Kobiecość w czasach kryzysu męskości

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2011 11:31
Największe dzieło Giacomo Pucciniego w Teatrze Wielkim oraz spektakl o kobietach według twórczości Gabrieli Zapolskiej.
Audio
  • Wokół premiery "Turandot" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
  • O spektaklu "Sztandar ze spódnicy" mówi jego reżyserka Urszula Kijak

W "Wybieram Dwójkę" zapowiedzieliśmy dwie premiery teatralne. Pierwsza to opera "Turandot" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Libretto opery do ostatniej partytury Giacomo Pucciniego to opowieść o morderczej żądzy zemsty, krwawych egzekucjach, obsesyjnym pożądaniu i fascynacji Dalekim Wschodem. Gdzie jesteśmy? Czy to koszmarny sen, halucynacja, okrutna baśń, thriller, a może jeden z postmodernistycznych obrazów Quentina Tarantino? "Turandot" określana jako opera życia Pucciniego, jego najdoskonalsze dzieło, ukoronowanie twórczości to muzyka potężna i fascynująca. Prawdziwe arcydzieło w rękach Mariusza Trelińskiego to zapowiedź wielkiego widowiska operowego.

- Ten utwór jest napisany z dwóch punktów widzenia i to jest w nim bardzo ciekawe. Pierwszy akt to punkt widzenia Kalafa, drugi - Turandot. To opowieść o ludzkim spotkaniu i przezwyciężaniu samego siebie, więc ja jako reżyser, też powinienem myśleć nie płcią tylko bardziej całościowo. To piękna opowieść i jedna z najlepszych oper jakie kiedykolwiek stworzono – mówił reżyser Mariusz Treliński, z którym rozmawiała Beata Stylińska. Opera, którą Dwójka objęła swym patronatem, będzie miała swą premierę 17 kwietnia.

Druga premiera, o której mówiliśmy to spektakl "Sztandar ze spódnicy" w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Autorski scenariusz spektaklu powstał na postawie dramatów, prozy, listów i publicystyki Gabrieli Zapolskiej – pisarki, postrzeganej jako sztandarowa postać polskiej emancypacji przełomu XIX i XX wieku. Przedstawienie o kobietach – przygotowywane wyłącznie przez kobiety – będzie próbą odpowiedzi na pytanie: Co stało się z kobiecością w czasach kiedy mówi się o kryzysie męskości?

- Zainspirowały mnie książki dr Agaty Chałupnik o twórczości Gabrieli Zapolskiej – jej całościowe podejście i wyciągnięcie niektórych wątków. Zapolska bezlitośnie portretuje i obnaża pewne typy kobiet, często zamiast imion nadaje im ksywy typu "głupia idiotka", "naiwne ciele", "wredna baba". Ja idę za nią, ale staram się też zrozumieć te kobiety, dowiedzieć się dlaczego są właśnie takie, a nie inne. Niestety nie mam zbyt optymistycznych wniosków - mówiła reżyserka Urszula Kijak w rozmawie z Grzegorzem Chojnowskim.

Audycję prowadził Piotr Matwiejczuk.

Aby wysłuchać rozmów, kliknij ikonę dźwięku w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

Czytaj także

Puccini najlepszy przy browarku!

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2011 08:00
Spektakl słynnej "Cyganerii" wystawiany w maleńkim pubie Cock Tavern dla relaksujących się przy piwie Londyńczyków otrzymał w tym roku prestiżową teatralną Oliver Award.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Świat zbuntowanej Zapolskiej

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2011 09:15
Zadzwiwiającym jest, że Gabriela Zapolska nie doczekała się jeszcze wystawy monograficznej. To uchybienie postanowiło naprawić Muzeum Literatury przy Rynku Starego Miasta w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Na co (nie) warto iść do teatru

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 09:30
Czy to kobyła historyczna, czy wielki romans, czy połączenie Gombrowicza i Wyszyńskiego - wygląda na to, że ostatnie spektakle teatralne nie należały do najlepszych. A może to krytycy są za krytyczni?
rozwiń zwiń