Joanna Bojańczyk o Annie Wintour: potrafiła przeczuć zmianę w modzie i ją wykorzystać

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2024 10:00
- Anna Wintour poniekąd była diaboliczna, jeśli zważymy wszystkie cechy jej charakteru. Należy jednak dodać, że była despotyczna, nie znosiła sprzeciwu, była niesłychanie ambitna i konsekwentnie realizowała swoje zamierzenia. Dręczyła swoje asystentki, ale stworzyła wielkie i ważne pismo - mówiła w Dwójce Joanna Bojańczyk, dziennikarka i publicystka.
Anna Wintour - legendarna redaktorka naczelna amerykańskiego Voguea i ikona branży modowej
Anna Wintour - legendarna redaktorka naczelna amerykańskiego "Vogue'a" i ikona branży modowejFoto: Jan Zahradka / Shutterstock
  • W "Poranku Dwójki" sięgnęliśmy po ukazującą się dziś (24.01) biografię Anny Wintour - "Anna" - autorstwa Amy Odell, w przekładzie Anny Błasiak.
  • O książce poświęconej legendarnej redaktorce naczelnej amerykańskiego "Vogue'a" i ikonie branży modowej opowiedziała Joanna Bojańczyk, dziennikarka i publicystka.

Anna Wintour stworzyła wielkie i ważne pismo

Joanna Bojańczyk zaznaczyła, że biografia nie wspomina o słynnym filmie "Diabeł ubiera się u Prady" z Meryl Streep w roli głównej. - Słusznie, bo film był fikcją, ale jednak zawierał jakąś część prawdy. Anna Wintour poniekąd była diaboliczna, jeśli zważymy wszystkie cechy jej charakteru. Należy jednak dodać, że była despotyczna, nie znosiła sprzeciwu, była niesłychanie ambitna i konsekwentnie realizowała swoje zamierzenia. Dręczyła swoje asystentki, ale stworzyła wielkie i ważne pismo - podkreśliła. 

System mody jest maszyną

Dodała, że dzisiaj cały system mody jest maszyną. - Trudno w niej być czymś więcej niż małym trybem, nawet gdy jest się Anną Wintour - stwierdziła rozmówczyni Pawła Siwka.

Czytaj też:

Interesowała się modą i właściwie niczym innym

Joanna Bojańczyk mówiła o karierze ikony mody. - Na początku i na końcu była jej ambicja, ona była niesłychanie ambitna. Wyrosła w rodzinie wysokiego statusu społecznego w Anglii, ojciec był szefem dziennika "Herald Tribune", matka, Amerykanka, okazjonalnie zajmowała się dziennikarstwem. Anna od początku bardzo interesowała się modą i właściwie niczym innym. W latach 60. Londyn był buzującym centrum polityki, odbywało się wiele demonstracji związanych z sytuacją w Wietnamie, Kambodży, Korei. Specjalnie się tym nie interesowała, ale chodziła na demonstracje, żeby się pokazać. Przed wyjściem zapytała niegdyś ojca: "Kambodża - jestem za czy przeciw?" - opowiadała publicystka.

Potrafiła przeczuć zmianę i ją wykorzystać

Według niej Anna Wintour była obdarzona cechą konieczną w swym zawodzie. - Miała intuicję rzeczywistości, potrafiła przeczuć zmianę i ją wykorzystać. Umiejętnie wybierała ludzi do współpracy, umiała bardzo wytrwale bronić swojej racji. Przez pomniejsze stanowiska, które zajmowała w prasie angielskiej, potem amerykańskiej, to wszystko doprowadziło ją do szczytu - powiedziała Joanna Bojańczyk.


Posłuchaj
13:59 2024_01_24 09_36_14_Dwojka_Poranek_Dwojki.mp3 Joanna Bojańczyk o biografii Anny Wintour: potrafiła przeczuć zmianę w modzie i ją wykorzystać" (Poranek Dwójki)

 

Okładka biografii Anny Wintour "Anna" autorstwa Amy Odell Okładka biografii Anny Wintour pt. "Anna" autorstwa Amy Odell, foto: materiały promocyjne

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Joanna Bojańczyk (dziennikarka i publicystka)

Data emisji: 24.01.2024

Godzina emisji: 9.35

mo

kor-mp

Czytaj także

Między dobrym smakiem i kiczem. O cienkiej granicy w świecie mody

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2023 11:22
Na pokazach współczesnej mody trafia się kicz. To właśnie moda jest najbardziej narażona na zblamowanie i to właśnie w modzie istnieje ta bardzo wąska granica między tym co smaczne, a tym czego nie da się przełknąć. Jednocześnie swoją drugą młodość przeżywają elementy ubioru z poprzednich dekad, co dodatkowo utrudnia uniknięcia kiczu w swoim ubiorze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przemysł modowy - jak działa świadomy konsument?

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2023 22:55
Najpierw moda ją fascynowała, a potem zaczęła być źródłem frustracji i poszukiwania sposobu na promowanie jej wersji zrównoważonej. Aleksandra Włodarczyk, zdradza jak działa przemysł modowy, edukuje i chce zmieniać nasze nawyki konsumenckie.  
rozwiń zwiń