"Dark patterns", czyli marketingowe pułapki w e-sklepach Wielkimi krokami nadchodzi Black Friday, a tymczasem Polacy coraz więcej kupują w internecie i padają ofiarami tzw. "dark patterns" czyli marketingowych chwytów stosowanych, aby klientów zachęcić do kupowania. Zobacz więcej na temat: STYL ŻYCIA promocja black friday czarny piątek reklama handel zakupy zakupy w internecie zakupy w sieci Zobacz także Trójka klient prawa klienta
Komisja Europejska stawia Temu ultimatum. Daje miesiąc Komisja Europejska wezwała chińską platformę Temu do przestrzegania unijnego prawa o ochronie konsumentów. Dochodzenie ujawniło stosowanie praktyk naruszających przepisy. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA ŚWIAT Unia Europejska Komisja Europejska platforma zakupowa e-commerce e-handel UOKiK
Ryanair szykuje rewolucję dla pasażerów. Będą protesty? Ryanair szykuje dla pasażerów gigantyczną zmianę. Odprawa będzie możliwa tylko przez aplikację przewoźnika, a papierowe karty pokładowe mają odejść do lamusa. Protesty już się zaczynają. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA ŚWIAT Ryanair lotnictwo
Odszkodowanie za spóźniony pociąg. Sprawdź, co musisz zrobić Urząd Transportu Kolejowego apeluje, aby ubiegać się u kolejowych przewoźnikach o rekompensaty za spóźnione połączenia kolejowe. To pomoże zdyscyplinować firmy transportowe. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA kolejnictwo PKP transport publiczny pociągi POLSKA
Internetowe sklepy pod lupą UOKiK. Wprowadzały klientów w błąd Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko AzaGroup - właścicielowi sklepów internetowych Renee.pl i Born2Be.pl. Powodem jest niewłaściwe prezentowanie w tych sklepach promocji. Zobacz więcej na temat: POLSKA UOKiK sklep internetowy promocja GOSPODARKA
Latanie - jakie prawa ma pasażer? - Uwielbiam latać, bo latanie jest cudowne i dzięki niemu można zwiedzić różne zakątki świata - mówi Dominik Kłoska, pasjonat lotnictwa. W Czwórce zwraca uwagę na prawa, jakie ma pasażer. Zobacz więcej na temat: Czwórka lotnictwo samolot Marta Hoppe
Amazon ukarany przez UOKiK. Olbrzymia kwota Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości ponad 31 milionów złotych na internetowy sklep Amazon. Wątpliwości wzbudziły praktyki dotyczące wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi "Gwarancja Dostawy". Zobacz więcej na temat: USA Unia Europejska UOKiK Amazon handel internetowy POLSKA społeczeństwo
Amazon kontra UOKiK. Chodzi o prawa klientów Globalna sieć handlu w Internecie ukarana sumą 31 mln złotych przez UOKiK. Urząd ma zastrzeżenia do praktyki zawierania umów sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi "Gwarancja Dostawy". Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA handel internetowy Unia Europejska USA UOKiK Amazon
Bezpieczna żywność. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów? - Informacje zawarte na żywności bardzo często trudno jest zweryfikować bez wejścia w szczegóły, rozebrania produktu na czynniki pierwsze i spojrzenia w recepturę - przyznaje dr Przemysław Rzodkiewicz, główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Nad jakością produktów w sklepie czuwają inspektorzy; konsument również, pamiętając o kilku zasadach, może wybrać odpowiedni artykuł spożywczy. Zobacz więcej na temat: Sława Bieńczycka konsument zakupy żywność jedzenie
O zaufaniu do sprzedawcy. Czy obniżka ceny zawsze jest dla nas korzystna? Według badań UCE Reaserch blisko 70 proc. Polaków sprawdza, czy faktycznie cena promocyjna jest najniższą z 30 dni. To efekt wdrożenia unijnej dyrektywy Omnibus. Mimo to firmy wciąż szukają sposobu, aby obejść przepisy, a UOKiK prowadzi postępowania w tej sprawie. Zobacz więcej na temat: Trójka Paweł Turski Piotr Firan Radosław Nałęcz konsument handel sprzedaż UOKiK promocje
