Łukasz Borowicz: na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena prezentujemy nieznane opery

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2024 12:00
- Na zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej podczas Festiwalu Ludwiga van Beethovena co roku z Filharmonią Poznańską prezentujemy nieznane opery. Darius Milhaud to znany kompozytor, "Biedny marynarz" jest dostępny w nagraniach, lecz "Salade" nie miała tego szczęścia. To utwór, który zatonął w odmętach historii - mówił Łukasz Borowicz w przerwie koncertu w ramach 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, którego słuchaliśmy na antenie Dwójki.
Łukasz Borowicz dyryguje Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej
Łukasz Borowicz dyryguje Orkiestrą Filharmonii PoznańskiejFoto: Bartosz KRUPA/East News
  • W "Filharmonii Dwójki" transmitowaliśmy koncert w ramach 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
  • W programie dzieła Dariusa Milhaud w wykonaniu znakomitych polskich śpiewaczek i śpiewaków, z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. 
  • Z wszystkimi solistkami i solistami oraz dyrygentem Łukaszem Borowiczem w przerwie rozmawiał Michał Dębski.

Łukasz Borowicz i jego fascynacja starymi nutami

Łukasz Borowicz opowiedział o tym, jak trafiły do niego partytury utworów. - Poszukiwania są dla mnie przyjemnością, bardzo lubię stare nuty, pierwsze wydania. Te dokumenty pokazują nie tylko tradycje wykonawczą, ale również edytorską. Partytury dzieł wokalno-instrumentalnych z XIX i szczególnie XX wieku to małe dzieła sztuki graficznej. Udało mi się zdobyć dużą część zbiorów dotyczących muzyki Dariusa Milhaud - opowiadał dyrygent.

Darius Milhaud - ten sam materiał w różnych utworach

- Na zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej podczas Festiwalu Ludwiga van Beethovena co roku z Filharmonią Poznańską prezentujemy nieznane opery. Darius Milhaud to znany kompozytor, Biedny marynarz jest dostępny w nagraniach, lecz Salade nie miała tego szczęścia. To utwór, który zatonął w odmętach historii, w jakimś sensie spowodował to sam kompozytor. Muzykę z tego baletu przełożył na fortepian i orkiestrę i jako Le Carnaval d’Aix ten utwór jest dosyć popularny. Podobnie jak Haendel i inni kompozytorzy, gdy coś mu się udało, to starał się to pokazywać nie jeden raz, ten sam materiał muzyczny wędruje po różnych utworach - mówił Łukasz Borowicz.

Posłuchaj
19:19 2024_03_22 20_15_52_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Łukasz Borowicz: na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena prezentujemy nieznane opery (Filharmonia Dwójki)

 

Sztuka społecznie zaangażowana

Jak podkreślił, Francuzi sytuują swoją sztukę w pewnym dialogu z kulturą niemiecką. - Ekspresjonizm niemiecki początku XX wieku przyniósł psychoanalizę do teatru i muzyki. Na scenie pojawia się zbrodnia jako analiza choroby psychicznej, wszystkie zdobycze psychologii, popularność Freuda, to się przekłada na kulturę niemiecką. Jean Cocteau jako autor libretta Biednego marynarza napisał bardzo klarowną sztukę, osadzoną wśród tzw. zwyczajnych ludzi. Oni przypominają Woyzecka swoim dramatem beznadziejnego istnienia, to przedziwna styczność kultury francuskiej z ekspresjonizmem niemieckim. To sztuka społecznie zaangażowana - stwierdził rozmówca Michała Dębskiego.

Czytaj też:

Program:

Darius Milhaud Salade op. 83 - balet śpiewany w dwóch aktach (wykonanie koncertowe); Biedny marynarz op. 92 - opera w trzech aktach (wykonanie koncertowe)

Wykonawcy: Magdalena Lucjan - sopran, Natalia Rubiś - sopran, Krystian Krzeszowiak - tenor, Krzysztof Lachman - tenor, Mateusz Zajdel - tenor, Robert Gierlach - baryton, Adrian Janus - baryton, Wojciech Gierlach - bas; Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, dyr. Łukasz Borowicz 

Transmisja z Filharmonii Narodowej w Warszawie

***

Koncerty symfoniczne, recitale fortepianowe i koncerty kameralne - tak w dużym skrócie można opisać 28. odsłonę Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który rozpoczął się 17 marca w Warszawie. Podczas 13 festiwalowych dni wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów.

Jak możemy przeczytać na stronie festiwalu, program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji - Beethoven i filozofowie. Obchodzone w roku bieżącym 300-lecie urodzin Immanuela Kanta stanowiło inspirację do prześledzenia wpływów myśli filozoficznej na muzykę.

Patronem medialnym wydarzenia jest Program 2 Polskiego Radia.

***

Rozmawiał: Michał Dębski

Data emisji: 22.03.2024

Godzina emisji: 20.15

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

pg/mgc/mo

mpkor

Czytaj także

Joanna Wnuk-Nazarowa: Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena ma bogaty program

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2024 19:00
- Hasło "Beethoven i filozofowie" być może dla niektórych jest zadziwiające, przecież sam Beethoven nie był filozofem. Urodził się w epoce oświecenia, a zmarł w epoce romantyzmu, to będzie tematem jednego z następnych festiwali, jak to właściwie z nim jest: klasyk czy romantyk? Immanuel Kant wywarł wielki wpływ na młodego Beethovena, to jest udowodnione - podkreśliła w Dwójce Joanna Wnuk-Nazarowa, zapraszając na 28. edycję Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Beatrice Rana: nie zamierzałam być nową wirtuozką na jeden sezon

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2024 14:00
- Jednym z największych wyzwań kariery jest zawsze odnalezienie własnego głosu i własnej tożsamości. Bo kiedy ktoś jest młodym laureatem konkursu, wie, że organizatorzy i publiczność są żądni usłyszeć nowego wirtuoza, nową pianistyczną sensację. Nie chciałam tego typu etykiet - mówiła w Dwójce włoska pianistka Beatrice Rana, która wystąpiła na 28. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
rozwiń zwiń