Kultura

Stulecie plakatu olimpijskiego

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2008 11:07
Plakaty olimpijskie znakomicie oddają społeczno-polityczny kontekst i artystyczny klimat swoich czasów.

Kolejne igrzyska są okazją do prezentacji fascynującej historii plakatu olimpijskiego.  Specjalną ekspozycję przygotowało V&A Museum of Childhood w Londynie.

Plakaty olimpijskie znakomicie oddają społeczno-polityczny kontekst i artystyczny klimat swoich czasów. Wśród autorów prezentowanych posterów odnajdziemy tak znakomite nazwiska jak: Victor Vasarely, Ronald Brooks Kitaj, David Hockney czy Andy Warhol. Jest też polski akcent.

Barwne dzieje

Na wystawę składa się ponad sto prac, pochodzących głównie ze słynnej, bogatej kolekcji plakatów V&A Museum. W ten sposób powstał przegląd dziejów grafiki olimpijskiej od początku XX wieku do dzisiaj. Od estetyki szyldu reklamowego, poprzez fascynację fotografią (pierwszy posłużył się tym medium Yosako Kamekura w kreacji plakatu  „The Start of the Sprinters’ Dash” dla Tokio 1964 roku), fotomontażem i techniką collage, romans z eksperymentami op-artu (Meksyk 1968), pop i nowej figuracji, aż po poszukiwanie trafnego i eleganckiego skrótu. Zanim pojawił się offset i grafika komputerowa, plakaty wykonywane były jako wielobarwne litografie.

W dziedzinie plakatu olimpijskiego zawsze najważniejsze były zapadające w pamięć, sugestywne obrazy i uniwersalny język symboli, ale i tak przekaz o jedności i międzynarodowym święcie sportu zyskuje w każdym kolejnym projekcie indywidualny wyraz. Decydują o tym niepowtarzalny styl każdego artysty, panujące w grafice danego czasu tendencje, ale też wkomponowane elementy charakterystyczne dla miasta, goszczącego olimpiadę (symbole- np. wilczyca kapitolińska w projekcie plakatu Armando Testy na igrzyska w Rzymie 1960 roku, budowle – House of Parliament na plakacie igrzysk w Londynie 1948 roku czy ornamenty). Czasem plakaty są hołdem, złożonym wybitnemu artyście, nawiązaniem do jego stylu, tak jak Los Angeles 1984 (projekt à la James Rosenquist) czy Barcelona 1992 (plakaty Josepa Marii Triasa, czerpiące ze sztuki Miró).

Przyjmuje się, że pierwszy plakat olimpijski z prawdziwego zdarzenia powstał na Igrzyska w Sztokholmie w 1912 roku wg projektu Olle Hjortzberga. Wcześniejsze projekty graficzne, reprezentujące olimpiady, były w rzeczywistości okładkami programów rozgrywek lub zaproszeń. Od 1912 roku plakaty olimpijskie w formie afiszy są wydawane przez komitety organizacyjne igrzysk.  Drukowane w wielu językach, zapowiadają i promują każde kolejne światowe święto sportu na wszystkich kontynentach. Nie tylko informują, ale także podkreślają więzy łączące sport z kulturą.

Symbol pięciu kół olimpijskich pojawił się po raz pierwszy na plakatach w 1932 roku. Natomiast od czasu igrzysk w Tokio w 1964 zaczęto wydawać całe serie plakatów olimpijskich. Organizowane są specjalne konkursy albo też zaprasza się imiennie artystów do przedstawienia swoich projektów. Igrzyskom w Meksyku w 1968 roku towarzyszyły oficjalne plakaty trzech artystów: Pedro Ramireza Vasqueza, Eduardo Terrazasa i Lance’a Wymana. Natomiast z okazji igrzysk w Monachium 1972 wydrukowano poza oficjalnymi plakatami, dodatkowe postery 28 najwybitniejszych artystów z całego świata, m.in. Oskara Kokoschki, Victora Vasarely, Charlesa Lapicque, Marino Mariniego, Pierra Soulage, Josefa Albersa i Davida Hockneya. Na igrzyska w Moskwie w 1980 roku wydrukowano aż 250 różnych plakatów. Plakaty dla olimpiady Los Angeles 1984 projektowało z kolei 16 słynnych amerykańskich artystów, wśród nich: Robert Rauschenberg i Roy Lichtenstein. Dla Seoulu 1988 powstało 27 dodatkowych plakatów, poza oficjalnym.

Margaret Timmers, kuratorka wystawy w V&A Museum, opowiedziała nam o tym, co zmieniło się w ciągu stu lat historii plakatu olimpijskiego: „Plakaty olimpijskie są interesującymi dokumentami, w których możemy odszyfrować społeczne i polityczne przesłanie ich czasów.  Od 1960 roku stały się kluczowym elementem programów identyfikacji wizualnej i nawet dzisiaj, w świecie zdominowanym przez multimedia, wciąż spełniają swoją rolę, kreując i utrwalając „markę” igrzysk. Co się zmieniło? Narodowa duma zawsze była czytelna na plakatach olimpijskich, ponieważ reprezentowały one nie tylko samą ideę igrzysk, ale także promowały miasto i kraj gospodarza sportowego święta. Stąd obecność flag, symboli, herbów, charakterystycznych elementów pejzażu czy lokalnych ornamentów. Czasami przyjmowało to ekstremalną postać promocji symboli określonych ideologii i reżimów, czego przykładem są berlińskie igrzyska 1936 roku. Bardziej współczesne plakaty są hołdem dla kulturowej różnorodności i narodowej tożsamości pojmowanej w bardziej otwarty sposób. Tak się zmienia nasz świat, stając się globalną wioską. W przeciągu 100 lat zmienił się też sposób prezentacji ludzkiego ciała. Przed drugą wojną światową, artyści przedstawiali współczesny im  fizyczny ideał zdrowia i atletycznej sylwetki. Później zaczęli sięgać po fotografię, aby lepiej ukazać perfekcję i siłę współczesnego sportowca, podczas gdy niektóre nowsze plakaty olimpijskie prezentują ciało w coraz mocniej zdekonstruowanej, symbolicznej formie. Odwołujemy się zatem coraz bardziej nie do ideału fizycznego piękna, ale do określonej symboliki, marki. Plakaty olimpijskie były i nadal są realizacją pochodzącego jeszcze ze starożytności projektu mariażu sztuki i sportu. ”
 

