Dobry stres istnieje. Dostarczaj go regularnie, ale w małych dawkach

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2022 09:57
Naukowo udowodniono, że silny i przewlekły stres obniża odporność. Okazuje się jednak, że istnieje rodzaj stresu, który poprawia naszą kondycję - trzeba go sobie dawkować regularnie i w niewielkich ilościach. 
Dobry stres istnieje i może znacząco przedłużyć życie
Dobry stres istnieje i może znacząco przedłużyć życieFoto: Shutterstock/fizkes

Doskonale wiemy, że długotrwały stres nie jest dla nas dobry, może doprowadzić do bezsenności, obniżyć odporność, koncentrację, sprawić, że nasze organy szybciej się zużyją. Jednak stres w małych dawkach jest nam pomocny. Badaniem "dobrego" stresu zajmuje się David Sinclair, światowy autorytet w dziedzinie długowieczności. Zdaniem biologa dobry stres istnieje i ma wpływ na jakość i długość naszego życia, a polega na wytrącaniu komórek ze stanu fizjologicznego komfortu. David Sinclair na co dzień bada na Harvardzie biologię starzenia. 

- Prawda jest taka, że ta teoria jest obudowana faktami i danymi empirycznymi. Badacze zajmujący się stresem i procesami starzenia się interesują się tym zjawiskiem, m.in. hormezy, od paru dekad - mówi doktor Barbara Pietrzak z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. - Hormeza to zjawisko polegające na tym, że substancje czy procesy, które w dużych dawkach są szkodliwe dla organizmu, w małych są dla niego korzystne właśnie poprzez uruchomienie reakcji stresowej, czyli uruchomienie wszelkich mechanizmów obronnych, naprawczych na poziomie komórki czy całego organizmu. Te reakcje sprawiają, że organizm niejako ćwiczy - dodaje.

Jeśli chcemy cofnąć czas dla naszych komórek, to powinniśmy wybierać takie aktywności, które wprowadzą je w stan krótkotrwałego, ale intensywnego stresu. W praktyce może być to ekspozycja na ekstremalne temperatury, niskie lub wysokie, czy przerywany post. 

- Organizm w sytuacji niewielkiego stresu, czyli niewielkich dawek substancji, nawet w innych przypadkach trujących, promieniowania, szoku cieplnego, wysiłku fizycznego, pracuje, uruchamia procesy naprawcze - tłumaczy ekspertka. - To może być stres fizyczny, ale i mentalny. 


Posłuchaj
03:58 czwórka pierwsze słyszę 25.04.2022.mp3 Stres może mieć na nas dobroczynny wpływ. W jaki sposób? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Barbara Pietrzak przywołuje radę jednego z autorytetów biologii, który powiedział, że warto wybrać sobie taki rodzaj stresu, jaki nam najbardziej odpowiada. - To może być bieganie, głodówki, dodawanie kurkumy do potraw, zaangażowanie społeczne, medytacje. Możemy wybrać cokolwiek, ale ważne, by robić to regularnie, acz z umiarem - podkreśla. - Trzeba pamiętać o niewielkich dawkach i regularności. To działa dokładnie jak ćwiczenie mięśni, np. przez regularne chodzenie na siłownię. Mały stres ćwiczy nasze komórki w reakcjach obronnych - dodaje.  

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Materiał: Martyna Ogonek

Data emisji: 25.04.2022

Godzina emisji: 7.15

pj

Czytaj także

Jak za pomocą diety wydłużyć życie? Dieta optymalna pomoże

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2022 10:45
Według norweskich naukowców niewielkie zmiany w diecie mogą wydłużyć życie nawet o dziesięć lat. Opracowali oni dietę opcjonalną, która ma w tym pomóc. Sprawdzamy, na czym polega.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chcesz mieć zdrowszy sen? Wyłącz ekran przed zaśnięciem

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2022 10:15
Jak dowodzą naukowcy z Northwestern University Feinberg School of Medicine, nawet umiarkowana ekspozycja na światło podczas snu sprzyja cukrzycy i chorobom serca.
rozwiń zwiń