Lifestyle w PRL-u. O tytułach, które kształtowały polskie gusta

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2019 14:22
Twórcy powojennych kolorowych czasopism stanęli przed wyzwaniem przeprowadzenia obywateli przez meandry zmian społecznych, politycznych i kulturalnych. 
Audio
  • Namiastka luksusu w PRL-u. Jak kolorowe czasopisma kreowały polskie gusta? (Stacja kultura/Czwórka)
Rosja bardzo sprawnie prowadzi działania propagandowe
Rosja bardzo sprawnie prowadzi działania propagandoweFoto: Pixabay/kaboompics

Okładka książki Agaty Szydłowskiej pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL" Okładka książki Agaty Szydłowskiej pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL"

Tytuły takie, jak "Przyjaciółka", "Przekrój", czy "Kobieta i Życie" stały się pierwszymi poradnikami DIY i przewodnikami po niedostępnym świecie produktów luksusowych. Uczyły zaradności, popularyzowała kulturę, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania w dziedzinie mody i designu. O tytułach, które kreowały polską modę, design i styl życia rozmawialiśmy z Agatą Szydłowską, autorką książki pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL".

- Pierwsze kolorowe czasopisma wydawane w powojennej Polsce towrzyszyły czytelnikom w momencie przełomu - opowiadała Agata Szydłowska. - Wszystko, od polityki, przez skład klasowy, obyczajowość, kulturę, a nawet granice państwa uległo wtedy zmianie. Przez wszystkie te zmiany starali się przeprowadzić społeczeństwo redaktorzy popularnych tytułów, które na długo stały się głównym źródłem informacji na temat nowej rzeczywistości.

"Paryż domowym sposobem" oznacza zaproszenie do wielkiego świata, który symbolizowała stolica Francji. Kolorowe czasopisma dawały jego namiastkę Agata Szydłowska

I, jak przekonywała na antenie Czwórki autorka książki - robiły to z dużym powodzeniem. Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, w której pytaliśmy m.in. o to, czego można było się nauczyć z kolorowego czasopisma? Czy ich rola przypominała współczesny internet? Dlaczego każda Polka chciała się nosić "po parysku"? W jaki sposób do treści przemycana była polityczna propaganda i które stały się najbardziej opiniotwórczymi tytułami.

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Gość: Agata Szydłowska, (historyczka projektowania, wykładowczyni Teorii Designu na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP, autorka książki pt. "Paryż domowym sposobem. O kreowaniu stylu życia w czasopismach PRL")

Data emisji: 14.05.2019

Godzina emisji: 11.07

ac/kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Haulternative. Największe skarby znajdziesz w szafie

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2019 16:00
Ogranicz konsumpcjonizm, powstrzymaj potrzebę kupowania ciuchów i zacznij ubierać się w to, co masz w szafie - nawołują zwolennicy nowego trendu w modzie. Skąd wziął się haulternative?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bella i Gigi Hadid sprawiły, że książki stały się modnym dodatkiem

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2019 19:56
Najmodniejszym dodatkiem tego sezonu jest... książka. Trend zapoczątkowało rodzeństwo supermodelek Bella i Gigi Hadid.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tokio - miasto, które nigdy się nie kończy

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2019 15:00
- Japończycy rzadko stosują triki Marie Condo, nie odżywiają się tak zdrowo, jak przypuszczamy, a słowo "ikigai" znają głównie z książek o Japonii pisanych przed podróżników z różnych stron świata - opowiada Aleksandra Janiec, autorka książki "Tokyo Lifestyle Book". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wzory są kobietą z bogatym wnętrzem

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2019 18:20
Dziewięć wydarzeń prowadzonych przez dziewięć niezwykłych kobiet specjalistek wielu dziedzin związanych z rozwojem, edukacją, zdrowym stylem życia, duchowością, pracą, dietą, psycho- i fizjoterapią wypełnią pierwszy dzień kolejnej odsłony targów "Wzory na Wiosnę 2019". 
rozwiń zwiń