Bycie singlem - jak kochać i docenić samego siebie?

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2022 22:55
15 lutego przypada Dzień Singla. Warto, nie tylko w tym dniu, pomyśleć o tym, jak zatroszczyć się o swoje zdrowie, rozwój i pasje.
Samemu też można być szczęśliwym.
Samemu też można być szczęśliwym.Foto: Balazs Kovacs Images/ Shutterstock

Za Zygmuntem Freudem można powtórzyć, że życie psychiczne to kochać, pracować i się bawić. Zdaniem Katarzyny Szczerbowskiej z Fundacji eFkropka to właśnie to zdanie opisuje jak najlepiej o siebie zadbać. - Kochać, budować szczęśliwe relacje i pracować - wymienia. - Bo praca pozwala nam się spełniać, zaspokaja potrzebę bycia potrzebnym. Praca też może się wiązać z relacjami.

Niestety na co dzień, zagonieni, nie mamy za dużo czasu na refleksje. Niespecjalnie efektywnie korzystamy też z czasu wolnego, co potwierdza raport GUS. O konsekwencje nietrudno. Najszybciej dostrzeżemy je w objawach psychosomatycznych. - Objawów kryzysu psychicznego może być bardzo dużo, mogą one się tak zakamuflować, że nie będziemy nawet wiedzieć, iż mamy problemy - tłumaczy specjalistka. - Mam tu na myśli chroniczne bóle głowy, pleców, brzucha, problemy z trawieniem.

Zdarza się więc, że zgłaszamy się po pomoc do gastrologa czy neurologa, jednak oni nie mogą znaleźć przyczyny. A okazuje się, że te dolegliwości mogą mieć podłoże psychiczne. Jak w większości przypadków lepiej zapobiegać niż leczyć. Pomaga w tym "self care", czyli świadoma troska o samego siebie. - Należy do niej między innymi stosowanie technik oddechowych, odpuszczanie sobie pewnych rzeczy, pilnowanie snu - podpowiada rozmówczyni Szymona Majchrzaka. - Ważne jest też dbanie o swoje ciało, w myśl zasady "w zdrowym ciele zdrowy duch". Dzięki ćwiczeniom, spacerom i marszom wspomagamy nie tylko naszą kondycję, ale pomagamy naszemu mózgowi, bo sprawiamy, że jest on bardziej ukrwiony.


Czytaj także:


Na nasze samopoczucie olbrzymi wpływ ma również dieta i to jak się odżywiamy. - To my jesteśmy odpowiedzialni za to, co jemy. Nikt o nas w tym zakresie nie zadba - tłumaczy Maja Miętkiewska z Koła Naukowego Dietetyki Klinicznej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. - Nawet jeżeli jesteśmy młodszymi osobami, możemy rozmawiać z rodzicami o tym, jak żywienie wpływa na nasz organizm. Warto na to zwrócić uwagę, bo "jestem tym, co jem".

Unikanie stresu, sen, zdrowa dieta, dobre relacje z bliskim, ale przede wszystkim pozwolenie sobie na to, żeby czasem odpuścić. To przepis na zadowolenie z siebie i ze świata. - Dajmy sobie trochę luzu, nie zawsze musimy dawać z siebie 100 procent. Małe kroki mogą nas doprowadzić w perspektywie do fajnego celu - radzi Katarzyna Szczerbowska.


Posłuchaj
04:35 Czwórka/Czat Czwórki - single 15.02.2022.mp3 Z ekspertami rozmawiamy, jak o siebie zadbać (Czat Czwórki/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Robert Grzędowski

Materiał przygotował: Szymon Majchrzak

Data emisji: 15.02.2022

Godzina emisji: 15.14

aw

Czytaj także

Stresoodporność. Czy można się tego nauczyć?

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2021 20:30
Według raportu "Stresodporni" przeprowadzonego w ubiegłym roku blisko 80 proc. ankietowanych informowało, że doświadcza ataków paniki, które trudno im opanować. 7 na 10 badanych odczuwało więcej stresu niż przed pandemią. Blisko 40 proc. ankietowanych można zaliczyć do grupy, która charakteryzuje się słabszą kondycją psychiczną.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co daje nam uczucie wdzięczności? Więcej szczęścia!

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2021 20:15
- Osoby, które potrafią widzieć szczęście w codziennych czynnościach i czuć wdzięczność wynikającą z codziennych aktywności czują się bardziej szczęśliwe - mówi w Czwórce dr Marcin Capiga, trener, szkoleniowiec i wykładowca UW. - Dlatego warto praktykować wdzięczność na co dzień. 
rozwiń zwiń