Zgodnie z postanowieniem marszałek Sejmu Elżbiety Witek wybory prezydenckie w 2020 r. odbędą się 28 czerwca. Będą one miały charakter "mieszany" - wyborcy mogą zdecydować, czy chcą wziąć w nich udział bezpośrednio, czy drogą korespondencyjną.
Rozporządzenie określa wzór i sposób prowadzenia oraz aktualizacji wykazu pakietów wyborczych w głosowaniu korespondencyjnym za granicą. Zgodnie z nim konsul prowadzi wykaz odrębnie dla każdej komisji wyborczej w obwodzie właściwym do przeprowadzenia głosowania korespondencyjnego.
Co muszą zawierać dane w wykazie wyborców?
Zgodnie ze wzorem dołączonym do rozporządzenia, dane w wykazie powinny zawierać: nazwisko i imię (lub imiona) wyborcy, PESEL, adres wyborcy, informacje o ewentualnym odbiorze osobistym lub potwierdzeniu wysłania pakietu.
W wykazie - prowadzonym w postaci elektronicznej w systemie teleinformatycznym, a w uzasadnionych przypadkach w postaci papierowej - konsul musi odnotować przygotowanie oraz wysłanie albo odbiór pakietu wyborczego.
Ponadto w wykazie konsul musi zapisać datę nadania przesyłki, osobiste odebranie pakietu przez wyborcę oraz datę odbioru pakietu.
Co z nieodebranymi pakietami?
Zgodnie z rozporządzeniem, konsul musi odnotować także nieodebranie przez wyborcę lub niedoręczenie na wskazany przez niego adres pakietu wyborczego, jak również zwrot przez wyborcę pakietu wyborczego w stanie nienaruszonym.
Konsul musi dokonywać aktualizacji danych na bieżąco, niezwłocznie po uzyskaniu informacji, których wpisanie do wykazu jest wymagane.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy Przemysława Pawełka z prof. Piotrem Warzykiem, sekretarzem stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
PAP/dad