Polskie Radio Dzieciom

Szkolne zespoły muzyczne - ważna część społeczności szkolnej

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2023 23:00
W edukacji muzycznej niemałą rolę odgrywa gra zespołowa, a idea łączenia muzyki, zajęć pozalekcyjnych i wspólnego spędzania czasu jest bez wątpienia warta uwagi. Zespołowo gra się najczęściej w szkołach muzycznych, gdzie często mamy do czynienia z chórami, orkiestrami symfonicznymi, big-bandami czy orkiestrami dętymi, ale nie tylko. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Sergey Novikov/shutterstock

– Ta formuła wspólnego muzykowania, jaką jest orkiestra dęta to jest formuła znakomita nie tylko w szkole muzycznej, ale również w ogólnokształcącej. Zwykle utwory tworzone z myślą o orkiestrze dętej to kompozycje, w których mogą odnaleźć się zarówno uczniowie bardziej zaawansowani, jak i ci, którzy są dopiero na początku swojej drogi – mówił Jarosław Praszczałek z ZPSM nr 1 w Warszawie  – Ta formuła pozwala zintegrować uczniów w różnym wieku o różnym stopniu zaawansowania.  

Orkiestra dęta to formacja masowa, w której mogą uczestniczyć zarówno młodsi, jak i starsi uczniowie, którzy grają na fletach, obojach, klarnetach, fagotach, trąbkach, waltorniach, puzonach tubach i innych instrumentach dętych. Bardziej rozwinięta jest też sekcja instrumentów perkusyjnych. Big-band jest już nieco bardziej wymagającą formą. To mała orkiestra jazzowa, w skład której wchodzą trąbki, saksofony, puzony i sekcja rytmiczna w składzie: fortepian, kontrabas, perkusja. 

Posłuchaj
59:24 2023_03_30 21_00_03_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Szkolne zespoły muzyczne - ważna część społeczności szkolnej_Strefa Rodzica 30 marca godz. 21:00

W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie Jarosław Praszczałek prowadzi dwa przedmioty fakultatywne: orkiestrę dętą i big-band. W big-bandzie, którym zawiaduje jest piętnaście osób, zaś w orkiestrze dętej – trzydzieści pięć. Zespoły muzyczne powstają jednak nie tylko w szkołach muzycznych, ale także w szkołach, które na pierwszy rzut oka nie mają z muzyką wiele wspólnego.  

Szkolny zespół muzyczny funkcjonuje w Zespole Szkół Geodezyjno-Drogowych i Gospodarki Wodnej im. Gabriela Narutowicza w Krakowie już od czterech dekad i jest to zespół rockowy. Marek Płócienniak, który prowadzi zespół GEO jest nauczycielem wychowania fizycznego, jednak skończył szkołę muzyczną i sam grał w zespole. Muzyka to wciąż jego hobby, które dzieli z uczniami.

Na początku roku zapraszam każdą klasę do salki muzycznej, która znajduje się w piwnicy szkoły, mówię o muzyce o sprzęcie i proszę zainteresowanych, żeby zostali. Zazwyczaj tak się zdarza, że z każdej klasy kilka osób jest zainteresowanych – mówił na antenie Polskiego Radia Dzieciom Marek Płócienniak. Później przychodzi czas na rozmowę i indywidualną naukę gry na instrumentach, którą prowadzi nauczyciel. Po roku powstaje zespół, który występuje nie tylko na forum szkoły, ale też na licznych konkursach.

Gdy na konkursie talentów w SP. nr 1 im. Zdobywców Przestworzy w Częstochowie Jan Głowacki usłyszał chłopca, który gra na perkusji utwór zespołu AC/DC, wiedział już, że szkolny zespół muzyczny grający muzykę rockową musi w szkole powstać. "Jedynka z prądem", bo taką nazwę nosi zespół, do dziś funkcjonuje na wysokim poziomie i staje się coraz bardziej rozpoznawalny.

Powstał na bazie uczniów szkoły podstawowej, żaden z nich nie uczył się w szkole muzycznej, po prostu założyliśmy szkolną kapelę rockową i tak zostało – mówił prowadzący zespół Jan Głowacki. Zaczęło się od koncertu na szkolnym festynie, później przyszedł czas na duże konkursy, które niejednokrotnie kończyły się miejscem na podium.

Audycja: Strefa Rodzica

Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Gość: Jarosław Praszczałek - ZPSM nr 1 w Warszawie, Marek Płócienniak – ZSGDiGW im. Gabriela

Narutowicza w Krakowie, Jan Głowacki – SP. nr 1 im. Zdobywców Przestworzy w Częstochowie

Data emisji: 30.03.2023

Godzina emisji: 21:00

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Czytaj dalej:
Co zrobić kiedy szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata?
Jak zachęcić dziecko do prawidłowego mówienia - zabawy logopedyczne w domu

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

 

Zobacz także
Czytaj także

Jak zachęcić dziecko do prawidłowego mówienia - zabawy logopedyczne w domu

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2022 19:07
Problemy logopedyczne – kiedy rozwiązać je mogą ćwiczenia w domu, a kiedy konieczna jest terapia ze specjalistą albo szybka interwencja?  Interwencja to działanie doraźne i może dotyczyć dzieci zaledwie kilka dni po urodzeniu. Mowa tu o interwencji w sytuacji problemów z karmieniem piersią lub butelką, a później podczas rozszerzania diety, jeśli pojawią się ewentualne trudności ze zmianą konsystencji pokarmu. Pierwszym wyborem podczas kłopotów z karmieniem noworodków i niemowląt powinien być doradca laktacyjny, który ocenia, czy mamy do czynienia z problemem natury logopedycznej czy podłoże jest inne. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co zrobić kiedy szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata?

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2023 10:53
Szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata - jeśli postawimy taką diagnozę, nie poprzestajmy na tym. Jest wiele sposobów na to, żeby utrzymać  młodego człowieka w ciekawości poznawczej. Elżbieta Manthey podkreśla, że dzieci, szczególnie te młodsze, bardzo uważnie obserwują dorosłych i idą za nimi, dokądkolwiek ci by nie zmierzali. Ważne jest, byśmy naszą ciekawość komunikowali dzieciom, zarówno będąc rodzicem, jak i nauczycielem. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak powinny wyglądać zajęcia wychowania fizycznego w szkołach?

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2023 11:39
Lekcje wychowania fizycznego na samym początku edukacyjnej ścieżki - w klasach I – III często bywają marginalizowane, odbywają się na szkolnych korytarzach, ale z drugiej strony - właśnie w tym wieku często są traktowane przez dzieci z ogromnym entuzjazmem i zaangażowaniem. Jak utrzymać ten zapał? Jak sprawić, żeby mimo czasem trudnych warunków zajęcia były atrakcyjne, a zarazem pokazywały dzieciom, czym jest sport wyczynowy, który może stać się ważnym i zdrowym hobby. Jak w sześcio- czy siedmioletnim dziecku rozpoznać potencjalnego sportowca, którego warto kształcić i rozwijać w tym kierunku?  
rozwiń zwiń