Redakcja Polska

Japonia testuje autonomiczny prom. To odpowiedź na braki załóg i problem bezpieczeństwa

14.12.2025 13:30
W zachodniej Japonii rozpoczęły się testy promu pasażersko-samochodowego wyposażonego w system autonomicznej nawigacji. Jednostka Olympia Dream Seto, obsługiwana przez firmę Kokusai Ryobi Ferry, pływa na regularnej trasie między portem Shin-Okayama (prefektura Okayama) a wyspą Shodoshima (prefektura Kagawa) przez wody Morza Wewnętrznego Seto.
Audio
  • W Japonii trwają testy promu, który będzie korzystał z autonomicznej nawigacji. Tomasz Sajewicz/IAR
Japonia testuje autonomiczny prom. Zdjęcie ilustracyjne
Japonia testuje autonomiczny prom. Zdjęcie ilustracyjneFoto: ThomasWolter/Pixabay

Jak podają japońskie media, na pokładzie zainstalowano funkcję, która pozwala na w pełni automatyczne prowadzenie statku w określonych warunkach – system opiera się m.in. na czujnikach rozpoznających otoczenie i potrafi samodzielnie korygować kurs, omijać przeszkody oraz sterować napędem i sterem. Jednocześnie rejsy odbywają się pod nadzorem ludzi, a operator zapowiada stopniowe zwiększanie wykorzystania autonomicznych funkcji wraz z rosnącym doświadczeniem załogi.

Według informacji agencji Jiji Press prom ma być pierwszą jednostką certyfikowaną przez rząd Japonii jako „statek autonomiczny”. Z kolei branżowy serwis „The Maritime Executive”, powołując się na relację Kyodo z pokazu dla mediów, opisuje próbny rejs, podczas którego prom m.in. wykazał zdolność wykrycia innej jednostki na kursie i zmiany trasy.

Projekt jest częścią programu MEGURI2040 koordynowanego przez The Nippon Foundation. Fundacja wskazuje, że Japonia – ze względu na starzenie się społeczeństwa – mierzy się z niedoborem kadr także w żegludze przybrzeżnej, a utrzymanie połączeń na licznych trasach wyspiarskich jest kluczowe dla mieszkańców. W tle są też kwestie bezpieczeństwa: według fundacji czynnik ludzki ma odgrywać rolę w 70–80 proc. wypadków na morzu, a automatyzacja ma pomóc ograniczyć ryzyko. 

MEGURI2040 ruszył w 2020 r.; po etapie pierwszym (2020–2022) program wszedł w Stage 2 (2023–2026), w którym – jak podaje Nippon Foundation – cztery jednostki mają posłużyć do dopracowania najbardziej wymagających elementów, takich jak unikanie kolizji czy automatyczne manewry portowe (cumowanie/odcumowanie). Celem jest doprowadzenie technologii do zastosowań komercyjnych na większą skalę. 

Kyodo/Jiji Press/The Nippon Foundation, bs

Holandia: polscy migranci zarobkowi na masową skalę są wykorzystywani przez agencje pracy tymczasowej

10.12.2025 14:00
Szacuje się, że w Holandii pracuje 800 tysięcy migrantów zarobkowych, z których większość to Polacy. Agencje pracy tymczasowej ściągają Polaków do pracy w rzeźniach, szklarniach czy hurtowniach, czyli miejscach, gdzie Holendrzy pracować nie chcą.

PKP Intercity: w listopadzie 7,6 mln pasażerów. Najwięcej w historii

11.12.2025 17:50
PKP Intercity w listopadzie br. przewiozło 7,6 mln pasażerów, czyli o 23 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku - poinformował w czwartek narodowy przewoźnik. To najlepszy wynik w historii spółki.

Nie CPK a Port Polska. Zmiana nazwy przyszłego największego węzła logistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej

12.12.2025 13:27
Centralny Port Komunikacyjny będzie Portem Polska. Zmianę nazwy przyszłego lotniska pod Baranowem ogłosił premier Donald Tusk

UE „zamyka na stałe” rosyjskie aktywa. Dombrovskis: nie wolno dać się zastraszyć

13.12.2025 12:30
Bruksela – Unia Europejska podjęła decyzję o bezterminowym unieruchomieniu ok. 210 mld euro rosyjskich aktywów państwowych (rezerw rosyjskiego banku centralnego) znajdujących się w UE. To przełom, bo dotąd zamrożenie trzeba było odnawiać co sześć miesięcy w reżimie sankcyjnym wymagającym jednomyślności, co stwarzało ryzyko blokady.