Polski akcent

Czy Polacy też projektowali plakaty na igrzyska? Przecież to Polacy uczynili z plakatu sztukę i możemy się poszczycić wieloma wybitnymi twórcami w tej dziedzinie... W V&A Museum dowiedzieliśmy się, że w historii plakatu olimpijskiego szczególnie zapisał się jeden artysta polskiego pochodzenia. To Witold Gordon (1888-1968), twórca oficjalnego plakatu igrzysk zimowych w Lake Placid z 1932 roku. Artysta urodził się w Warszawie, tam też ukończył Akademię Sztuk Pięknych, potem kontynuował studia artystyczne w Paryżu i w końcu na stałe zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. Był cenionym grafikiem, ilustratorem, twórcą murali, dekoratorem i projektantem kostiumów dla Metropolitan Opera.

Warto także wspomnieć o plakacie autorstwa Jana Lenicy (1928-2001) na igrzyska w Monachium w 1972 r., który znalazł się w puli dodatkowych 28 posterów autorstwa najwybitniejszych artystów tamtych czasów, towarzyszących olimpiadzie. Lenica na początku lat 50. należał do grona młodych grafików, którzy współtworzyli „polską szkołę plakatu”. To właśnie on uchodzi za autora tego określenia, którym zatytułował artykuł o polskim plakacie w szwajcarskim piśmie „Graphis”. To jeden z najwybitniejszych polskich twórców plakatu, twórca o niebywałej ekspresji, łączący kapryśną linię i mistrzowski skrót. Porównywał plakat do jazzu, gdzie wygrywa się zadany temat po swojemu i mawiał, że plakat „musi śpiewać”. Był też twórcą filmów animowanych i scenografii.

Poza oficjalnymi plakatami olimpijskimi powstają też inne, związane ze sportem i ruchem olimpijskim. Tych prac niestety nie zobaczymy w V&A Muzeum, ale warto o nich tutaj  wspomnieć. Najstarsze tego typu polskie projekty graficzne dotyczące igrzysk to plakat „Polska na VII Olimpiadę” Tadeusza Gronowskiego, zapowiadający niedoszły do skutku występ reprezentantów naszego kraju w Antwerpii w 1920 roku oraz plakat Zygmunta Kamińskiego „Polacy na IX Olimpiadę 1928”, zachęcający do zbiórki funduszy na wyjazd polskich sportowców do Amsterdamu.

Po drugiej wojnie światowej wydawane są także przez PKOL plakaty towarzyszące każdym kolejnym igrzyskom olimpijskim.  Twórcami najciekawszych są: Tadeusz Trepkowski, Wojciech Zamecznik, Maciej Urbaniec, Waldemar Świerzy, Wiktor Górka i Karol Śliwka. Ważnym impulsem do rozwoju plakatu sportowego i olimpijskiego są konkursy sztuki PKOL. Pierwszy odbył się w 1927 roku. 

Uczta dla oka

Wystawa plakatów olimpijskich „A Century of Olympic Posters” w V&A Muzeum of Childhood potrwa do 7 września 2008 roku. Prezentowane są także oficjalne maskotki igrzysk od lat 60. XX w. do dzisiaj. Muzeum znajduje się przy Cambridge Heath Road, przy stacji metra Bethnal Green w Londynie. Ekspozycja jest czynna od poniedziałku do piątku od 10 do 17.45. Można ją zwiedzać bezpłatnie.

Zaplanowano także późniejsza wędrówkę ekspozycji po innych muzeach i galeriach nie tylko Wielkiej Brytanii, ale także innych krajów, w ramach kampanii promocyjnej Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Londyn 2012.

Ponadto wystawę plakatów olimpijskich można aktualnie oglądać w Liaoning Provincial Museum w Shenyangu, jednym z chińskich miast, w których odbędą się olimpijskie rozgrywki.

Agnieszka Labisko

Zobacz film – prezentację plakatów olimpijskich z ostatnich stu lat.

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Głosy z przeszłości: Franciszek Starowieyski

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2009 16:19
14 - 17 kwietnia 2009, godz. 11:45
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wilanowskie noce

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2009 14:05
Dwie szczególne sierpniowe noce w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Pierwsza już dziś, z 5 na 6 sierpnia, „Muzeum z ludzką twarzą” - od godziny 19:00 do 2:00 odbędzie się nocne zwiedzanie pod hasłem Nocny Salon Plakatu Polskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Etno w plakacie

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2009 13:13
Jeśli plakat, to jak zwykle czas na wycieczkę do Wilanowa. W Muzeum Plakatu otwarto bowiem wystawę "Etnoplakat. Inspiracje folklorem w plakacie polskim".
rozwiń zwiń
Czytaj także

„W tworzeniu plakatu najważniejsza jest intuicja”

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2008 07:25
Polski plakat stał się dla mnie bardzo ciekawym, odważnym przekazem artystycznym, który odzwierciedlał w jakiś sposób charakter artysty.
rozwiń zwiń