Miloš Karadaglić najlepszy w "Fantazji" Rodrigo

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2016 19:00
Michał Nagy, Krzysztof Komarnicki i Adam Suprynowicz za najlepsze wykonanie "Fantazji dla szlachcica" Joaquína Rodrigo uznali nagranie, w którym czarnogórskiemu gitarzyście towarzyszy London Philharmonic Orchestra pod batutą Yannicka Nézeta-Séguina.
Audio
  • Miloš Karadaglić najlepszy w "Fantazji" Rodrigo (Płytowy Trybunał Dwójki)
Adam Suprynowicz i Michał Nagy podczas obrad Płytowego Trybunału Dwójki
Adam Suprynowicz i Michał Nagy podczas obrad Płytowego Trybunału DwójkiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

"Concierto de Aranjuez" powstało na początku 1939 roku w Paryżu. Był to pierwszy utwór Rodriga przeznaczony na gitarę i orkiestrę. Kompozytor miał wówczas 38 lat i poza sobą studia w klasie Paula Dukas i studia muzykologiczne na Sorbonie.

Druga tak bardzo popularna kompozycja Rodriga, czyli "Fantazja dla szlachcica", powstała w 1954 roku na zamówienie hiszpańskiego gitarzysty Andresa Segovii. I to on dał premierę tego dzieła: 5 marca 1958 roku. Grała San Francisco Symphony, dyrygował Hiszpan Enrique Jordá.

Utwór składa się z czterech części, w których zostały wykorzystane gitarowe tańce napisane przez XVII-wiecznego hiszpańskiego kompozytora Gaspara Sanza. Tematy pochodzą z trzytomowego kompendium, znanego jako "Instrucción de música sobre la guitarra española" – jednego z najbardziej popularnych i najczęściej wznawianych wówczas gitarowych podręczników (szkół na gitarę). Tytuły części są w większości oryginalne - pochodzą od Sanza.

Decyzją jury najlepszym nagraniem dzieła Rodrigo jest:

Miloš Karadaglić – gitara, London Philharmonic Orchestra, dyr. Yannick Nézet-Séguin (Londyn, Studio nr 1 przy Abbey Road 2013; CD Mercury Classics/DG 2014)

O palmę pierwszeństwa rywalizowały z nim następujące wykonania:

Waldemar Gromolak – gitara, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej dyr. Wojciech Czepiel (Filharmonia im. Artura Rubinsteina w Łodzi, marzec 1999; CD DUX 1999)

Narciso Yepes – gitara, Orquesta National de España, dyr. Rafaël Fruhbeck de Burgos (LP London Records - Decca 1963/CD Forlane 1985)

Andrés Segovia – gitara, Symphony of the Air, dyr. Enrique Jorda (Nowy Jork 1958, LP DG 1958/CD DG „The Originals”)

Pepe Romero – gitara, Academy Of St. Martin-in-the-Fields, dyr. Neville Marriner (Londyn 1975, LP Philips 1976/CD Philips)

John Williams – gitara, Philharmonia Orchestra, dyr. Louis Frémaux (Londyn, Studio nr 1 przy Abbey Road 1983, LP CBS 1984/2 CD „John Williams – The Great Guitar Concertos” CBS Masterworks 1989)

***

Plan słuchania:

Runda I

Villano y ricercar (fragm.)

Runda II

Españoleta y fanfarria de la caballería de Nápoles (fragm.)

Runda III

Danza de las hachas

Finał

Canario

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Michał Nagy, Krzysztof Komarnicki, Adam Suprynowicz

Data emisji: 25.06.2016

Godzina emisji: 17.00

jp/tj/mc

Czytaj także

Najlepszy w Wariacjach Goldbergowskich? Nie tylko Glenn Gould

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2016 13:00
W werdykcie sędziów "Płytowego Trybunału Dwójki" dotyczącym arcydzieła Bacha pojawiły się aż dwa nazwiska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Uprowadzenie z seraju" - najlepsze z Berlina

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 12:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" nagrania dzieła Mozarta oceniali sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki - prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koncert Czajkowskiego. Poznaj najlepszą wersję

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2016 16:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybierał najlepsze nagranie koncertu skrzypcowego D-dur Piotra Czajkowskiego.
rozwiń zwiń