Urszula Antoniak: film nie ma narodowości

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2015 14:00
– Niekiedy moja ekipa składała się z 12 nacji. Uważam to za naturalny sposób robienia filmów – mówiła reżyserka "Strefy nagości", która miała polską premierę 12 czerwca.
Audio
  • Rozmowa z filmowcami, którzy pracują w "dwóch obiegach" - w Polsce i zagranicą (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Kadr z filmu Strefa nagości Urszuli Antoniak. Reżyserka jest także autorką obrazów Nic osobistego i Code Blue
Kadr z filmu "Strefa nagości" Urszuli Antoniak. Reżyserka jest także autorką obrazów "Nic osobistego" i "Code Blue"Foto: mat. prasowe

Urszula Antoniak od 23 lat mieszka i tworzy w Holandii. – Czuję się emigrantem – powiedziała. – Emigrant nie jest do końca przywiązany ani do kraju, z którego pochodzi, ani do tego, w którym mieszka. To owocuje dystansem, który pozwala mi inaczej spojrzeć i na Holandię, i na Polskę; pozwala mi dostrzec pewne rzeczy, których urodzeni w tych krajach być może nie dostrzegają – dodała.

Filmowców wzbogaca jednak także perspektywa "tubylców". Zauważył to Rafael Lewandowski, reżyser m.in. nagradzanego filmu "Kret", który opowiadał, jakie elementy jego języka filmowego Francuzi uznali za szczególnie polskie.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzenie: Anna Fuksiewicz

Goście: Urszula Antoniak, Rafael Lewandowski, Magnus von Horn (reżyserzy tworzący filmy na emigracji)

Data emisji: 16.06.2015

Godzina emisji: 18.00

mc/tj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Eastwood największym żyjącym reżyserem?

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2014 10:00
- On intryguje, bo jest pomostem między Hollywood ze złotego okresu lat 50. i Hollywood późniejszym, zbuntowanym - mówił w Dwójce krytyk Tomasz Jopkiewicz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eisenstein. Od Dickensa do "Kapitału" Marksa

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2015 12:00
- To twórcy o korzeniach burżuazyjnych. Nie interesowała ich jednak czysta sztuka. Chcieli tworzyć kino ideologiczne - mówił o radzieckiej awangardzie lat 20. prof. Marek Hendrykowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ekspresjonizm w filmie. Horrory i hiperinflacja

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2015 13:00
– Myśląc o źródłach tego nurtu, warto pamiętać o katastrofie gospodarczej Niemiec tuż po I wojnie światowej – mówił filmoznawca prof. Marek Hendrykowski.
rozwiń zwiń