Wiemy, kto najpiękniej nagrał Symfonię g-moll Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2019 10:00
Nagrania dokonane na dawnych instrumentach przesłuchiwało jury w składzie: Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki 12 października godz. 17:00
Jacek Hawryluk i Wojciech Michniewski
Jacek Hawryluk i Wojciech MichniewskiFoto: Piotr Piorun/PR

Zdaniem naszych ekspertów Symfonii g-moll KV 550 Mozarta najlepiej słuchać w nagraniu Orkiestry Barokowej z Fryburga Bryzgowijskiego (Freiburger Barockorchester), dyr. René Jacobs (nagranie: listopad 2008, Fryburg Bryzgowijski; Harmonia Mundi 2010)

Pozostałe nagrania, których słuchaliśmy w audycji:

  • The Academy of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (nagranie: listopad 1981- luty/marzec 1982 Kingsway Hall, Londyn; L’Oiseau-Lyre/Decca 1983)
  • Anima Eterna, dyr. Jos van Immerseel (nagranie: wrzesień 2001, Roulers, Belgia; Zig-Zag Territoires 2003)
  • Les Musiciens du Louvre (Grenoble), dyr. Marc Minkowski (nagranie: październik 2005, Grenoble; Archiv/DG 2006)
  • Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr. Frans Brüggen (nagranie: live 4.03.2010, Rotterdam; Glossa 2014)
  • Concentus Musicus Wien, dyr. Nikolaus Harnoncourt (nagranie: 1-2 grudnia 2012, Musikverein, Wiedeń; Sony Classical 2014)
  • Le Concert des Nations, dyr. Jordi Savall (nagranie: 2017/2018, Kolegiata w Cardonie; Alia Vox 2019)

40 Symfonia g-moll KV 550 to jedna z najsłynniejszych symfonii epoki klasycznej i jeden z najpopularniejszych utworów Mozarta. Kompozytor ukończył swe dzieło 25 lipca 1788 roku. Jeszcze Alfred Einstein twierdził, że Mozart swymi ostatnimi symfoniami nigdy nie dyrygował, ba nawet ich nie słyszał. Że pisał je bez konkretnego zamówienia, że był to swoisty „apel do wieczności”. Takie romantyczne rozważania odeszły już do przeszłości. Z samych zachowanych programów wiemy, że za życia Mozarta utwór był wykonywany w Dreźnie, w Lipsku i we Frankfurcie, a 17 kwietnia 1791 roku w Wiedniu Symfonią g-moll dyrygował niejaki… Antonio Salieri. Po raz pierwszy drukiem Symfonia g-moll ukazała się po śmierci Mozarta w 1794 roku.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 11.10.2019

Godzina emisji: 17.00

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Najlepszego nagrania "Halki" Moniuszki dokonano w Teatrze Wielkim

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2019 15:39
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki wybrali album z najlepszym wykonaniem opery "Halka" Stanisława Moniuszki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Sceny dziecięce" Schumanna. Poznaj najlepsze wykonanie

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2019 14:16
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" wybrali album z najlepszą interpretacją miniatur niemieckiego kompozytora uznawanego za jednego z najbardziej wpływowych twórców epoki romantyzmu.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kto najlepiej wykonał "Opowieści Hoffmanna" Offenbacha?

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2019 15:05
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" wybrali album z najlepszą interpretacją opery fantastycznej w 5 aktach (lub w 3 aktach z prologiem i epilogiem) Jacques'a Offenbacha. 
rozwiń zwiń