X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Dlaczego wyburzamy arcydzieła modernizmu?

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2016 19:15
- Architekci nie widzą przestrzeni miejskiej jako przestrzeni społecznej - mówił w Dwójce prof. Waldemar Baraniewski. - To normalne, że w mieście następuje wymiana zabudowy - odpowiadał prof. Krzysztof Domaradzki.
Audio
  • Dlaczego wyburzamy arcydzieła modernizmu? (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Supersam w Warszawie w roku 1969 r., czyli 7 lat po zbudowaniu i na 37 lat przed zburzeniem
Supersam w Warszawie w roku 1969 r., czyli 7 lat po zbudowaniu i na 37 lat przed zburzeniemFoto: wikimedia/domena publiczna

Każdego roku z przestrzeni miejskiej Warszawy znikają sztandarowe budowle powojennej architektury. Nie ma już Pawilonu Chemii i słynnego "Supersamu", a ze "Smyka" pozostał tylko szkielet. Zdaniem prof. Baraniewskiego przyczyna tkwi w apetycie deweloperów na drogie działki w reprezentacyjnych miejscach stolicy, ale też w odhumanizowaniu się architektury i architektów. - To efekt nastawienia czysto technicznego i finansowego. Zauważmy, że na miejsce dawnych budynków nie powstaje nic wartościowego - oceniał.

Według prof. Krzysztofa Domaradzkiego istnienie danego budynku powinno być uzasadnione jego działaniem urbanistycznym. - Nawet wartościową budowlę postawioną w niewłaściwym miejscu, należy usunąć, jeśli można tę przestrzeń lepiej zagospodarować.

Jako przykład nasz gość podawał budynek "Supersamu", który, jego zdaniem należało przenieść z lokalizacji przy ulicy Puławskiej. Kontrprzykładem budowli modernistycznej spełniającej swe zadanie jest dla prof. Domaradzkiego warszawska "Rotunda".

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Bartosz Panek

Goście: prof. Waldemar Baraniewski (historyk sztuki), dr hab. Małgorzata Rozbicka (dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa), prof. Krzysztof Domaradzki (architekt, urbanista)

Data emisji: 23.02.2016

Godzina emisji: 18.00

bch/tj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Najwięcej kościołów budowano za Jaruzelskiego"

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2015 10:00
- W okresie PRL powstało w Polsce 3600 kościołów - mówiła Bogna Świątkowska, która w Dwójce opowiadała o projekcie "Architektura VII Dnia".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alejandro Aravena. Mieszkanie dla rodziny za 7,5 tysiąca dolarów

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2016 20:10
- Alejandro Aravena buduje po prostu połowę. Reszta mieszkania ma być dokończona przez jego mieszkańców - tak idę chilijskiego architekta wyjaśniła Agnieszka Skolimowska z miesięcznika "Architektura Murator".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak w Szczecinie rodziła się biała piękność

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2016 10:30
– Pomimo bardzo nowoczesnej bryły nawiązujemy wyraźnie do kontekstu historycznego – mówiła Dorota Serwa, dyrektor Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.
rozwiń zwiń