Zmierzch "dyktatorów gustu”? Zmiany na Sacrum Profanum

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2015 19:00
Jeden z najciekawszych festiwali muzycznych Europy znalazł się na zakręcie: Kraków zakończył współpracę z Filipem Berkowiczem, od lat odpowiedzialnym za program i profil tej oryginalnej imprezy.
Audio
  • Dyskusja o festiwalu Sacrum Profanum (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Jeden z koncertów festiwalu Sacrum Profanum w 2015 r.
Jeden z koncertów festiwalu Sacrum Profanum w 2015 r.Foto: materiały prasowe/Wojciech Wandzel/www.wandzelphoto.com

Punktem wyjścia Dwójkowej dyskusji na temat festiwalu Sacrum Profanum była wyżej wspominania decyzja krakowskich władz o odwołaniu Filipa Berkowicza z funkcji dyrektora artystycznego. - Nie zgadzam się ze sposobem tłumaczenia tej zmiany - mówił Bartek Chaciński, komentując słowa Andrzeja Kuliga, wiceprezydenta Krakowa ("skończył się czas dyktatorów gustu i smaku").

Jak się okazuje, trudno jednoznacznie ocenić trzynaście dotychczasowych odsłon Sacrum Profanum – są rzeczy, które stanowiły o jego sile i oryginalności (przełomowe koncerty, nowy marketing muzyczny), są jednak i takie, które się nie udały (widowiska "kiczowate i tandetne", "zatracenie osobności").

O historii festiwalu, a także o tym, czy zmiana na stanowisku dyrektora artystycznego może wyjść na dobre krakowskiej imprezie - w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: dziennikarze i krytycy muzyczni: Dorota Szwarcman, Bartek Chaciński, Tomasz Handzlik; wysłuchaliśmy również wypowiedzi Michała Zalewskiego (z Krakowskiego Biura Festiwalowego), Andrzeja Kuliga (wiceprezydenta Krakowa), Daniela Cichego (redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego), Anny Woźniakowskiej (dziennikarki) i Agaty Zubel (kompozytorki i śpiewaczki)

Data emisji: 27.11.2015

Godzina emisji: 18.00

jp/gs

Komentarze1
aby dodać komentarz
lisovvski2015-11-29 11:44 Zgłoś
Myślę, że Red. Woźniakowska wyczerpała temat. A Filip Berkowicz zasługuje na pomnik. Nie jest to do końca sprawiedliwe i sensowne, żeby kończyć współpracę z człowiekiem takiego formatu i dokonań. Oczywiście nie znam szczegółów odwołania, ale postulat kadencyjności jest dla mnie niejasny. Nie rozumiem też w jaki sposób jakikolwiek następca miałby odnieść sukces nie jeżdżąc po "autostradach" wybudowanych przez Berkowicza. Następca powinien zatem umieć wykonać podobny skok w oryginalności wydarzeń jaki ustępujący dyrektor. Co to mogłoby być - chodzenie po kolędzie z mini-koncertami muzyki nowoczesnej, Adele śpiewająca Tavenera, koncert totalny przez znany komunikator w czasie rzeczywistym? Zamówienie Koncertu na perkusję u Lachenmanna i wykonanie go na blaszanych halach Nowej Huty przez muzyków podwieszonych na linach? Może stworzenie awangardowego serialu - na przykład horroru z muzyką współczesną i puszczanie go na rozlicznych telebimach podpartych dobrym stereo? Możliwości są setki, ale skoro nie ma mowy o tego typu rewolucji w festiwalu to po co odwoływać dotychczasowego dyrektora?.. Może KBF czy UMK chodzi o więcej demokracji w zarządzaniu festiwalem? Może krakowskie środowisko ubolewa nad tym, że festiwal "zjada" zbyt dużą ilość budżetu na kulturę i szepcze Krakowowi do ucha tę dymisję? Ciekawa byłaby reakcja samego zainteresowanego, nie potrafię znaleźć linku chociaż była o tym mowa w audycji.

Czytaj także

Opera w czasach kryzysu. Bilet za 700zł?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2015 22:00
- Tyle by kosztował, gdyby Opera Bałtycka w Gdańsku została pozbawiona wsparcia publicznego – powiedział dyrektor Marek Weiss. Dokąd może doprowadzić redukcja budżetów polskich oper?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie Nagrania ofiarą dzikiej prywatyzacji?

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2015 22:00
- Problemy Polskich Nagrań zaczęły się w 1989 roku - podkreślił prezes firmy Warner Music Poland, która za 8,1 mln zł kupiła obejmujący ponad 40 tysięcy utworów katalog Polskich Nagrań.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzyka dawna w Polsce. Koniec etapu miłośników?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2015 19:00
- Wykonawstwo historyczne stało się przez ostatnie dwadzieścia lat domeną zawodowców. To nie kwestia mody, lecz ważnego historycznego procesu - uważa Lilianna Stawarz z Warszawskiej Opery Kameralnej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Herbie Hancock. Biografia grzecznego jazzmana?

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2015 21:00
- On kreuje się na grzecznego artystę, ale jeszcze wiele rzeczy mógłby nam powiedzieć - mówił w kontekście wydanej właśnie w Polsce autobiografii wybitnego pianisty Paweł Tomaszewski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowe wizje "Warszawskiej Jesieni"

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2015 18:00
O swoich pomysłach na festiwal opowiedzieli nam ci, którzy wystartowali w konkursie na nowego szefa imprezy - i zostali odrzuceni.
rozwiń zwiń