Psychologia transportu. Jacy są polscy kierowcy i piesi?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2020 09:00
- Jako kierowcy mamy o sobie bardzo dobre mniemanie - mówi Magdalena Wit-Wesołowska, psycholog transportu. - Były realizowane różnego rodzaju badania, które pokazały, że większość polskich kierowców bardzo lubi prowadzić samochód i uważa się za kierowców znających przepisy, kulturalnych, jeżdżących prawidłowo, asertywnie, dynamicznie - dodaje. A jak jest naprawdę?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Velimir Zeland

mechanik1200.jpg
Przegląd techniczny samochodu - jak to się robi w Polsce?

Psycholog transportu to osoba zajmująca się badaniem psychologicznym kierowców i badaniem ich zdolności do wykonywania zawodu. Podlegają takim badaniom kierowcy, którzy chcą uzyskać prawo jazdy kategorii C, D lub wyższej. Tacy psycholodzy badają instruktorów, egzaminatorów, kierowców pojazdów uprzywilejowanych, przewożących wartości pieniężne czy tych kierowców, którzy mają coś na sumieniu np. utracili prawo jazdy za alkohol, punkty czy byli sprawcami wypadku.


Posłuchaj
32:50 czwórka strefa prywatna 6.08.2020.mp3 Jacy są polscy kierowcy - opowiada Magdalena Wit-Wesołowska, psycholog transportu (Strefa prywatna/Czwórka)

 

Mimo że polscy kierowcy mają o sobie bardzo dobre zdanie, to na naszych drogach znajdziemy ich wszelkie typy. Mateusz Żuchowski z autokult.pl opowiada o kierowcach "jeżdżę szybko, ale bezpiecznie", rajdowcach, niedzielnych kierowcach, świeżo upieczonych kierowcach, "najszybszych", ale też nerwusach czy prowokatorach. 

 - W badaniach co 8 kierowca przyznaje, że raz w tygodniu spotyka się z agresją w ruchu drogowym, mimo że do nerwowych zachowań przyznaje się mniej niż 1 osoba na 10 - mówi gość Kuby Jamrozka. - Dane pokazują, że to raczej mężczyźni mają wyższe mniemanie o sobie, jeśli chodzi o kompetencje do prowadzenia auta. Kobiety chętniej przyznają się do stłuczek, wykroczeń. Mężczyźni uważają, że są dobrzy lub bardzo dobrzy - a różnie to bywa - dodaje. 

Bycie dobrym kierowcą nie zależy od płci, a od naszych zdolności, tego jak radzimy sobie ze stresem, jaką mamy osobowość, jaki mamy temperament Magdalena Wit-Wesołowska

Za kierownicę siadają przeróżne osoby, bardziej i mniej wybuchowe. Niezaprzeczalnym jest fakt, że agresja na drogach istnieje. - Bierze się ona często z pośpiechu, żyjemy szybko i często musimy być gdzieś na czas, denerwują nas ci, którzy jeżdżą wolniej - mówi specjalistka. - Jest grupa kierowców, którzy uważają, że skoro mają lepszy samochód, to można im więcej, są tacy, którzy za kierownicą odreagowują stres z pracy czy domu - dodaje. 

To, skąd pochodzi kierowca, czy jaką ma rejestrację, nie ma znaczenia dla jego umiejętności. Magdalena Wit-Wesołowska podkreśla znaczenie doświadczenia i warunków drogowych, w jakich jeździmy na co dzień. 

- To, nad czym dziś musimy popracować jako Polacy, to kultura jazdy - akcentuje ekspertka. - To się zmienia, ale by te zmiany miały szersze znaczenie, to trzeba dużo czasu. To jak my traktujemy innych kierowców, sprawia, że oni tak będą traktowali nas - dodaje. 

Piesi - jest nimi większość kierowców 

Użytkownicy ruchu drogowego to również piesi. - Myślę, że jako piesi też mamy trochę za uszami - jak nam się spieszy, to np. nie czekamy na zielone, bo to kierowcy mają uważać. Wybiegamy na drogę - wymienia gość Czwórki. - Piesi są niechronionymi użytkownikami ruchu drogowego. I oni, i kierowcy powinni stosować zasadę ograniczonego zaufania - dodaje. 

Będąc kierowcami zapominamy, że też jesteśmy pieszymi, i odwrotnie Magdalena Wit-Wesołowska

Posłuchaj także:

Nie da się podzielić uwagi tak, by bezpiecznie prowadzić samochód i sprawnie używać smartfona Magdalena Wit-Wesołowska

By poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach, nauczyć empatii kierowców, czasem przydałyby się większe mandaty. Magdalena Wit-Wesołowska podkreśla, że musimy zmienić myślenie, brać odpowiedzialność za cały ruch drogowy, za drugą osobę, wprowadzić zasadę ograniczonego zaufania dla wszystkich i elementy odblaskowe. Zwraca uwagę, że ogromną plagą jest dziś używanie sprzętu elektronicznego (głównie smartfonów) przez uczestników ruchu drogowego - co dotyczy i pieszych i kierowców. Proponuje, by w programie kursów na prawo jazdy znalazły się metody radzenia sobie ze stresem na drodze i konkretne informacje o konsekwencjach używania smartfonów w czasie jazdy. 

***

Tytuł audycji: "Strefa prywatna"

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Gość: Magdalena Wit-Wesołowska (psycholog transportu)

Reporter: Mateusz Kulik 

Data emisji: 06.08.2020

Godzina emisji: 20.09

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kupno czy wynajem. Jak zdobyć mieszkanie?

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2017 14:35
Polska jest na ostatnich miejscach rankingów, jeżeli chodzi o liczbę mieszkań w stosunku do liczby potencjalnych lokatorów. Tymczasem aż 80 proc. z nas marzy o własnych czterech kątach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak kupić mieszkanie? Kilka praktycznych wskazówek

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2019 16:00
Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. Zanim jednak rozpoczniesz urządzanie swoich czterech ścian, czeka Cię mnóstwo formalności i stresu. 
rozwiń zwiń