Nauka

Bojowe lasery

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2008 16:46
Laser Powietrzny wesprze amerykański system obrony przeciwrakietowej. Trwają testy dział laserowych instalowanych w specjalnie przygotowanych samolotach.

Laser Powietrzny będzie nowym elementem amerykańskiego systemu obrony przeciwrakietowej. Właśnie trwają testy dział laserowych instalowanych w specjalnie przygotowanych samolotach.

Laser Powietrzny (Airborne Laser - ABL) jest pierwszym megawatowym systemem broni laserowej, który instalowany jest w specjalnie zmodyfikowanych samolotach transportowych Boeing 747-400. Cały system zaprojektowano by w autonomiczny sposób wykrywać, śledzić i niszczyć wrogie rakiety balistyczne. Jego celem, oprócz pocisków balistycznych krótkiego i długiego zasięgu mogą być także myśliwce i wystrzelone z nich pociski powietrze-powietrze, a nawet satelity znajdujące się na niskiej orbicie okołoziemskiej.

Dotychczas lasery wykorzystywane w wojsku znajdowały zastosowanie w określaniu odległości od celu i w precyzyjnym namierzaniu obiektów. Jako broń energetyczna lasery znamy głównie z literatury i filmów science-fiction. Teraz są jak najbardziej realne.

Użycie lasera jako broni możliwe jest ze względu na charakterystykę emitowanej energii. Jest ona uwalniana w postaci skoncentrowanej wiązki świetlnej. Cała energia wyzwalana jest w pojedynczym impulsie – jest on bardzo silny i przy prędkości światła uniknięcie trafienia jest niemożliwe.

Samolot 747-400F wyposażony w szczególny rodzaj broni jakim jest ABL, amerykański Departament Obrony nazwał YAL-1A. Projekt ten jest kontynuacją prototypowego Powietrznego Laboratorium Laserowego, jakie w latach 80-tych pracowało na pokładzie Boeinga NKC-135A.

 

Nowoczesny Laser Powietrzny używa tlewnowo-jodowego lasera chemicznego (COIL – chemical oxygen iodine laser) do generowania wysokoenergetycznej wiązki świetlnej. Laser ten zbudowano w zakładach Northrop Grumman Corp. Systemem, który odpowiada za precyzyjne lokalizowanie celów, jest opracowany przez zespół Lockheed Martin, WASS (Wide Area Surveillance System) – System Kontroli Szerokiego Obszaru. Łączenie elementów samolotu zakończono wstępnie w 2002 r. Dwa lata później w pełni skonstruowany został laser COIL, i z sukcesem przeprowadzono naziemne próby strzałów. Całą konstrukcję zintegrowano z laserem pod koniec roku 2007. Teraz trwają przygotowania by funkcjonowanie YAL-1A w pełni sprawdzić w powietrzu.

Załogą samolotu będą cztery osoby. Sam samolot latał będzie na wysokości 12 000 m nad przyjaznym terytorium, patrolując i skanując przestrzeń w poszukiwaniu wznoszących się rakiet. Gdy system dostrzeże niebezpieczny obiekt, podczerwony laser śledzący oświetli go, a komputery zmierzą dystans i określą jego kurs. Wtedy cel zostanie zablokowany na śledzonym obiekcie i główny laser bojowy umieszczony na nosie YAL-1A wystrzeli 3-5 sekundową wiązkę energii. Wroga rakieta będzie zniszczona jeszcze nad miejscem startu.

Zniszczenie obiektu nie polega na jego dezintegracji, tak jak ma to miejsce w strzelaniu z klasycznych pocisków. Wiązka laserowa rozgrzewa zbiornik z paliwem rakiety, odrywając go i doprowadzając do wybuchu, w ten sposób niszcząc całą rakietę. Satelity szpiegowskie, poprzez skoncentrowaną wiązkę laserową mogą być "oślepiane" tymczasowo, lub na stałe gdy laser przepali sensory urządzenia.

Dotychczas największym problemem naukowców jest zasilanie lasera chemicznego. By generować wiązki o dużej mocy korzysta on z paliwa, podobnego do paliwa rakietowego. Obecne zbiorniki instalowane w YAL-1A zapewniają paliwo na 20 do 40 strzałów, w zależności od potrzebnej mocy. Paliwo takie uzupełnione może być jedynie po wylądowaniu. Moc lasera musi być dostosowana do rodzaju celu i warunków atmosferycznych. Większa moc wymagana jest do zestrzelenia większych i lepiej opancerzonych obiektów. Wiązka dużej mocy może sięgać nawet 700 km. Zasięg ten ograniczany jest przez zwiększoną wilgotność powietrza, zmiany gęstości powietrza, wynikające z jego ogrzewania i ochładzania. Skuteczność mogą zmniejszać także chmury, a nawet pora dnia.

Zgodnie z planami samoloty YAL-1A będą latały w eskorcie myśliwców. Kolejnym projektem, który również ma zapewnić większe bezpieczeństwo jest Zaawansowany Laser Taktyczny – ATL Advanced Tactic Laser. Jego zadaniem będzie niszczenie z powietrza celów naziemnych.

  

 

Przemysław Goławski

Zobacz więcej na temat: Boeing komputery paliwa
Czytaj także

Miniaturowy wykrywacz broni

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2009 14:16
Brytyjscy naukowcy skonstruowali przenośny mini-radar służący do wykrywania broni palnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rekordowy laser

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2009 13:36
Naukowcy skupili światło w punkcie sto razy mniejszym niż jest to możliwe w tradycyjnych laserach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Radar - dowiedz się jak działa

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2008 16:40
Radar to słowo skrót – powstało z zestawienia pierwszych liter angielskiego określenia Radio Detection And Ranging - wykrywanie oraz wyznaczanie odległości za pomocą fal radiowych. Posłuchaj jak funkcjonują radary i zobacz najnowszy polski radar mobilny!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Oślepiające lasery

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2009 09:52
Greccy piloci wzywają do karania ludzi, świecących laserami w stronę samolotów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fuzja z borem

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2010 16:19
Naukowcy znaleźli nowy sposób inicjowania reakcji syntezy jądrowej wodoru. Czy będzie przełom w energetyce?
rozwiń zwiń