Prof. Teresa Malecka: to była pierwsza sesja naukowa poświęcona Pendereckiemu

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2024 13:00
- Po studiach od razu dostałam pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W akademii spotkało mnie jednak duże rozczarowanie. Okazało się, że przychodzę na uczelnię dwa, trzy razy w tygodniu i uczę różnych przedmiotów: harmonii, kształcenia słuchu, zasad muzyki. Ale jestem tu trzy razy w tygodniu, a reszta dni to co? Potem zorganizowaliśmy pierwszą, historyczną sesję naukową poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego z udziałem maestro - wspominała w Dwójce prof. Teresa Malecka.
Prof. Teresa Malecka podczas uroczystości wręczenia Nagród Miasta Krakowa oraz statuetek Mecenasów Kultury Krakowa
Prof. Teresa Malecka podczas uroczystości wręczenia Nagród Miasta Krakowa oraz statuetek Mecenasów Kultury KrakowaFoto: PAP/Łukasz Gągulski
  • Prof. Teresa Malecka jest teoretykiem muzyki, kierownikiem Centrum Dokumentacji Twórczości Kompozytorów Krakowskich Akademii Muzycznej w Krakowie, redaktorem naczelnym czasopisma naukowego "Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje".
  • Od początku istnienia Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena to również członkini Rady Programowej, a od roku 2018 kierownik naukowy Międzynarodowych Sympozjów Beethovenowskich. 
  • To tylko część aktywności prof. Teresy Maleckiej - bohaterki "Zapisków ze współczesności".

Wieloletni prorektor, dziekan, prodziekan, dyrektor Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki krakowskiej Akademii Muzycznej w swoich gawędach wspominała Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Drobę i prof. Mieczysława Tomaszewskiego oraz wiele innych postaci związanych m.in. z krakowskim środowiskiem muzycznym.

Prof. Teresa Malecka o swej pierwszej pracy

Prof. Teresa Malecka na antenie Dwójki wspominała zakończenie studiów i swą pierwszą pracę. - Po studiach na szczęście od razu dostałam pracę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Równocześnie uczyłam młodzież w liceum muzycznym, ale z tego zrezygnowałam, gdy na świat przyszedł drugi syn. W akademii spotkało mnie jednak duże rozczarowanie. Okazało się, że przychodzę na uczelnię dwa, trzy razy w tygodniu i uczę różnych przedmiotów: harmonii, kształcenia słuchu, zasad muzyki. Ale jestem tu trzy razy w tygodniu, a reszta dni to co? - mówiła.

Twórczość operowa Rimskiego-Korsakowa i dobra znajomość rosyjskiego

- Wspaniała osoba, dr Elżbieta Dziembowska, była związana z Uniwersytetem Jagiellońskim, ja z PWSM. To ona wymyśliła temat mojej pracy doktorskiej, która miała być przeprowadzona na UJ. Nie habilitowała się jednak w tym czasie i to już nie mógł być doktorat u niej na uniwersytecie. Marzeniem moim było, aby promotorem był prof. Mieczysław Tomaszewski, ale nie pozwalały na to przepisy. Pod opiekę wzięła mnie prof. Zofia Herman, a tematem pracy była twórczość operowa Rimskiego-Korsakowa. Byłam do tego zupełnie nieprzygotowana, a moim jedynym atutem była dobra znajomość rosyjskiego - powiedziała Teresa Malecka.

Czytaj także:

Dydaktyka i nic więcej się nie działo

Nieoceniona okazała się pomoc ojca. - Tata jeździł co jakiś czas służbowo do ZSRR i przywoził mi partytury, płyty, literaturę przedmiotu. W ten sposób weszłam w muzykę rosyjską, która potem trzymała się mnie dosyć długo. Do tej pory czasem prowadzę wykłady na ten temat. Najważniejsze były jednak dwie sprawy: na katedrze teorii była tylko dydaktyka i nic więcej się nie działo. W dydaktyce ważną i nowatorską rolę wówczas odgrywali Marek Stachowski i Krzysztof Meyer. Prowadzili zajęcia z analizy muzycznej, to pojęcie stało się dla mnie bardzo ważne i inspirujące - przyznała bohaterka "Zapisków ze współczesności".

 

Posłuchaj
15:13 2024_03_11 12_44_56_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka o swym domu rodzinnym (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

 

14:28 2024_03_12 12_45_24_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka wspomina zakończenie studiów i swą pierwszą pracę (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

 

15:07 2024_03_13 12_44_18_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka wspomina swe relacje i górskie wędrówki z papieżem Janem Pawłem II (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

 

14:25 2024_03_14 12_46_10_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka i jej wspomnienia o Henryku Mikołaju Góreckim oraz kompozytorach krakowskich (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

 

14:15 2024_03_15 12_45_44_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Prof. Teresa Malecka wspomina Krzysztofa Pendereckiego (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

 

Prof. Mieczysław Tomaszewski i jego nowe myślenie

- Równoległe miałam poczucie, że nic innego tutaj nie robimy. Na horyzoncie naszej uczelni pojawił się prof. Mieczysław Tomaszewski, który wtedy był docentem. Zjawiskiem były jego wykłady z literatury muzycznej, owiane mitem prof. Bronisława Rutkowskiego. To było olśnienie, jego myślenie dla mnie osobiście było trudne. To się potem rozwinęło w do dziś trwającą specyfikę naszej akademii: wykłady z literatury muzycznej dla wszystkich wydziałów i specjalności w piątki przed południem - mówiła.

Krzysztof Penderecki na pierwszej, historycznej sesji naukowej

Potem pojawił się Krzysztof Droba, dyplomant prof. Tomaszewskiego. - Jemu też coś nie dawało spokoju, wspólnie wymyśliliśmy tzw. sekcję analizy w ramach katedry teorii. Obok nas pojawili się Krzysztof Szwajgier, Józef Rychlik, pięć lat później również młodsza od nas Joanna Wnuk-Nazarowa i parę innych osób. Prof. Tomaszewski został powołany na kierownika Studium Edytorstwa Muzycznego i zarazem takiej katedry. Organizował otwarte wykłady, były to spotkania z kompozytorami, filozofami. A potem zorganizowaliśmy pierwszą, historyczną sesję naukową poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego z udziałem maestro - opowiadała prof. Teresa Malecka.

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotowała: Beata Stylińska

Data emisji: 11-15.03.2024

Godzina emisji: 12.45

mo/wmkor/mgc

reklama

Czytaj także

Festiwal Muzyki Barokowej: cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 18:05
- Chcemy przedstawić słuchaczom Vivaldiego od innej strony. Zależy mi, żeby to, czego słuchacze są świadkami w sali wieczorową porą, było czymś innym, nietypowym, rzadkim - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Aleksandra Buszta-Bąk, kuratorka Festiwalu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Penderecki w 90. rocznicę urodzin. Początek drogi genialnego kompozytora

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 14:00
W związku z 90. rocznicą urodzin jednego z największych polskich kompozytorów, w Dwójce wyemitowaliśmy cykl nagrań archiwalnych. Ze wspomnień samego Krzysztofa Pendereckiego wyłania się obraz człowieka, który już w młodości przejawiał niesamowity talent. Dowodem na to jest chociażby opowieść o konkursie kompozytorskim, na który Penderecki wysłał aż trzy utwory. - Pamiętam, że to był jeden z najwspanialszych dni mojego życia, kiedy dowiedziałem się, że dostałem wszystkie nagrody - mówił dla Polskiego Radia.
rozwiń zwiń