X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Galileusz - astronom niesłusznie potępiony

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2015 06:00
- Polemice z Galileuszem nadano w sposób niespodziewany charakter religijny. Astronom zdaniem uczonych kościelnych wkroczył na zastrzeżone tereny refleksji teologicznej - mówił ks. prof. Jan Sochoń.
  • O szczegółach procesu Galileusza opowiada fizyk prof. Andrzej Hennel (6.12.1994)
Galileusz przed rzymską inkwizycją, Cristiano Banti.
"Galileusz przed rzymską inkwizycją", Cristiano Banti. Foto: wikipedia/public domain

11 lutego 1633 Galileusz przybył do Rzymu. Miał stanąć przed trybunałem inkwizycyjnym. Przełomowy wynalazek teleskopu pozwolił na potwierdzenie teorii Mikołaja Kopernika i o mało co nie posłał wynalazcy na stos.
Galileusz, wł. Galileo Galilei (1564–1642), odkrył prawo ruchu wahadła i swobodnego spadania ciał. Zbudował lunetę i zastosował ją do obserwacji astronomicznych. Włoch stwierdził obrót Słońca dookoła własnej osi, fakt określony i przewidziany w teorii Mikołaja Kopernika.
Trudno powiedzieć, które osiągnięcie Galileusza było najważniejsze. Jak twierdzi astrofizyk dr Stanisław Bajtlik, z punktu widzenia astronoma z pewnością było to skonstruowanie teleskopu. Galileusz potrafił stworzyć prosty układ soczewek zainstalowanych na końcach rury, który skierował w niebo i dzięki temu zobaczył kratery na księżycu oraz księżyce Jowisza. Zobaczył, że krążą one wokół tej planety niczym planety krążące wokół słońca.
- Okazało się, że to, co było przedstawiane jako doskonałe, a więc sferycznie gładkie, jest chropowate - mówił dr Stanisław Bajtlik - To, co było przedstawiane jako niezmienne, jest zmienne, gwiazdy i planety się poruszają, inne planety mają księżyce jak ziemia, a te krążą wokół nich na podobieństwo obrotu planet wokół słońca. Wszystko to było prawdziwą rewolucją - dodawał.
Nic dziwnego, że kiedy Galileusz zaprezentował swój teleskop ówczesnym władzom, ich reakcja polegała na całkowitym odrzuceniu. Oskarżono Galileusza o to, że to, co widać, jest pochodną konstrukcji samego urządzenia. W 1615 roku trybunał inkwizycyjny zabronił astronomowi głoszenia teorii heliocentrycznej.
w 1632 roku Galileusz wydał swoją główną książkę "Dialog o dwu najważniejszych układach świata: ptolemeuszowym i kopernikowym". Po jej opublikowaniu astronom został oskarżony przez inkwizycję o złamanie zakazu z 1615 roku.
W 1633 roku trybunał inkwizycyjny wpisał to dzieło na listę ksiąg zakazanych i zmusił Galileusza do odwołania swoich poglądów. Wydano wyrok, co do którego sędziowie mieli podzielone zdania. Spośród dziesięciu trzech kardynałów odmówiło jego podpisania.
Nauka Galileusza została potępiona przez Kościół i astronom do końca życia pozostał w uwięzieniu, które miało postać aresztu domowego. Przez cały ten czas mógł kontynuować pracę naukową i zdążył jeszcze przed śmiercią napisać dwie książki. Galileusz zmarł w wieku 77 lat.
- Skazanie nie miało wiele wspólnego z astronomią. Było raczej skazaniem typu formalno-prawnego, związanym ze złamaniem pewnej obietnicy, o której nie wiemy, czy naprawdę została złożona - mówił fizyk prof. Andrzej Hennel.
Głośny proces Galileusza i potępienie przez Kościół wszystkich teorii, które podważały obowiązujący pogląd, że wszystkie ciała niebieskie krążą wokół Ziemi, spowodowały, że książka Mikołaja Kopernika "O obrocie ciał niebieskich", 73 lata po śmierci autora, została oficjalnie zakazana. Trafiła ona na Indeks Ksiąg Zakazanych, czyli do spisu publikacji, których czytanie i podsiadanie było zabronione pod groźbą ekskomuniki.
Rehabilitacja Galileusza
Dopiero 30 października 1992 roku Watykan ogłosił oficjalną rehabilitację Galileusza. Jan Paweł II uznał, że Kościół popełnił błąd, potępiając włoskiego astronoma.
mk

Zobacz więcej na temat: astronomia HISTORIA

Champollion - nieprzeciętnie zdolny lingwista

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2013 00:00
Nikt nie potrafił odczytać egipskich hieroglifów. Zrobił to Jean-Francois Champollion, który w wieku 17 lat napisał swoją pierwszą książkę o historii Egiptu faraonów.

Łazienki Królewskie kryją militarne skarby

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2013 11:00
Kule karabinowe i armatnie, pistolety i karabiny, guziki i klamry od wojskowych mundurów - takich skarbów szuka Muzealna Grupa Eksploracyjna.

Niezwykłe odkrycie archeologów: but wypchany pieniędzmi

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2013 20:28
Holenderscy archeolodzy, którzy prowadzili wykopaliska na tyłach ratusza w Rotterdamie, znaleźli stary but wypełniony 477 srebrnymi monetami z lat 1472-1592.

Polskim archeologom w Iraku pomagają satelity szpiegowskie

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2013 10:22
Teren dzisiejszego irackiego Kurdystanu należy do najgorzej poznanych regionów Mezopotamii, a może całego Bliskiego Wschodu.

Majowie – potomkowie mieszkańców Atlantydy?

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2016 06:00
Przez wieki budowali swoją potęgę. Stworzyli kalendarz o wiele dokładniejszy od ówczesnego kalendarza rzymskiego. Byli nacją wielkich astronomów i matematyków. Era Majów zakończyła się wraz z hiszpańską konkwistą.

Pałac w Knossos – na jego odkrycie świat czekał setki lat

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2015 07:00
Kiedy stoimy na ruinach pałacu w Knossos, wracamy myślą do czasów legendarnego króla Minosa i do znanych z mitów greckich postaci: Minotaura, Dedala i Ariadny, której nić uratowała życie Tezeuszowi.

Tragiczna śmierć Gagarina, bohatera ZSRR

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2014 06:00
- Zginął człowiek, o którym wielu przypuszczało, że będzie pierwszym, który stanie na księżycu. Ślepy traf, jaki omija tysiące pilotów oblatywaczy i setki kosmonautów przygotowujących się do swoich lotów, uderzył w tego, którego nazwisko stało się symbolem astronautyki - mówił dziennikarz na antenie Polskiego Radia.

Aleksandria – starożytna metropolia

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2013 06:00
Bogactwo wspaniałych kamieni, sprowadzonych na to miejsce z różnych okolic świata starożytnego, świadczy o tym jak bogate, jak potężne i wspaniałe było miasto.