X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Elizabeth Bishop. "Obserwacja świata podszyta grozą"

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2018 13:59
- Wiersz "Zatoka", zadedykowany samej sobie na urodziny, jest dosyć przerażający, ale można go również odczytać jako litanię obrazów - opowiadał o jednym z liryków Elizabeth Bishop Andrzej Sosnowski.
Audio
  • Rozmowa o twórczości Elizabeth Bishop (Strefa literatury/Dwójka)
Elizabeth Bishop
Elizabeth BishopFoto: Shutterstock/Olga Popova

Yeats1200.jpg
Celtowie i dużo sztuczności. "Eseje" W. B. Yeatsa

Tłumacz wierszy Bishop zwracał w Dwójce uwagę na ambiwalencję wpisaną w twórczość Amerykanki. Z jednej strony "swoista obiektywność" tych tekstów, które "starają się skupiać na przedmiotach, krajobrazach", z drugiej jednak "doskonałe skupienie". - Widać, jak bardzo jest zaabsorbowana sobą - podkreślał Andrzej Sosnowski.

Dlaczego to obiektywne rejestrowanie świata podszyte jest niepokojem i grozą? W jaki sposób "intensywność pisania" Bishop - skupienie na szczególe, tym, co realne - przechodzi u niej w niedosłowność i alegorię? W audycji mówiliśmy również m.in. o stosunku amerykańskiej poetki do takich twórców jak Philip Larkin, William Carlos Williams czy Robert Lowell. "Jestem całym sercem za ponurością i horrorami, ale nie można ich mieć drogą na skróty", pisała, nawiązując do wierszy jednego z nich. Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Emily_Dickinson1200.jpg
Emily Dickinson. "Jedyny taki głos w amerykańskiej poezji"

***

Tytuł audycji: Strefa literatury

Prowadzi: Dorota Gacek

Goście: Krystyna Dąbrowska i Andrzej Sosnowski (poeci i tłumacze); z nagrań archiwalnych PR: Julia Hartwig (poetka, tłumaczka)

Data emisji: 14.01.2018

Godzina emisji: 20.00

Na początku ubiegłego roku w Stanach Zjednoczonych ukazała się biografia Elizabeth Bishop "A Miracle for Breakfast" napisana przez Megan Marshall. Twórczości Bishop i jej przyjaźni z Lowellem poświęcony jest najnowszy numer "Literatury na Świecie". Znaleźć w nim możemy przekłady wierszy poetki, fragmenty jej prozy, korespondencji z Lowellem oraz książek Colma Toibina i Davida Kalstone'a.

jp/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Myślę, wątpię, piszę. Rzecz o naturze eseju

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2017 14:45
– Imperatywem wewnętrznym eseju jest znak zapytania, ciągłe poddawanie w wątpliwość nawet własnych opinii – mówiła badaczka literatury Magdalena Chabiera.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Conrad wyprzedzał o dekadę Jamesa Joyce'a i Wirginię Woolf"

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2017 11:31
- Joseph Conrad jest najważniejszym z pisarzy brytyjskich. To on zapoczątkował wszystkie zmiany w widzeniu i opisywaniu świata oraz sposobie narracji - mówił w Dwójce prof. John G. Peters z Uniwersytetu Północnego Teksasu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nie ufaj narratorom w powieściach Kazuo Ishiguro

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2017 12:00
- W sześciu z siedmiu powieści, które do tej pory napisał, Kazuo Ishiguro korzystał z narracji pierwszoosobowej, co więcej czytelnik z biegiem czasu orientuje się, że narrator nie jest osobą, której należy we wszystko wierzyć - o pisarstwie tegorocznego laureata Nobla mówił w Dwójce dr Wojciech Drąg z Uniwersytetu Wrocławskiego
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co nam daje literatura? Spotkanie z prof. Martą Wyką

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2018 16:57
Prof. Marta Wyka jest historyczką i krytyczką literatury, twórczynią i przez wiele lat kierowniczką Katedry Krytyki Współczesnej na Wydziale Polonistyki UJ, redaktorką "Dekady Literackiej" i "Nowej Dekady Krakowskiej".
rozwiń zwiń