UOKiK nałożył na Dukę 1,5 mln kary. "Klientom należy się zwrot pieniędzy za dodane bez ich wiedzy produkty" Prezes UOKiK nałożył ponad 1,5 mln zł kary na firmę Duka International za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodał, że firma ma zwrócić pieniądze za automatycznie dodawane towary w sklepie internetowym. Decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA e-commerce handel internetowy sklep internetowy UOKiK
Bezpieczne zakupy przedświąteczne. Jak nie złapać się na sztuczki handlowców? Warto zawczasu pomyśleć o świątecznych prezentach, jednak należy przy tym zachować zdrowy rozsądek. W gorączce zakupów niełatwo ulec sztuczkom sprzedawców, którzy chcą przekonać nas do wydania kwoty znacznie większej, niż planowaliśmy. Na brak czujności liczą także oszuści, którym może zależeć na naszych danych. Zanim więc wyruszymy na zakupy, warto zapamiętać kilka zasad. Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych Grzegorz Jankowski Marcin Koczyba święta zakupy zakupy w internecie zakupy online zakupy przez internet
Downsizing i skimpflacja - jak "odchudza" się produkty spożywcze? Coraz częściej słyszymy o downsizingu, czyli celowym zmniejszaniu wag lub ilości produktu przy zachowaniu tego samego opakowania. Upowszechnia się także termin skmipflacja. Sprawdzamy, na czym polegają te dwa zjawiska. Zobacz więcej na temat: Czwórka zakupy ceny Marta Hoppe
"Znajcie swoje prawa". Marcin Kruszewski o swojej naczelnej zasadzie Marcin Kruszewski od lat prowadzi kanał "Prawo Marcina", tłumaczy zawiłości polskich przepisów, pokazuje ich zmiany. Podkreśla, że warto znać swoje prawa, by czuć się bezpiecznie. Zobacz więcej na temat: Czwórka Kamil Jasieński edukacja prawo zakupy w internecie zakupy
Prawa konsumenta nie tylko w sieci. Jak robić bezpieczne zakupy? - Najczęściej wątpliwości konsumentów dotyczą szeroko pojętej branży e-commerce, czyli zakupów w internecie - podkreślała Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zobacz więcej na temat: Czwórka Piotr Firan zakupy
UOKiK postawił zarzuty firmie Med Professional. Czego dotyczą? Spółka Med Professional usłyszała zarzuty wysyłania zaproszeń pod fałszywym pretekstem, wprowadzania konsumentów w błąd oraz utrudniania odstąpienia od umowy - poinformował UOKiK. Urząd dodał, że konsumentów zapraszano na akcje społeczne, na których prowadzono sprzedaż produktów firmy. Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA UOKiK sprzedaż konsument
Co zrobić, gdy wymarzony apartament nie spełnia obiecanego standardu? Zdarzają się sytuacje, w których pokój w pensjonacie bądź w hotelu ma standard niższy niż ten, który wybieraliśmy, rezerwując pobyt. Na tego typu nieuczciwe praktyki możemy się natknąć zwłaszcza w okresie wakacji lub ferii. Co zrobić w takiej sytuacji? Zobacz więcej na temat: UOKiK turystyka hotel Sława Bieńczycka Patryk Bedliński
"Cudowne" garnki, kołdry, sprzęt AGD. Nieuczciwe pokazy a dyrektywa Omnibus Wraz z początkiem nowego roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, mająca na celu większą ochronę konsumentów. W "Czterech porach roku" pochyliliśmy się nad problemem nieuczciwych praktyk sprzedaży "cudownych" garnków czy kołder podczas pokazów, wycieczek, a nawet tzw. nieumówionych wizyt w domach seniorów, którzy najczęściej padają ofiarą naciągaczy. Zobacz więcej na temat: Daniel Wydrych klient prawa klienta konsument społeczeństwo UOKiK