Nowa inicjatywa SOS Wioski Dziecięce ułatwi nauczycielom pomoc dzieciom

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019 08:11
Fundacja SOS Wioski Dziecięce wydała przewodnik dla nauczycieli, informujący jak pomagać dzieciom obciążonym przez problemy w domu. - To drogowskaz, ułatwiający rozpoznanie - mówiła w radiowej Jedynce Anna Choszcz-Sendrowska z SOS Wioski Dziecięce. - Nauczyciele chcą pomagać, ale jeszcze nie wiedzą jak - wtórowała jej Aleksandra Sikorska, psycholog.
Audio
  • SOS Wioski Dziecięce wydało broszurę dla nauczycieli (Sygnały dnia/ Jedynka)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: TORWAISTUDIO/ Shutterstock

Nakładem fundacji SOS Wioski Dziecięce ukazała się książka zatytułowana "Szkoła wrażliwa na traumę. Jak wspierać dziecko z doświadczeniem traumy w procesie edukacji". Jest ona adresowana do nauczycieli w tych klasach, w których są straumatyzowani uczniowie. W ocenie gości "Sygnałów dnia", nauczyciele bowiem zauważają, że wiele dzieci "niesie ze sobą dodatkowy ciężar trudnych emocji, ale jeszcze nie wiedzą, jak pomóc". - My chcemy tę lukę wypełnić - mówiła Aleksandra Sikorska.

Dariusz Piontkowski 1200.jpg
Dariusz Piontkowski: polskie szkoły są bezpiecznym miejscem

Drogowskaz dla nauczycieli

Anna Choszcz-Sendrowska wskazała, że "ta książeczka to przewodnik, drogowskaz dla nauczycieli, który ułatwi rozpoznanie, że to dziecko, z którym mają do czynienia, jest krzywdzone, żeby mogli temu dziecku pomóc i żeby mogli pomóc sobie". - To jest bardzo ważne, żeby nie przesadzić z pomaganiem, żeby - pomagając - nie zaszkodzić sobie samemu - podkreśliła gość "Sygnałów dnia".

Powstanie przewodnika było konsultowane z nauczycielami. - Pozwoliliśmy sobie na początku umieścić sporo informacji o traumie, bo to nowa wiedza, oraz dotyczących tworzenia się więzi. Konsultowaliśmy powstanie tego przewodnika z nauczycielami. Ustaliliśmy, że jest to język, który nauczyciele zrozumieją - wyjaśniała Aleksandra Sikorska.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] "Pomóż dzieciom w nierównej walce z życiem"

Anna Choszcz-Sendrowska dodała, że organizacja SOS Wioski Dziecięce niejednokrotnie spotykała się z nauczycielami, którzy mówili, że mają problemy wychowawcze z dziećmi straumatyzowanymi. - My w Polsce opiekujemy się porzuconymi i osieroconymi dziećmi od 35 lat. To nauczyciele przychodzą do nas i mówią, że mają problem z tym, jak zachowują się dzieci, które są w opiece zastępczej, które przeżyły bardzo trudne rzeczy - mówiła. 

Nie tylko najpoważniejsze problemy

- Spotykamy się z nauczycielami, prowadzimy dla nich zajęcia i stąd też stwierdziliśmy, że potrzebny jest taki przewodnik, bo w każdej klasie są dzieci stykające się z oddzieleniem od rodziców, ze śmiercią rodzica. To są też problemy trochę mniejsze, ale dla dzieci bardzo duże - rozwód, problemy finansowe rodziców - wskazała Choszcz-Sendrowska.

- To, co w naszej ocenie jest kluczowe dla nauczycieli, to są sposoby, w jakie mogą pomóc dziecku, w jakie mogą pracować z dzieckiem w klasie - zaznaczyła Aleksandra Sikorska. 

Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Audycja: "Sygnały dnia"

Prowadzący: Mateusz Drozda

Goście: Anna Choszcz-Sendrowska (SOS Wioski Dziecięce), Aleksandra Sikorska (psycholog)

Data emisji: 21.09.19

Godzina emisji: 7.15

mbl/kh

Czytaj także

Dziecko w rodzinie zastępczej. Z sideł przemocy do lepszego domu?

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 13:39
Psycholog dr Aleksandra Piotrowska z Uniwersytetu Warszawskiego mówi, że przemoc ma różne oblicza, a społeczeństwo nie zawsze potrafi trafnie ocenić, kiedy dochodzi do nadużycia ze strony rodziców. Jak przemoc wpływa na psychikę dziecka i kiedy rodzina zastępcza staje się jedyną szansą na ocalenie pokrzywdzonego dziecka?
rozwiń zwiń
Czytaj także

"mLegitymacja w ponad 1000 szkołach". Ministerstwo Cyfryzacji podało nowe informacje

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2019 17:42
– W ponad 1000 szkołach uczniowie korzystają już z mLegitymacji szkolnej – poinformowało w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji. Od października mobilnymi legitymacjami będą mogli się posługiwać także studenci.
rozwiń zwiń