Andrzej Kosendiak: dzieła Mikołaja Zieleńskiego to wspaniała polska muzyka

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2020 11:30
- Ukazuje się kolejna płyta poświęcona muzyce I Rzeczpospolitej. Tym razem jest to Mikołaj Zieleński, w moim przekonaniu, najwybitniejszy polski twórca tych czasów - mówił w "Poranku Dwójki" Andrzej Kosendiak, dyrygent i szef Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: Mat. promocyjne

Posłuchaj
15:53 [ PR2]PR2 (mp3) 16 lipiec 2020 09_32_14.mp3 Andrzej Kosendiak o płycie "Offetoria et communiones totius anni" (Poranek Dwójki)

Od ośmiu lat artyści Wrocław Baroque Ensemble nagrywają muzykę mistrzów polskiego renesansu i baroku. Wielu melomanów ma na swoich półkach ich płyty z twórczością Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego czy Bartłomieja Pękiela. Zespół Narodowego Forum Muzyki wydaje kolejny album.

Tym razem prowadzący orkiestrę Andrzej Kosendiak zdecydował się sięgnąć po kompozycje Mikołaja Zieleńskiego (1560-1620). I to nie byle jakie, bo pomnikowe Offetoria et communiones totius anni. - Całe dzieło to Offetoria et communiones. Offertoria przypisane poszczególnym niedzielom i świętom roku liturgicznego, zwykle pisane w stylu weneckim, to polichóralne, przepiękne, potężne brzmienie, które wypełniają również instrumenty dęte. Communiones są bardzo zróżnicowane - tłumaczył muzyk.

Czytaj także:

Andrzej Kosendiak o doświadczeniach płynących z "Stabat Mater" Antonína Dvořáka

Historia Wrocławia pisana muzyką

Wrocław i Wenecja - to dwa miasta, które pojawiają się w historycznym tle dzieł kompozytora i ich losach. - Zieleński znakomicie operuje stylem muzycznym, który w Wenecji się narodził i tam święcił tryumfy, a we wrocławskich zbiorach znajdował się jedyny kompletny egzemplarz druków weneckich - wyjaśniał Andrzej Kosendiak. - Niestety w czasie wojny został zdekompletowany, ale mamy przedwojenne odpisy. Polska miała ogromne straty nie tylko w obiektach, ale również zbiory archiwalne zostały rozproszone - podkreślił.

Na płycie znajduje się wybór kilkunastu kompozycji, które odwołują się do chronologicznego porządku wydarzeń Nowego Testamentu. - Taką historię próbowaliśmy opowiedzieć i to się pięknie ułożyło, bo te dzieła są mocno zróżnicowane, obsadowo i instrumentalnie. Zrobiliśmy to zgodnie z praktyką i wskazówkami Zieleńskiego - zaznaczył szef NFM.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Andrzej Kosendiak (dyrektor Narodowego Forum Muzyki)

Data emisji: 16.07.2020

Godzina emisji: 9.30

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Stradivarius "Polonia". Symbol przywracania dziedzictwa

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2019 20:00
- Posiadanie takiego instrumentu daje prestiż, ale jest to przede wszystkim wspaniałe narzędzie w rękach artysty. Te skrzypce dają ogromne możliwości. Ich obecność w Polsce to krok w przywracaniu dziedzictwa, które utraciliśmy w czasie wojny - mówił w Dwójce Andrzej Kosendiak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Kosendiak o doświadczeniach płynących z "Stabat Mater" Antonína Dvořáka

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2020 13:00
- Musimy na nowo przeżyć, to co ludzie kiedyś przeżywali - mówił dyrektor Festiwalu Wratislavia Cantans i Narodowego Forum Muzyki Andrzej Kosendiak, w odniesieniu do utworów Antonína Dvořáka, z którego przeżyć możemy dziś czerpać doświadczenia.
rozwiń zwiń