Podróż po przedwojennej Polsce. Wystawa "Kulturowe pejzaże II RP"

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2024 20:26
Ponad dwadzieścia plakatów turystycznych autorstwa m.in. Stefana Norblina, Zofii Stryjeńskiej czy Wojciecha Kossaka. Właśnie te prace wprowadzają nas w barwny świat II Rzeczypospolitej, pełen tradycji narodowych i wieloetnicznych, zabytków oraz nowoczesnych inwestycji przemysłowych. 
Otwarcie odbudowanego tunelu kolejowego w Kamionce Wielkiej (trasa Tarnów- Nowy Sącz). Przejazd wagonu spalinowego Lux-torpeda przed grupą urzędników i oficerów w 1940 roku.
Otwarcie odbudowanego tunelu kolejowego w Kamionce Wielkiej (trasa Tarnów- Nowy Sącz). Przejazd wagonu spalinowego Lux-torpeda przed grupą urzędników i oficerów w 1940 roku.Foto: Narodowe Archiwum Cyfrowe

W czasach II Rzeczypospolitej biura turystyczne "Orbis" i "Gromada" stawiały swoje pierwsze kroki, a Liga Popierania Turystyki popularyzowała turystykę zbiorową. Wszystko po to, by spajać młode, postrozbiorowe społeczeństwo.


Posłuchaj
18:10 _PR2 (mp3) 2024_11_22-17-08-49.mp3 Podróż po przedwojennej Polsce. Wystawa "Kulturowe pejzaże II RP" (Wybieram Dwójkę)

 

 "Kulturowe pejzaże II RP"

Wycieczkę po wystawie rozpoczynamy w nowoczesnej Gdyni. Podróżujemy przez Warszawę, Kraków, Zakopane, Katowice, Poznań, Nowogród, Wilno, Lwów czy Huculszczyznę. Dzięki realistycznym animacjom, stworzonym na bazie ponad 250 przedwojennych fotografii, odkrywamy piękno II Rzeczypospolitej.

Czytaj także:

Podróże jak za dawnych lat 

Serce wystawy stanowi dynamiczna filmowa mapa przedwojennej Polski. Odwiedzający wystawę mogą podróżować wszystkimi dostępnymi wówczas środkami lokomocji: słynnym nowoczesnym pociągiem Luxtorpeda, statkiem wiślanym Bałtyk, samolotem Lockheed L-10 Electra czy eleganckim Fiatem 508. Trasa wyprawy została opracowana na bazie przedwojennych przewodników biura "Orbis" czy żeglugi wiślanej "Vistula". 

Okno na świat II RP

"Granice polskości zakreśli zasięg polskich samolotów" – to hasło przedwojennego LOT-u. Połączenia lotnicze (a także oceaniczne) z Polski postrzegano w odrodzonej Niepodległej w kategoriach prestiżu i  racji stanu.  

W 1928 roku flota złożona z ponad 20 maszyn zaczęła obsługiwać sieć połączeń krajowych i zagranicznych. Przedsiębiorstwo sukcesywnie powiększało zasięg i liczbę miejsc. W 1939 roku sieć połączeń lotniczych wynosiła ponad 10 tysięcy km i obejmowała 15 krajów. Na 1940 rok planowano otwarcie linii transatlantyckiej. Plany te pokrzyżował wybuch wojny.

Polskie transatlantyki

W 1930 roku powstało (przy współudziale Duńczyków) Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe. Jego celem była obsługa linii transatlantyckich. Pierwsza z nich prowadziła przez Kopenhagę, kanadyjski Halifax aż do Nowego Yorku. Obsługiwały ją trzy jednostki – "Polonia", "Kościuszko" i "Pułaski".

Drugie połączenie uruchomiono w 1933 roku. Wykorzystano emigrację polskich Żydów do Palestyny. Linia rozpoczynała się w rumuńskim porcie Konstanca, z którym PKP utworzyły specjalne połączenie.

Trzecim połączeniem była tzw. Linia południowoamerykańska, która łączyła Gdynię z Rio de Janeiro i Buenos Aires. Jej celem była obsługa polskiego wychodźstwa do Ameryki Południowej.

***

Rozmawiał: Jakub Kukla

Data emisji: 22.11.2024

Godzina emisji: 17.10

Materiał wyemitowano w audycji Wybieram Dwójkę.

mat.pras/zch

Czytaj także

Polski Biały Krzyż - wielkie dzieło Paderewskich. "To była pomoc dla walczących o niepodległość Polski"

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2023 10:00
- Polski Biały Krzyż prowadził działalność na rzecz setek tysięcy osób poszkodowanych przez wojnę. Najpierw I wojnę światową, a potem również wojnę polsko-sowiecką, ta pomoc była nieustanna do roku 1922, gdy sytuacja na polskich ziemiach się uspokoiła - mówił w Dwójce Tomasz Lerski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Początki Polskiego Radia a niepodległość. "Radio budowało szacunek dla państwa i jego instytucji"

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2023 17:00
- Polskie Radio powstało jako instytucja z udziałem Skarbu Państwa. W latach 30. nastąpiła intensyfikacja rozwoju polskich rozgłośni, zbudowano słynną stację nadawczą w Raszynie. W 1939 roku około 1,2 mln osób dysponowało radioodbiornikiem, działały polskie fabryki, jedna z nich w Wilnie. Pod względem programowym radio przypominało Program 2 Polskiego Radia. Nadawało bardzo dużo muzyki na światowym poziomie - mówił w Dwójce historyk prof. Andrzej Chwalba.
rozwiń zwiń