Oceanografia - globalny rynek pracy

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2014 17:00
Oceanografia jest interdyscyplinarnym kierunkiem, zajmującym się zjawiskami i procesami zachodzącymi w toni wodnej. Są to studia dla pasjonatów ekosystemu morskiego.
Oceanografia - globalny rynek pracy
Foto: Glow Images/East News

- W placówce terenowej Uniwersytetu Gdańskiego o nazwie "Stacja morska”, należącej do Instytutu Oceanografii, kształcimy specjalistów od badania, eksploatowania i ochrony morza - oceanografów, biologów, fizyków, chemików, geologów, a w tym roku otwieramy kierunek Ichtiologia morza - mówi Krzysztof Skóra, dyrektor Stacji Morskiej w Helu i przyznaje, że te studia są niezwykle ciekawe. - Ma się do czynienia z przyrodą, którą można studiować w probówce, akwarium i labolatorium, ale również w środowisku naturalnym, nurkując, albo obserwując. Jest to niestety trudne, bo przyroda nie zna pojęcia czasu, czy świąt. Pracuje ciągle, a przyrodnik wraz z nią. Dzięki temu jednak dowiadujemy się o niej fascynujących rzeczy, o których inni jeszcze nie mają pojęcia.

Na zajęciach u dr Luizy Wieleckiej przede wszystkim używa się mikroskopów. Studenci mają możliwość obejrzenia materiałów, które sami wcześniej zebrali, czyli np. zwierząt, które się poruszają i pływają. Wtedy można zobaczyć, jak one to robią. - To są istoty, których gołym okiem prawie nie widać, pod mikroskopem dopiero można zaobserwować, jak bardzo są one niesamowite, piękne i czasem bardzo skomplikowane. To są organizmy które poruszają się wokół nas w toni wodnej, czego często nawet nie jesteśmy świadomi - przekonuje Wielecka.

Czytaj także: Kajakiem przez Bałtyk - ekstremalna podróż marzeń<<<

Według Krzysztofa Skóry, biologa, specjalisty z zakresu ichtiologii, rynek pracy dla oceanografów jest globalny. - Trzeba czasami porzucić miasto, w którym się mieszka. Przenieść się do stacji terenowych, albo pływać dniami, tygodniami, a nawet miesiącami na statkach. To jest wymarzone zajęcie dla tych oceanografów - naukowców - mówi ekspert. Dodaje, że marzy o tym, by oceanografowie zaczęli także pracować w... mediach lub zostali politykami. - Wiele błędów jest popełnianych dlatego, że przyrodę eksploatuje się dla zysku ekonomicznego. A przecież to trzeba robić w sposób umiejętny i zrównoważony. To takich zadań potrzebni są specjaliści - mówi Skóra. - Z kolei tam gdzie przyroda w morzu jest zagrożona, potrzebni są doradcy, którzy powiedzą, co, gdzie i jak trzeba chronić.

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania całego reportażu Jakuba Tarki z audycji "4 do 4".

bc/kd

Nauczyciel na czasie

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2012 04:30
W "Poranku Online" przyjrzeliśmy się jaka jest praktyczna wiedza nauczycieli o uczniach.

Festiwal Nauki to "zupa z gwoździa"?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2012 19:00
Jakie były największe wpadki nauki, czy komputer może czytać ze zrozumieniem, ile mogą kosztować pieniądze? Te i wiele innych zagadnień zostanie poruszonych podczas XVI Festiwalu Nauki. Impreza rozpoczyna się już w piątek (21 września).

Mierzeja Wiślana - region pełen bursztynu i powojennych pamiątek

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2014 08:00
Mierzeja Wiślana to piaszczysty wał na południowo-wschodnim brzegu Zatoki Gdańskiej. Ma około 96 km długości i niecałe 2 km szerokości, a jej wysokość w niektórych miejscach sięga 30 m. - Moim zdaniem nigdzie w Polsce nie ma tak pięknych plaż, jak właśnie tam - mówi podróżnik Adam Gąsior.