Polskie Radio
Section05
prawa konsumenta

Bezpieczna żywność. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

- Informacje zawarte na żywności bardzo często trudno jest zweryfikować bez wejścia w szczegóły, rozebrania produktu na czynniki pierwsze i spojrzenia w recepturę - przyznaje dr Przemysław Rzodkiewicz, główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Nad jakością produktów w sklepie czuwają inspektorzy; konsument również, pamiętając o kilku zasadach, może wybrać odpowiedni artykuł spożywczy.
Zobacz więcej na temat:  Sława Bieńczycka konsument prawa konsumenta zakupy żywność jedzenie

UOKiK nałożył na Dukę 1,5 mln kary. "Klientom należy się zwrot pieniędzy za dodane bez ich wiedzy produkty"

Prezes UOKiK nałożył ponad 1,5 mln zł kary na firmę Duka International za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodał, że firma ma zwrócić pieniądze za automatycznie dodawane towary w sklepie internetowym. Decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Zobacz więcej na temat:  GOSPODARKA e-commerce handel internetowy sklep internetowy UOKiK prawa konsumenta

Bezpieczne zakupy przedświąteczne. Jak nie złapać się na sztuczki handlowców?

Warto zawczasu pomyśleć o świątecznych prezentach, jednak należy przy tym zachować zdrowy rozsądek. W gorączce zakupów niełatwo ulec sztuczkom sprzedawców, którzy chcą przekonać nas do wydania kwoty znacznie większej, niż planowaliśmy. Na brak czujności liczą także oszuści, którym może zależeć na naszych danych. Zanim więc wyruszymy na zakupy, warto zapamiętać kilka zasad.
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych Grzegorz Jankowski Marcin Koczyba święta zakupy zakupy w internecie zakupy online zakupy przez internet prawa konsumenta

"Cudowne" garnki, kołdry, sprzęt AGD. Nieuczciwe pokazy a dyrektywa Omnibus

Wraz z początkiem nowego roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, mająca na celu większą ochronę konsumentów. W "Czterech porach roku" pochyliliśmy się nad problemem nieuczciwych praktyk sprzedaży "cudownych" garnków czy kołder podczas pokazów, wycieczek, a nawet tzw. nieumówionych wizyt w domach seniorów, którzy najczęściej padają ofiarą naciągaczy.
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych klient prawa klienta prawa konsumenta konsument społeczeństwo UOKiK

Dyrektywa omnibus a sprzedaż przedmiotów podczas "pokazów specjalnych"

W najbliższym wydaniu "Czterech pór roku" wrócimy do dyrektywy Omnibus, która z początkiem Nowego Roku jeszcze bardziej chroni prawa konsumentów. Tym razem jednak nie będziemy mówić o obowiązku prezentowania przez sprzedawców cen obowiązujących przynajmniej 30 dni przed ich obniżką, lecz o zupełnie innym zjawisku, z którym, wprowadzając tę dyrektywę, postanowiono się rozprawić.
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych klient prawa klienta prawa konsumenta konsument

Nieuczciwe promocje. Jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus?

Na początku nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus, która ma strzec konsumentów przed fałszywymi promocjami. Według przepisów przy promocji sklepy zobowiązane są do umieszczania informacji o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu poprzedzających 30 dni. Czy nowa dyrektywa jest rewolucją w ochronie praw konsumenta?
Zobacz więcej na temat:  Daniel Wydrych klient UOKiK handel prawa klienta prawa konsumenta konsument

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o prawach konsumenta oraz przeciwdziałaniu lichwie. Sprawdź szczegóły

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Prezydent podpisał również ustawę zmieniającą przepisy ustanowione w celu przeciwdziałania lichwie. Ma ona na celu zapobieganie udzielaniu pożyczek o charakterze lichwiarskim.
Zobacz więcej na temat:  GOSPODARKA handel usługi usługi online konsument reklamacja prawa konsumenta pożyczka finanse osobiste

Wakacyjne reklamacje. Jak możemy egzekwować swoje prawa?

Długo wyczekiwany urlop, upragniony wyjazd, a wybrana oferta wakacyjna okazuje się niezgodna z rzeczywistością - obiecany przez biuro podróży widok na morze to tak naprawdę widok na śmietniki, w hotelu brakuje wspomnianego w reklamie basenu, albo nasz lot zostaje opóźniony o kilkanaście godzin. W tej sytuacji możemy zgłosić reklamację naszego wypoczynku. Jak to zrobić? 
Zobacz więcej na temat:  Sława Bieńczycka wakacje prawa konsumenta reklamacja prawo

Uwaga na naciągaczy! Jak się przed nimi uchronić?

Naciągacze mogą proponować rozmaite oferty internetowe, np. darmową naukę języków obcych, aplikacje z dietami, subskrypcje treningów. Gdy klient orientuje się, że oferta nie spełnia jego wymogów i chce zrezygnować, czyli odstąpić od umowy, może się okazać, że firma mu to uniemożliwia. Co na to prawo konsumenckie? 
Zobacz więcej na temat:  Maciej Kurzajewski oszustwa firmy prawo konsument prawa konsumenta UOKiK Małgorzata Cieloch