Co słychać w galeriach. Moda w Hadze i Londynie, a Kertész w Chicago

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2022 16:00
W każdą środę Ada Janiszewska zabiera nas na wycieczkę online do licznych muzeów świata. Tym razem wybrała Hagę, Chicago i Londyn. Reporterka poleca regularne zaglądanie na strony muzeów, bo zawsze znajdziemy tam coś, co nas zaskoczy. 
W Stacji Kultura, jak w każdą środę, wybierzemy się na spacer po światowych galeriach
W "Stacji Kultura", jak w każdą środę, wybierzemy się na "spacer" po światowych galeriachFoto: pixabay/StockSnap

Kunstmuseum w Hadze z pewnością przyciągnie pasjonatów mody. Na ekspozycji "Globalna Garderoba. Światowe połączenie mody" znajdziemy różne wątki, które łączą Europę Zachodnią z kulturami na całym świecie. - Ręcznie malowana bawełna z Indii, miękki chiński jedwab, pomysłowe wzory batikowe z Indonezji i kolorowe wariacje na temat japońskiego kimona: każdy z tych strojów reprezentuje świat i opowiada historię inspiracji i przenikania się kultur - mówi za kuratorami ekspozycji Ada Janiszewska. - Odkryjemy tu piękne, ale i bolesne historie, bo wiele z tych tkanin powstało w czasach kolonializmu i nierównych stosunków władzy.

Dziś moda interpretowana jest jako zjawisko globalne i kulturowe. Kuratorzy wystawy w Hadze zachęcają do spojrzenia poza splendor i zobaczenia ubrań jako części światowej historii, którą reprezentują. Szczególna uwaga została zwrócona na twórców, którzy projektują z otwartym spojrzeniem na świat, wysuwając na pierwszy plan własne tło kulturowe. 

Ekspozycja jest podzielona na trzy fazy: wiek XVIII, XIX oraz wiek XX i współczesność. Wszystkie eksponaty są szczegółowo opisane. 

Jeśli jednak kogoś bardziej niż moda interesuje fotografia, to koniecznie powinien odwiedzić stronę Instytutu Sztuki w Chicago. Tam trwa wystawa fotografa, który był samoukiem, który całe życie uważał się za amatora. Pierwszy aparat kupił jeszcze jako urzędnik na giełdzie papierów wartościowych, a ostatnie zdjęcie robił siedem dekad później. Mowa o André Kertészu, który zasłynął subiektywnym podejściem do dokumentu fotograficznego. Prezentowana w Chicago ekspozycja nosi tytuł "Postcards from Paris" i przenosi nas właśnie do stolicy Francji. 

- André Kertész przybył do Paryża jesienią 1925 roku z niewiele więcej niż aparatem fotograficznym i skromnymi oszczędnościami - opowiada Ada Janiszewska. - Pod koniec 1928 regularnie współpracował z magazynami i wystawiał swoje prace na arenie międzynarodowej obok znanych artystów, takich jak Man Ray i Berenice Abbott. Trzy lata między jego przybyciem do Paryża a ugruntowaniem pozycji we współczesnej fotografii artystycznej były dla Kertésza okresem oddanych eksperymentów i poszukiwań. W tym czasie wypracował praktykę fotograficzną, która pozwoliła mu poruszać się między światami amatora i zawodowca, fotoreportera i artysty awangardowego, pamiętnikarza i dokumentalisty. Jego fotografie słynęły z tego, że zawsze były na pograniczu gatunków - dodaje. 

Tylko przez te trzy lata Kertész wykonał większość swoich grafik na papierze carte postale, czyli w formacie pocztówkowym. Początkowo wybór tego formatu wynikał z oszczędności i wygody, ale artysta zaczął wykorzystywać go w artystycznych celach, rygorystycznie komponując nowe obrazy w ciemni i tworząc nowy rodzaj obiektu fotograficznego.

Podczas ekspozycji możemy też zapoznać się z ostatnim wywiadem z artystą, podczas którego André Kertész opowiada o swoich zdjęciach. Artysta zmarł w 1985 roku. 

The Art Institute of Chicago/ Real Beauty: An Interview with André Kertész


Trzecią ekspozycją, na którą zabiera nas Ada Janiszewska, jest wystawa "Kształtowanie męskości: sztuka ubioru męskiego" w Victoria and Albert Museum w Londynie. To historia mody męskiej, historia krawców, projektantów, artystów, ich klientów i modeli. 

- Wystawa prezentuje około 100 stylizacji obok 100 dzieł sztuki, prezentowanych tematycznie w trzech galeriach: "Undressed", "Overdressed" i "Redressed" - zdradza reporterka. - "Undressed" bada męskie ciało i bieliznę, przyglądając się, jak klasyczne europejskie ideały męskości były utrwalane i kwestionowane przez wieki. Gipsowe odlewy Apollo Belvedere i Farnese Hermes, które podkreślają tradycję przedstawiania wyidealizowanych męskich ciał owiniętych tkaninami, ujawniające więcej, niż ukrywające - zostaną zestawione z modą Jean-Paula Gaultiera i A-Cold-Wall* oraz nadrukami i zdjęciami Lionela Wendta, Zanele Muholi i Isaaca Juliena - opowiada. 

Cześć "Overdressed" eksploruje elitarną męską garderobę, uosabianą przez oversizowe sylwetki, bogate materiały, takie jak jedwabie i aksamit w odważnych kolorach oraz symboliczne wzory wyrażające status, bogactwo i indywidualność. Na wystawie znajdują się pancerne napierśniki, jedwabiste garnitury dla palaczy, przybory do makijażu i golenia, peleryny, wstążki i koronki, w tym drewniana rzeźba Grinlinga Gibbonsa imitująca wenecki krawat koronkowy.

Trzecia galeria, "Redressed", otwiera się refleksją na temat angielskiego krawiectwa wiejskiego i początków garnituru - z historycznymi ubraniami z kolekcji V&A, pokazywanymi obok współczesnych reimaginacji, m.in. z kiltem autorstwa Nicholasa Daleya. 

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał przygotowała: Ada Janiszewska 

Data emisji: 12.01.2022

Godzina emisji: 10.16

pj

Czytaj także

Dokąd idą dzieła sztuki "po śmierci"?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2016 09:00
Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Elka Krajewska, szefowa nowojorskiego Salvage Art Institute, czyli Instytutu Sztuki Ocalonej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

65 lat Opery na Zamku w Szczecinie. Będzie stepowanie i Król Roger

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2022 16:16
Opera na Zamku w Szczecinie to miejsce wyjątkowe. Odbyło się tam 230 premier oper, operetek, musicali czy spektakli baletowych. Są tam trzy nowoczesne sceny. W Czwórce Jerzy Wołosiuk, dyrektor artystyczny, zdradza szczegóły jubileuszowego sezonu artystycznego. 
rozwiń zwiń