Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Przydadzą się nie tylko otwarte oczy

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2025 13:23
- W naszym parku są nie tylko fizyczne prace, wykonane z bardzo różnych materiałów. Jest też na przykład rzeźba dźwiękowa "Muzyka dla parku" Joanny Krzysztoń i Grzegorza Rogali - mówiła w Dwójce Agnieszka Filipkowska, specjalistka ds. promocji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Od 1981 roku kompleks pałacowo-parkowy w Orońsku funkcjonuje jako państwowe Centrum Rzeźby Polskiej (nz. prowadzące audycję)
Od 1981 roku kompleks pałacowo-parkowy w Orońsku funkcjonuje jako państwowe Centrum Rzeźby Polskiej (nz. prowadzące audycję)Foto: Jan Kanty Zienko/PR2

>>> Wejdź na podcasty.polskieradio.pl i posłuchaj audycji

W ostatnie sobotnie popołudnie w lipcu zajrzeliśmy z naszym cyklem "Dwójka na miejscu" do podradomskiego Orońska, gdzie znajduje się Centrum Rzeźby Polskiej. Zapraszamy na spacer po tamtejszym pałacu i parku, od dymiących kuźni po wykwintne galerie.

Od pałacu malarza do Centrum Rzeźby Polskiej

W drugiej połowie XIX wieku swoją pracownię i letnisko miał tutaj wzięty malarz historyczny Józef Brandt. Klasycystyczny pałac był wianem jego przyszłej żony Heleny Pruszak, która wykupiła zadłużoną posiadłość w 1869 roku. Współcześnie do ich dawnego majątku jedzie się, aby rzeźbić lub rzeźby podziwiać.

Sztuka do podziwiania i do słuchania

W latach 60. XX wieku tutejsze plenery gromadziły rzeźbiarzy i rzeźbiarki, których dzieła stały się zaczątkiem orońskiej kolekcji. Od 1981 roku kompleks pałacowo-parkowy funkcjonuje jako państwowe Centrum Rzeźby Polskiej. Zgromadzone obiekty wykonane są w rozmaitej technice i z użyciem różnorodnych materiałów. Ich autorami są tak renomowani twórcy, jak Magdalena Abakanowicz, Ursula von Rydingsvärd czy Wojciech Fangor, ale również wielu, wielu innych.

Czytaj także:

Jest też m.in. interaktywna instalacja dźwiękowa pt. "Muzyka dla parku", której autorami są Joanna Krzysztoń i Grzegorz Rogala. - Pokazujemy, że współczesna rzeźba to nie tylko obiekty, ale też myślenie o przestrzeni. Pośród tak pięknych dźwięków nasi zwiedzający mogą przebywać w wyznaczonym miejscu w parku i się relaksować - tłumaczyła Marlena Kruk, specjalistka ds. edukacji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Placówka nie jest jedynie galerią i muzeum. Stanowi zaplecze techniczne, warsztatowe i kuratorskie dla wielu pokoleń artystów. O różnych obliczach tego niezwykłego miejsca opowiadali w audycji jeszcze m.in.: Ewa Micke-Broniarek, kustosz zbiorów malarstwa polskiego do 1914 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie, i prof. Jan Stanisław Wojciechowski, rzeźbiarz, filozof i kulturoznawca, były dyrektor artystyczny Centrum Rzeźby Polskiej.

***

Tytuł audycji: Dwójka na miejscu

Prowadzenie: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek i Aldona Łaniewska-Wołłk

Data emisji: 26.07.2025

Godz. emisji: 15.00

pg/k

Czytaj także

Rzeźby Magdaleny Abakanowicz na Wawelu. "To nawiązanie do tradycji dynastii Jagiellonów"

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2025 11:54
- Zamek Królewski na Wawelu stał się miejscem, w którym sztuka współczesna rozgościła się na dobre. Dla nas jest to mocne nawiązanie do tradycji dynastii Jagiellonów. Zarówno Zygmunt Stary, jak i Zygmunt August zapraszali współczesnych sobie artystów: tkaczy, malarzy, architektów, projektantów, muzyków - mówiła dr Bogumiła Wiśniewska, kuratorka wystawy "Abakanowicz. Bez reguł. Rzeźby w Ogrodach Królewskich".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Alina Szapocznikow w przestrzeni pamięci. "Obecność na dwóch poziomach"

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2025 23:00
Alina Szapocznikow była jedną z najoryginalniejszych i najważniejszych polskich rzeźbiarek. Eksperymentowała z materiałami, z własną cielesnością i kobiecością. Stworzyła swój indywidualny język form rzeźbiarskich, które w przejmujący i bardzo ekspresyjny sposób obrazowały między innymi przemiany zachodzące w ludzkim ciele. Ale jej sztuka tak naprawdę jest pełna witalności, zmysłowa i intensywna.
rozwiń zwiń