X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Zagłada zwierząt. "Wymierają trzy gatunki na godzinę"

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2017 16:50
Jesteśmy świadkami szóstego w historii Ziemi masowego wymierania zwierząt - alarmują naukowcy. To, co dzieje się obecnie, naukowcy nazwali masową zagładą.
  • Masowe wymieranie zwierząt - jak chronić ginące gatunki? (Czat Czwórki/Czwórka)
Co czeka nas po wymarciu kolejnych gatunków zwierząt?
Co czeka nas po wymarciu kolejnych gatunków zwierząt?Foto: Shutterstock.com/ Piyaset

dr Krzysztof Owocki Rafy koralowe to są żłobki dla ryb. Tymczasem obecne rybołówstwo jest strasznie rabunkowe i bezwzględne dla morskiej fauny i flory

Szczegółowy artykuł na ten temat został opublikowany w czasopiśmie "Proceedings od the National Academy of Science". - Kiedyś proces wymierania zwierząt był naturalny. Dziś jest to proces antropogeniczny, czyli gatunki wymierają na skutek działalności człowieka, w tym zwłaszcza fragmentacji siedlisk i inwazji obcych gatunków - wyjaśnia prof. Robert Gwiazda i dodaje, że w skali roku znika 27 tysięcy gatunków, co daje 3 wymierające gatunki na godzinę.

Obecnie wyginięciem zagrożonych jest około 41 proc. wszystkich płazów i 25 proc. ssaków.- W Polsce jeśli chodzi o liczbę gatunków zagrożonych lub ginących, nie są jakieś przerażające dane, ale poprzez czynną ochronę możemy je uratować - tłumaczy dr inż. Ryszard Kapuściński.

Bocian 1200.jpg
Bociany, szpaki czy żurawie pokażą, jak zmienia się klimat

Co zagraża ginącym gatunkom? Jakie ta sytuacja niesie konsekwencje dla człowieka? I jakich zwierząt nie ma już na naszej planecie? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji.

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: dr Krzysztof Owocki (Instytut Paleobiologii PAN), prof. Robert Gwiazda (Instytut Ochrony Przyrody PAN), dr inż. Ryszard Kapuściński (prezes Ligii Ochrony Przyrody)

Data emisji: 20.07.2017

kul/jp

Zwierzęta zimą. Nie ignoruj - reaguj i pomagaj!

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2017 14:25
Dziurawe, nieocieplone budy, zamarznięta woda, brak ciepłej karmy i trzęsący się z zimna dzień i noc pies - najlepszy przyjaciel człowieka. To ciągle częsty widok.

Problem bezdomności zwierząt - będzie jeszcze gorzej?

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2017 18:00
W wielu polskich gminach wciąż brakuje planu znakowania zwierząt oraz realnych zachęt do kastracji lub sterylizacji psów i kotów. Czy jedynym sposobem pomocy rosnącej liczbie bezdomnych psów i kotów jest powstawanie kolejnych schronisk?

Bioróżnorodność. Musimy ją pielęgnować

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2017 14:10
Naukowcy ostrzegają, że przekształcamy środowisko Ziemi tak dalece, iż weszliśmy w kolejną epokę geologiczną. Zmieniliśmy globalny obieg niektórych pierwiastków chemicznych i jesteśmy świadkami masowego zanikania gatunków. W Czwórce o zaburzeniach w bioróżnorodności opowiadała Barbara Pietrzak, Czwórkowa rzeczniczka nauki z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.