Audiomarketing - czy ma wpływ na nasze decyzje zakupowe?

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2024 20:00
Robiąc zakupy w centrum handlowym, zazwyczaj nie zauważamy towarzyszącej nam muzyki. Jej obecność może jednak w znaczący sposób wpływać na nasze decyzje zakupowe. 
Audiomarketing stosowany jest m.in. w galeriach handlowych.
Audiomarketing stosowany jest m.in. w galeriach handlowych.Foto: shutterstock/Prostock-studio
  • Audiomarketing to stosowanie dźwięków i muzyki w celu wpływania na decyzje zakupowe konsumentów. 
  • Najczęściej ma zastosowanie w miejscach, w których dokonujemy zakupów pod wpływem impulsu i emocji. 
  • O tym zjawisku i przeprowadzonych eksperymentach opowiada prof. Sylwia Makomaska z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Sklepy wykorzystują narzędzia marketingu sensorycznego oraz marketingu doświadczeń. W procesie tym ważną rolę odgrywa audiomarketing. Polega on na celowym wprowadzeniu do miejsca sprzedaży różnego typu bodźców słuchowych (m.in. odpowiednio zaprogramowanej muzyki) po to, aby skutecznie oddziaływać na reakcje oraz decyzje konsumentów.

- Rzeczywiście wiele badań pokazuje, że poprzez odpowiednio zaprojektowaną i dobraną muzykę możemy wpłynąć na konkretne wybory produktów - mówi prof. Sylwia Makomaska z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Audiomarketing w badaniach  

Relację między muzyką a decyzjami zakupowymi wielokrotnie badano. Między innymi w latach 90. Adrian North i David Hargreaves przeprowadzili eksperyment w sklepie z winami. - Badanie wykazało, że w sytuacji, kiedy w tle pojawiała się muzyka stereotypowo kojarzona z Francją, rosła sprzedaż win francuskich - opowiada specjalistka. - Natomiast, kiedy w tle pojawiała się muzyka tak zwana niemiecka - kojarzona zazwyczaj z Oktoberfest - to wówczas wzrastała sprzedaż win niemieckich.

Prof. Makomaska, zwraca uwagę, że audiomarketing szczególnie się sprawdza w miejscach sprzedaży, w których dokonujemy zakupów pod wpływem impulsu i emocji. Trudniej o taką manipulację przy zakupach bardziej przemyślanych, jak np. kupno samochodu.


Zobacz także:


Wybór muzyki - czy zależy od standardu sklepu?

Wybór muzyki zależy także od sklepu i jego standardu. W sklepach ekskluzywnych z reguły można usłyszeć jazz lub muzykę klasyczną. - Muzyka, która stereotypowo kojarzy się z pewnym luksusem, będzie bardziej sprawdzać się w sklepach, które oferują nam towary luksusowe - zaznacza ekspertka. - Bardzo często to tło muzyczne w postaci muzyki klasycznej właśnie takie skojarzenia buduje.

Prof. Sylwia Makomaska podkreśla, że te gatunki muzyczne budują skojarzenie z tzw. markami premium, które mają wysoką jakość. - W związku z tym ta cena, która jest czasami ceną bardzo wysoką, nas tutaj nie dziwi - tłumaczy.

 

Posłuchaj
05:23 CZWORKA/Czwórka do piątej - zapachy 29.03.2024.mp3 Audiomarketing - czy ma wpływ na nasze decyzje zakupowe? (Czwórka do piątej/Czwórka)

 

Marketing zapachowy - gdzie jest stosowany?

Działania speców od marketingu nie kończą się tylko na muzyce. Skutecznym narzędziem przyciągania klientów może być również zapach. Na przykład subtelny aromat luksusowych perfum może stworzyć odpowiednią atmosferę do sprzedaży męskiej odzieży klasy premium. Oczywiście zapachy mogą wzbudzać nie tylko apetyt na zakupy. 

- Marketing zapachowy jest dość szeroko stosowany w punktach gastronomicznych, czyli restauracjach, barach albo kawiarniach - opowiada prowadząca audycję Marta Hoppe. - Innym przykładem są też markety i dyskonty. Nie bez powodu pieczywo sprzedaje się tam od razu przy wejściu. Zapach świeżo upieczonego chleba nastraja pozytywnie do zakupów i zachęca do wejścia dalej.


***

Tytuł audycji: Czwórka do piątej

Prowadzi: Marta Hoppe

Materiał: Jędrzej Rosiewicz

Data emisji: 29.03.2024

Godzina emisji: 15.20

aw/wmkor

Czytaj także

"Playlista neurobiologów". Jaką muzykę lubi nasz mózg?

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2023 16:40
Bez muzyki, życie byłoby nudne i smutne, bo jak twierdzą naukowcy, nic tak nie poprawia nastroju, jak ulubiona piosenka. Pytanie tylko, czy nasze upodobania idzie w parze z upodobaniami mózgu. Bo jak się okazuje, on też ma swoje ulubione melodie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak dotrzymać sobie słowa? "Nie rób postanowień, tylko działaj"

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2024 16:00
Najsmutniejszy poniedziałek w roku - już 15 stycznia. Choć nie ma naukowych dowodów na istnienie "blue monday", są pewne przesłanki, które mogą tłumaczyć gorszy nastrój w tej części roku. To m.in. zbyt krótkie dni, dziura w portfelu po świątecznych wydatkach i niezrealizowane postanowienia noworoczne. 
rozwiń zwiń