Kamienie milowe polskiego kina – wielka retrospektywa w Metro Kinokulturhaus
Od 14 stycznia do 5 lutego 2025 roku w Metro Kinokulturhaus wyświetlono 13 arcydzieł polskiej kinematografii, które na trwałe zapisały się w historii światowego kina. Retrospektywa obejmowała filmy powstałe w latach 1948–1988, stworzone przez najwybitniejszych polskich reżyserów, takich jak Andrzej Wajda, Roman Polański, Krzysztof Kieślowski czy Agnieszka Holland. W programie znalazły się m.in.: "Nóż w wodzie" – przełomowy debiut Romana Polańskiego, "Popiół i diament" Andrzeja Wajdy czy "Sanatorium pod Klepsydrą" Wojciecha Hasa, film pełen onirycznej symboliki. Kluczową częścią przeglądu były również filmy eksplorujące polską rzeczywistość polityczną i społeczną, jak "Przesłuchanie" Ryszarda Bugajskiego czy "Krótki film o zabijaniu" Krzysztofa Kieślowskiego.
Była to wyjątkowa okazja, by zobaczyć filmy, które – mimo cenzury – potrafiły wnikliwie portretować ówczesne społeczeństwo i wywoływały gorące debaty na arenie międzynarodowej.
New Polish Films – Solidarność na ekranie
Drugi przegląd "New Polish Films – Solidarność na ekranie", zorganizowany wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza, odbył się w dniach 12–16 marca w Stadtkino Wien i skupił się na najnowszych polskich produkcjach. Młode pokolenie filmowców, będące przyszłością europejskiej kinematografii, zaprezentowało filmy, które poruszały istotne kwestie społeczne, odwołując się jednocześnie do idei solidarności i wspólnej odpowiedzialności za przyszłość. W programie znalazło się piec filmów współczesnych : "Doppelgänger / Sobowtór", który otworzył festiwal, "Tyle co nic", poruszający współczesne problemy polityczne i społeczne, „Milczące drzewa“, „Lany poniedziałek“ oraz „Ultima Thule“ - filmy dotykające tematów ekologii i egzystencjalnych dylematów.
Polskie kino – od klasyki do nowoczesności
Dwa festiwale filmowe organizowane w Wiedniu były doskonałym przykładem tego, jak polska kultura filmowa potrafi łączyć tradycję z nowoczesnością. Od arcydzieł sprzed dekad po najnowsze produkcje, polskie kino nieustannie inspiruje, porusza i skłania do refleksji.
Źródło: Instytut Polski w Wiedniu/ho