Co nas kusi na zakupach? Na czym polega neuroobrazowanie?

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2024 18:15
Roksana Prantel zbadała czym kierują się konsumenci podejmując swoje decyzje zakupowe. W swojej pracy wykorzystała neurobrazowanie. - Jest to nowoczesne podejście do działań marketingowych - mówi Roksana w Czwórce. - Nieuobrazowanie pokazuje jak reaguje nasz mózg na pewne zjawiska w marketingu. 
Roksana Prantel zbadała zachowania konsumentów, sprawdziła czym kierujemy się podejmując zakupowe decyzje.
Roksana Prantel zbadała zachowania konsumentów, sprawdziła czym kierujemy się podejmując zakupowe decyzje.Foto: Shutterstock/wavebreakmedia
  • Roksana Prantel przeprowadziła badania dotyczące zachowań konsumenckich. 
  • Jej praca zdobyła trzecie miejsce w konkursie na najlepszą pracę licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji.
  • Celem było sprawdzenie, czy kolor opakowania produktu wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów.
  • W swojej pracy wykorzystała badania ankietowe i neuroobrazowanie.

Roksana Prantel jest absolwentką Politechniki Lubelskiej. Jej praca zdobyła trzecie miejsce w IX Ogólnopolskim Konkursie im. prof. Romana Głowackiego na najlepszą pracę licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji. Roksana zbadała zachowania konsumentów i sprawdziła czym kierujemy się podejmując zakupowe decyzje.


Neuroobrazowanie - na czym polega?

Celem studentki było sprawdzenie, czy kolor opakowania produktu wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów. - W mojej pracy połączyłam dwie metody: metodę ankietową i metodę eksperymentalną, która służyła do tego, żeby zbadać nasze podświadome wybory - tłumaczy gość audycji. - Tutaj użyłam właśnie metody neuroobrazowania, którą był eyetracking.

Polegał on na prezentacji badanym osobom slajdów zawierających opakowania różnych produktów. Produkty spożywcze: napój energetyczny, baton, chipsy, frytki, oraz kosmetyki: krem, pasta, mydło i balsam - w czterech kolorach (żółty, czerwony, niebieski i zielony). Pozwoliło to na określenie, który obszar na opakowaniu i kolor poszczególnych produktów najbardziej przyciąga uwagę respondentów. 

Zobacz także:

Wyniki badań. Co wykazała Roksana Prantel?

- Moje badanie wykazało, że ludzie zazwyczaj patrzą na sam środek opakowania. To tam powinna się znajdować nazwa produktu, bo centralna część najbardziej przyciąga wzrok - tłumaczy rozmówczyni Marty Hoppe. - Ważne są też kolory. Niektóre po prostu bardziej nam się kojarzą z konkretnymi produktami i patrzymy na nie chętniej. W przypadku kosmetyków zdecydowaną przewagę zyskał kolor niebieski. Jeśli chodzi o produkty spożywcze, to wśród batonów najczęściej wybierany był czerwony, a wśród chipsów, frytek i napojów energetycznych - kolor żółty.


Posłuchaj
21:26 CZWORKA/Czwórka do piątej - badania zachowań konsumenckich 04.01.2024.mp3 Roksana Prantel opowiada o badaniach dotyczących zachowań konsumenckich (Czwórka do piątej/Czwórka)

 

Gość Czwórki podkreśla, że wyniki jej badań mogą być wskazówką dla osób opracowujących nowe produkty. - To także podpowiedź jaki kolor wybrać, aby konsumenci częściej na nie patrzyli i po nie sięgali. Często jest tak, że jeśli dłużej patrzymy na jakiś produkt i do niego wracamy wzrokiem, to po prostu go wybierzemy, bo jest dla nas interesujący - tłumaczy Roksana Prantel. - Przyciągać dodatkowo może odpowiednio dopasowana do produktu cena. Mam nadzieję, że moje badania pomogą w przyszłości twórcom kampanii reklamowych. 


***

Tytuł audycji: Czwórka do piątej

Prowadzi: Marta Hoppe

Gość: Roksana Prantel (absolwentka Politechniki Lubelskiej)

Data emisji: 04.01.2024

Godzina emisji: 15.22

aw/pj/ans


Czytaj także

Przyszłość zakupów - ona zaczyna się już dziś

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2022 15:53
Pandemia sprawiła, że coraz chętniej kupujemy online. Eksperci zauważają, że ten trend będzie rósł w siłę, ale pojawią się też nowe metody kupowania. Centra handlowe nie znikają, ale już dziś zmieniają się. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak płacimy za zakupy? Zegarkiem, telefonem, a może gotówką?

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2023 17:40
Grudniowe tygodnie to zakupowy szał, a co za tym idzie - płatności. Te bezgotówkowe weszły w nasze życie przebojem, ale dziś okazuje się, że chcemy mieć wybór. Wraz z Anną Spychalską-Grzeszek z Fundacji Polska Bezgotówkowa sprawdzamy, jak płacimy za zakupy teraz i jak może to wyglądać w przyszłości. 
rozwiń zwiń