Kultura

Jaka woda do picia najlepsza? Dla każdego coś innego

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2021 14:40
Bez niej nie ma życia. Ale wśród wód jest wiele możliwości do wyboru. Może być stołowa, mineralna, lecznicza i może być zwykła kranówka. A ile jej pić w ciągu dnia? - Tak naprawdę powinniśmy zwrócić uwagę na bilans wodny w naszym organizmie i on powinien wynieść ok. 2,8 litra - mówi dietetyk Angelika Kargulewicz, dr nauk medycznych.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay.com

woda picie nawadnianie.jpg
Objaw zmęczenia w ciągu dnia? Powodem może być niedobór wody w organizmie

Zwraca przy tym uwagę, że trochę wody dostarczają także produkty stałe, takie jak ryż, kasze, czy owoce, inne płynne potrawy np. zupy, a także mleko. Na czystą wodę przypada ok. 1,5 litra i to powinna być woda, a nie herbata, czy kawa.


Posłuchaj
07:54 Jedynka-7-10-2021-cztery-pory-roku-woda.mp3 Jaka woda mineralna i dla kogo (Cztery pory roku/Jedynka)

 

woda kran kobieta 1200.jpg
Woda zdrowia doda nie tylko w upały

Gość Programu 1 Polskiego Radia zastrzega, że wspomniane wartości są orientacyjne. Zapotrzebowanie na wodę jest też uzależnione od warunków klimatycznych, czy prowadzonego trybu życia. Osoby uprawiające sport będą więcej piły niż ci, którzy siedzą na kanapie z pilotem w ręku. - A na przykład osoby ze schorzeniami nerek wręcz muszą ograniczać spożycie płynów - mówi.

Angelika Kargulewicz przyznaje, że woda zwierająca wapń i magnez może być świetnym uzupełnieniem diety, zwłaszcza jeśli ktoś nie toleruje laktozy i ma niedobór wapnia. - Ten wapń z wody jest bardzo dobrze przyswajalny - mówi.

Na wybór wody powinny uważać osoby z nadciśnieniem i chorobą nerek. Nie powinny pić wód zawierających dużo sodu i potasu. - Słone wody mogą powodować obrzęki i nasilać problem nadciśnienia - wyjaśnia. Osoby cierpiące na choroby układu żołądkowo-trawiennego nie powinny pić wody gazowanej, bo objawy mogą się nasilić. Im dobrze zrobi woda zawierająca dużo wodorowęglanów, bo one neutralizują kwaśny odczyn żołądka. Osoby zdrowe mogą spokojnie pić wodę gazowaną.

Wody zawierające siarczany, chlorki i fluorki to są już wody lecznicze i nie powinno się ich pić w celu zaspokojenia pragnienia. Są przeznaczone dla osób z chorobami nerek, dróg żółciowych i zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi. Za duża ilość może być szkodliwa. - Najlepiej skonsultować z lekarzem, ile takiej wody można wypić - radzi.

Angelika Kargulewicz radzi, aby pić wody bogate w magnez zwłaszcza w okresie od jesieni do wiosny. Wskazany też jest w sytuacjach, kiedy ktoś ma wyzwania intelektualne, obciążenie psychiczne, czy jesienną chandrę.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Sława Bieńczycka

Gość: Angelika Kargulewicz (dietetyk, dr nauk medycznych)

Data emisji: 7.10.2021 r.

Godzina emisji: 11.19

ag


www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Nie pij, bo przytyjesz. Ile kalorii mają napoje alkoholowe?

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2017 13:15
Dietetycy przestrzegają przed piciem słodkich napojów, informując o dużej ilości zawartego w nich cukru. Wysoką (a czasem i wyższą) wartość kaloryczną ma również alkohol, dlatego pojawił się rządowy pomysł podawania informacji o kaloryczności na etykietach napojów wysokoprocentowych. Ma to pomóc w budowaniu świadomości, że sprzyjają one dodatkowym kilogramom.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy woda odchudza? Wpływ picia wody na dietę i metabolizm

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2019 14:08
Niektórzy dietetycy zalecają picie szklanki wody na pół godziny przed planowanym posiłkiem. Taka ilość wody częściowo wypełniając żołądek, będzie potęgowała uczucie sytości i zmniejszy ilość spożytego jedzenia.
rozwiń zwiń