Dzień drzemki w pracy. Jest lepsza niż kawa!

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 14:49
Drzemka pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i proces zapamiętywania. Fanami drzemek był Albert Einstein oraz Thomas Edison, a także prezydent Bill Clinton, który przyznał, że największe błędy życiowe popełnia wtedy, gdy jest zmęczony.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ antoniodiaz

mężczyzna bezsenność sen spanie 1200.jpg
Dobry sen to lepszy trening. Jak spać, żeby się wyspać?

Krótki wypoczynek w pracy, czy podczas nauki jest doceniany nie tylko przez naukowców i artystów, ale także przez lekarzy. Sen w ciągu dnia poprawia naszą pracę mózgu – podczas takiego odpoczynku w mózgu aktywne są fale alfa i theta, poprawia się komunikacja między lewą a prawą półkulą. Wpływa to pozytywnie na naszą kreatywność, ułatwia podejmowanie decyzji. Dodatkowo uwalniana jest serotonina – hormon szczęścia.

Posłuchaj
04:54 czwórka stacja nauka 15.03.2021.mp3 Co nam daje drzemka w środku dnia? (Stacja Nauka/Czwórka)

Święto Drzemki w Pracy zostało ustanowione w Stanach Zjednoczonych i obchodzone jest tam w pierwszy poniedziałek po wiosennej zmianie czasu w USA. W Europie wyznaczane jest na 15 marca.  

Oliwia Krettek sprawdziła czy rzeczywiście drzemka dobrze na nas wpływa, a nie jest przypadkiem stratą czasu. - Wszystko zależy od długości drzemki. Może być to "power nap" - czyli 10-20 minut. Wtedy nie wchodzimy w sen głęboki i nie budzimy się rozbici przez inercję senną - wyjaśnia Mateusz Majchrzak, psycholog, członek Polskiego Towarzystwa Badania nad snem. - Ale 1,5 godzinna drzemka może nas rozbić, sugerowana jest w sytuacjach, gdy ktoś miał za mało snu, albo jest zawodowym sportowcem i chce wejść w sen głęboki, by zaszła regeneracja mięśni, wydzielania hormonu wzrostu - te zjawiska zachodzą jedynie w fazie snu głębokiego - dodaje.

Posłuchaj także:

Mała drzemka wpływa na naszą czujność, zmniejsza np. ryzyko wypadku samochodowego, sprawia, że mamy lepszy nastrój i chęć do działania, poprawia psychomotorykę. - Z drugiej strony, jeśli mamy problemy z bezsennością, to drzemki nie są dobre, zaburzają fizjologiczny głód na sen - dodaje. 


DimaBerlin shutterstock dziewczyna komputer bezsenność 1200.jpg
Koronasomnia. Jak nauczyć się "gromadzić senność"?

Mateusz Majchrzak zwraca uwagę, że drzemka często może być lepsza niż kawa, bo poprawia nastrój, wpływa na koncentrację. Kawa może jednak okazać się łatwiejsza w przegotowaniu. - Gdy mamy mało czasu, a dużo zadań trudno "złapać" drzemką - mówi ekspert. - Wtedy warto stworzyć listę rzeczy do zrobienia, powiedzieć sobie "jak się prześpię, to wszystkim się zajmę", albo oszukać organizm i powiedzieć sobie "tylko sobie poleżę" - wtedy niespodziewanie może do nas przyjść sen - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Oliwia Krettek

Data emisji: 15.03.2020

Godzina emisji: 12.40

pj

Czytaj także

Jak wybrać idealną poduszkę?

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 14:58
Nieodpowiednio dobrana poduszka może być przyczyną kiepskiej jakości snu. Na rynku dostępne są poduszki w wielu rozmiarach, kształtach, wypełnione grochem, bądź pierzem, albo gąbką - którą z nich wybrać?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Higiena snu. Jesteś sową czy skowronkiem?

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2021 13:17
Wśród nas są ranne ptaszki oraz ludzie, którzy późno chodzą spać i jeszcze później wstają, czyli sowy. Po której "stronie mocy" warto stanąć?
rozwiń zwiń