechała autem i miała zasłonięte wszystkie szyby. My jesteśmy oczami kierowcy, czyli w tym przypadku pilotów - mówili Wiktor Stołowski i Wojciech Żurawski z zarządu ZZKRL, czyli Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Wieża kontroli lotów na lotnisku w Katowicach
Wieża kontroli lotów na lotnisku w KatowicachFoto: Forum/Daniel Dmitriew

koronawirus lotnisko 1200 shutterstock.jpg
Świat po pandemii. Czy będzie nas stać na podróże?

- Każdy lot w przestrzeni kontrolowanej odbywa się na podstawie zezwoleń, które wydajemy przez radio. Odpowiadamy za wszystkie aspekty lotu, poczynając od uruchomienia silnika, a kończąc na zgodzie na lądowanie - mówił Wiktor Stołowski. - Jesteśmy oczami pilotów i kontrolujemy to, co dzieje się w czasie lotu. Wszystkie informacje i instrukcje dotyczące prędkości, zakrętów, hamowania czy wznoszenia, wydawane są przez nas. To my musimy zapewnić, by dwa samoloty nie znalazły się zbyt blisko siebie - tłumaczył ekspert. 

Posłuchaj
27:52 2021_02_24-20-08-43.mp3 Wiktor Stołowski i Wojciech Żurawski mówią o tajnikach pracy kontrolerów lotu (Strefa Prywatna/Czwórka) 

Hesja Kuba Marcinowicz Czwórka 1200x660.jpg
Fotografowanie samolotów - to są wielkie emocje

"Gdy inni lecą na wakacje, my pracujemy"

Jak tłumaczyli goście Czwórki w tej pracy liczy się... punktualność. - Pracujemy zmianowo, a nasz czas dyżurów dokładnie uregulowany jest przepisami - mówił Wojciech Żurawski. Jak podkreślał, to nie jest praca , którą można "odłożyć na później" albo "zabrać do domu". - W czasie dyżuru musimy być bez przerwy maksymalnie skoncentrowani. Nie ma tu miejsca na odpoczynek, działanie "na pół gwizdka" - tłumaczył. Dlatego kontrolerzy ruchu lotniczego pracują bez przerwy maksymalnie dwie godziny. - Potem musimy mieć czas na regenerację. I dopiero po niej wracamy na kolejny dwugodzinny dyżur - mówił. Kontrolerzy lotów pracują także w długie weekendy czy święta, bo przecież wówczas wszyscy pozostali chcą latać na wakacje, do rodziny czy przyjaciół. - Z tym także trzeba się liczyć - mówili goście Czwórki.

Posłuchaj także:

"W tej pracy zawsze walczysz do ostatniej chwili"

Jednym z najpoważniejszych wyzwań w tym zawodzie jest "świadomość odpowiedzialności" jaka ciąży na kontrolerach. - Sytuacja w powietrzu zmienia się bardzo szybko, a nasze zachowania i reakcje to "być albo nie być" dla całej załogi i pasażerów. Wydajemy polecenia głosowo i musimy odsłuchać, czy załoga danego samolotu odpowie na nasz komunikat, więc mówiąc do jednej z nich bardzo często układamy sobie w głowie, co i komu będziemy przekazywać za chwilę  - mówili goście Czwórki. Jak tłumaczyli, by zostać kontrolerem trzeba mieć odpowiednie predyspozycje. - Ważna jest podzielność uwagi, podejmowanie szybko decyzji w oparciu o dużą ilość zmiennych, ale także poczucie odpowiedzialności i chęć walki do ostatniej chwili. Proces rekrutacji do tej pracy jest więc niezwykle złożony i z kilkuset chętnych pozostaje ich maksymalnie dwudziestu. Potem kandydatów czeka kilka lat intensywnej nauki bez gwarancji otrzymania zatrudnienia - tłumaczyli eksperci. 

Źr. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Czytaj także

"Każdego dnia bądź przygotowany na niespodzianki"

W powietrzu zdarzyć się może wszystko - od braku paliwa, zasłabnięcia jednego z pasażerów, aż po wybuch wulkanu na Islandii, co również może mieć pośredni wpływ na lot. - Jeśli pilot samolotu mówi mi bez żadnej przyczyny, że "chcieliby zatrzymać wznoszenie", a ja wiem, że wysokość, na jakiej lecą to nie jest ich poziom docelowy, odruchowo poprawiam się w fotelu, bo wiem, że załoga chce coś sprawdzić, a to oznacza problem - mówił Wiktor Stołowski. Jak podkreślali eksperci, zawsze trzeba się szykować na najgorsze, choć oczywiście często potencjalnie niebezpieczne sytuacje kończą się powrotem na lotnisko.

***

Tytuł audycji: "Strefa prywatna"

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Gość: Wiktor Stołowski (kontroler warszawskiego zbliżania) i Wojciech Żurawski (kontroler w dziale Kontroli Obszaru) - zarząd ZZKRL, czyli Związek Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego

Data emisji: 24.02.2021

Godzina emisji: 20.08

Czytaj także

Stereotypy w pracy. Jak z nimi wygrać?  

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2019 12:47
Codziennie podejmujemy szereg decyzji na polu zawodowym: z kim współpracować, a z kim nie, komu warto zaufać, z kim się zaprzyjaźnić w pracy, z kim podpisać kontrakt. Jaki wpływ na nasze decyzje mają stereotypy?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szukanie pracy w czasie pandemii. "Myśl o sobie inaczej niż dotychczas"

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2021 19:13
Wielu przedsiębiorców zmuszonych jest zamknąć swoje firmy, a potem się przebranżowić. Pracy poszukują także młodzi, którzy dopiero zaczynają karierę. Jak odnaleźć się na rynku, który wraz z rozwojem pandemii dynamicznie się zmienia?
rozwiń zwiń