Nakładem fundacji SOS Wioski Dziecięce ukazała się książka zatytułowana "Szkoła wrażliwa na traumę. Jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy w procesie edukacji". Jest ona adresowana do nauczycieli w tych klasach, w których są straumatyzowani uczniowie. W ocenie gości "Sygnałów dnia", nauczyciele bowiem zauważają, że wiele dzieci "niesie ze sobą dodatkowy ciężar trudnych emocji, ale jeszcze nie wiedzą, jak pomóc". - My chcemy tę lukę wypełnić - mówiła Aleksandra Sikorska.
Dariusz Piontkowski: polskie szkoły są bezpiecznym miejscem
Drogowskaz dla nauczycieli
Anna Choszcz-Sendrowska wskazała, że "ta książeczka to przewodnik, drogowskaz dla nauczycieli, który ułatwi rozpoznanie, że to dziecko, z którym mają do czynienia, jest krzywdzone, żeby mogli temu dziecku pomóc i żeby mogli pomóc sobie". - To jest bardzo ważne, żeby nie przesadzić z pomaganiem, żeby - pomagając - nie zaszkodzić sobie samemu - podkreśliła gość "Sygnałów dnia".
Powstanie przewodnika było konsultowane z nauczycielami. - Pozwoliliśmy sobie na początku umieścić sporo informacji o traumie, bo to nowa wiedza, oraz dotyczących tworzenia się więzi. Konsultowaliśmy powstanie tego przewodnika z nauczycielami. Ustaliliśmy, że jest to język, który nauczyciele zrozumieją - wyjaśniała Aleksandra Sikorska.
>>> [CZYTAJ TAKŻE] "Pomóż dzieciom w nierównej walce z życiem"
Anna Choszcz-Sendrowska dodała, że organizacja SOS Wioski Dziecięce niejednokrotnie spotykała się z nauczycielami, którzy mówili, że mają problemy wychowawcze z dziećmi straumatyzowanymi. - My w Polsce opiekujemy się porzuconymi i osieroconymi dziećmi od 35 lat. To nauczyciele przychodzą do nas i mówią, że mają problem z tym, jak zachowują się dzieci, które są w opiece zastępczej, które przeżyły bardzo trudne rzeczy - mówiła.
Nie tylko najpoważniejsze problemy
- Spotykamy się z nauczycielami, prowadzimy dla nich zajęcia i stąd też stwierdziliśmy, że potrzebny jest taki przewodnik, bo w każdej klasie są dzieci stykające się z oddzieleniem od rodziców, ze śmiercią rodzica. To są też problemy trochę mniejsze, ale dla dzieci bardzo duże - rozwód, problemy finansowe rodziców - wskazała Choszcz-Sendrowska.
- To, co w naszej ocenie jest kluczowe dla nauczycieli, to są sposoby, w jakie mogą pomóc dziecku, w jakie mogą pracować z dzieckiem w klasie - zaznaczyła Aleksandra Sikorska.
Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Audycja: "Sygnały dnia"
Prowadzący: Mateusz Drozda
Goście: Anna Choszcz-Sendrowska (SOS Wioski Dziecięce), Aleksandra Sikorska (psycholog)
Data emisji: 21.09.19
Godzina emisji: 7.15
mbl/kh