Piotr Beczała: Verdi może być niebezpieczny dla głosu

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2022 11:10
- Rolę księcia w "Rigoletcie" śpiewam już dwadzieścia lat. To jeden z moich ostatnich spektakli w tej roli, ponieważ idę w trochę mocniejsze role tenorowe w repertuarze verdiowskim - w "Filharmonii Dwójki" (29.01) przenieśliśmy się do Metropolitan Opera w Nowym Jorku, skąd nadaliśmy operę Giuseppe Verdiego pt. "Rigoletto". Jedną z głównych partii wykonał światowej sławy polski tenor Piotr Beczała, z którym w przerwie rozmawiał Konrad Handschuh.  
Piotr Beczała role z dzieł Verdiego ma w swoim repertuarze od dwudziestu lat
Piotr Beczała role z dzieł Verdiego ma w swoim repertuarze od dwudziestu latFoto: East news/Wojciech KUBIK

Opera dobra na wszystko

Spektakle operowe posiadają niezwykłą wszechstronność. Doskonale się je odbiera, będąc na widowni, równie ciekawie jednak siedząc we własnym fotelu przy odbiorniku radiowy czy telewizyjnym, a nawet w kinie. Piotr Beczała po raz pierwszy brał udział w transmisji z Metropolitan Opera do kin w 2009 roku. 

Opera nie boi się także nowych technologii. - Miałem do czynienia z nagrywaniem czysto studyjnym różnych spektakli czy streamingów na żywo, bez publiczności - mówił nasz gość. - Szczególnie w ostatnich dwóch latach to był standard. Niektóre opery spróbowały w ten sposób przeskoczyć momenty niebytu i graliśmy tylko do kamer.

- To są z jednej strony bardzo smutne momenty, a z drugiej rozwiązanie, choćby częściowe, żeby publiczność przez ekran telewizora czy komputera miała dostęp do tego, co się dzieje na scenach opery - ocenił nasz gość. 

MET w rygorze sanitarnym

Metropolitan Opera w 2020 roku wprowadziła bardzo radykalne restrykcje w związku z pandemią. Przez dwa lata nie gościła publiczności. - Cały proces powrotu był dosyć żmudny - nie krył śpiewak. - Wszystkie próby odbywały się w maskach, łącznie z próbą generalną, co bardzo utrudniło sprawę. Nie da się śpiewać w masce pełnym głosem - dodał.

A dziś? - Wróciliśmy prawie do normalności - przyznał Piotr Beczała. - Odbyło się dziewięć spektakli. Na krótki czas zachorowały tylko dwie osoby i to jest dobry znak. Miasto też wróciło prawie do normalności, choć jest to inny Nowy Jork niż ten, który pamiętam sprzed pandemii.

Koniecznie Verdi

Piotr Beczała ma w swoim szerokim repertuarze kilka ról w operach Verdiego i mówi o nich, że są bardzo satysfakcjonujące. - Można spróbować stwierdzić, że dla tenora czy dla barytona to są wiodące głosy w repertuarze verdiowskim - mówił. - To fantastyczne doświadczenie. 


Posłuchaj
32:07 2022_01_29 20_15_02_PR2_Filharmonia_Dwójki.mp3 Rozmowa ze śpiewakiem Piotrem Beczałą (Filharmonia Dwójki)

  

Czytaj także:

[YouTube Metropolitan Opera]

***

"Rigoletto" to opera w trzech aktach. Powstała na zamówienie dyrekcji Teatro la Fenice w Wenecji. Muzykę do niej skomponował Giuseppe Verdi. Libretto zostało natomiast opracowane na podstawie dramatu Victora Hugo pt. "Król się bawi". Prapremiera dzieła odbyła się w Wenecji 11 marca 1851 roku.

Jest to historia książęcego błazna, Rigoletta, który na skutek lekkomyślnych postępków swego władcy - pozbawionego skrupułów uwodziciela - traci jedyną, na próżno chronioną przed brutalnością świata, córkę.

W roli księcia Mantui w nowojorskiej inscenizacji "Rigoletta" usłyszeliśmy Piotra Beczałę. Polak to w tej chwili najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie. W 2018 roku został okrzyknięty najlepszym śpiewakiem i nagrodzony Operowym Oscarem - International Opera Award. Od lat wykonuje najważniejsze partie tenorowe w Metropolitan Opera czy Wiener Staatsoper. Kolejny, po Janie Kiepurze, "chłopak ze Śląska", który śpiewem i grą aktorską zdobywa z łatwością kolejne sceny operowe świata. Jego sukcesy porównuje się do kariery Luciana Pavarottiego, a samego Piotra Beczałę nazywa jego następcą. 

Pod koniec ubiegłego roku, nakładem Polskiego Radia, ukazał się podwójny album pt. "Arie". Usłyszeć na nim można najpiękniejsze partie wokalne z oper Moniuszki, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Verdiego i innych wybitnych kompozytorów w mistrzowskiej interpretacji Piotra Beczały.

***

Prowadził: Konrad Handschuh 

Gość: Piotr Beczał (śpiewak)

Data emisji: 29.01.2022

Godzina emisji: 20.15

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki

Czytaj także

"Don Carlos". Rafał Siwek: Filip II to jedna z moich ukochanych ról

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2021 13:30
- To największa rola włoskiego repertuaru dla basa; rola bardzo złożona. Filip to władca, a także - w jego przeświadczeniu - zdradzony małżonek, do tego jeszcze nieszczęśliwy ojciec. To wszystko się w nim burzy, przeplata. Stworzenie pełnokrwistej postaci jest tu największą trudnością - mówił śpiewak Rafał Siwek przed nadchodzącą premierą "Don Carlosa" w Teatrze Wielkim w Łodzi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Long Long i Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2021 06:40
Long Long – znakomity tenor, laureat Nagrody Polskiego Radia na 10. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki – ponownie zagościł na polskiej scenie. Tym razem usłyszeliśmy go podczas koncertu, na którym wykonał arie m.in. z "Halki" czy "Strasznego Dworu". Artyście towarzyszyła Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy. Zobacz zapis wideo tego wyjątkowego koncertu!
rozwiń zwiń