Naturalne probiotyki jedz na co dzień. Te w kapsułkach zostaw na trudne chwile

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2021 16:48
Wszyscy chcemy dbać o zdrowie, dlatego jesteśmy podatni na różne reklamy np. suplementów. Nie warto jednak sięga po nie bezmyślnie, a upewnić się, że na pewno ich potrzebujemy. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ Saowanee K.

shutterstock maseczka kobieta uroda kosmetyki 1200.jpg
Domowe SPA. Bądź piękna w kwadrans

- Mikrobiota jelitowa jest to zespół wszystkich organizmów, grzybów jak i wirusów, które bytują w jelicie człowieka - mówi dr nauk farmaceutycznych Magdalena Stolarczyk, autorka bloga Farmaceuta Radzi. - Co ciekawe badania mówią, że może być to nawet 1000 różnych gatunków, a ilość tych drobnoustrojów, które znajdują się w jelicie może stanowić nawet 50 procent treści jelitowej - dodaje. 


Posłuchaj
03:29 czwórka stacja nauka 09.02.2021 probiotyk.mp3 Kiedy sięgnąć po probiotyki z apteki, a kiedy wystarczą te naturalne? (Stacja Nauka/Czwórka)

Bardzo ważne jest to by ta mikroflora jelitowa była dobra jakościowo i ilościowo, by zawierała odpowiednie drobnoustroje, korzystne dla naszego zdrowia i w odpowiedniej ilości, bo to ma znaczenie dla syntezy różnych witamin, przyswajania składników mineralnych, przyswajania energii i budowania odporności. - Niestety czasem jest tak, że ta mikroflora jelitowa ulega zaburzeniu czy zniszczeniu i pojawia się tzw. dysbioza. Wtedy powinniśmy wdrożyć probiotyki - podkreśla farmaceutka. 


shutterstock szczepionka szczepienie dziecko 1200.jpg
"Tylko nie w szczepionkę". Skąd na naszych ramionach wzięła się ta blizna?


Probiotyki kojarzą nam się z suplementami diety, ale możemy znaleźć je też w pożywieniu.
- Probiotyki to drobnoustroje probiotyczne, które budują mikroflorę jelitową i wpływają korzystnie na nasze zdrowie - mówi specjalistka, ale podkreśla, że na co dzień powinniśmy sięgać po te naturalne, a nie w kapsułkach. 

- Bakterie probiotyczne powinny być w naszej diecie - mówi rozmówczyni Agaty Nowotnik. - Do produktów, które zawierają te bakterie zaliczamy m.in. fermentowane produkty mleczne np. jogurty, kefiry, maślanki i kiszonki - kapustę, buraki czy ogórki - wymienia. - One na co dzień powinny być w naszej diecie. 

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Agata Nowotnik

Data emisji: 09.02.2021

Godzina emisji: 12.32

pj

Czytaj także

Biały szum - co to takiego? "Pozwoli ci uspokoić mózg"

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 15:25
To rodzaj dźwięku, mającego kojący wpływ na ludzki mózg. Z jego usypiających właściwości najchętniej korzystają rodzice małych dzieci oraz osoby mające duże problemy z zasypianiem. Jak działa biały szum? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dobry stres i zły stres? Jaki stres pobudza, a jaki wyczerpuje?

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2020 16:05
Dystres to nieprzyjemny stres szkodliwy, który wyczerpuje i powoduje dezintegrację psychiczną. Jest również inna odmiana stresu - eustres, nazywany stresem korzystnym. Jest on czynnikiem motywującym, który prowadzi do rozwoju psychicznego - sprawdzamy jak je odróżnić.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zamiast kurnika hodowla mącznika - by było co jeść

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 14:12
Według szacunków ONZ liczba ludności na świecie w 2025 roku może wynieść 8 miliardów i będzie trudno wszystkich wykarmić. Już teraz 1 na 9 osób na świecie jest niedożywiona. Ludzkość szuka nowych źródeł pożywienia.
rozwiń zwiń