Czy jesteśmy zadowoleni z kolei?

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2020 22:14
System sieci kolejowych był od lat dewastowany w Polsce. W 1989 roku sieć kolejowa obejmowała około 24 tysięcy km linii. W 2017 było ich już 19 tysięcy.
Audio
Pociąg Kolei Mazowieckich
Pociąg Kolei MazowieckichFoto: Koleje Mazowieckie/Twitter

Nie zdążę 1200.jpg
"Nie zdążę". Wykluczenie komunikacyjne 14 milionów Polaków

Nadal jednak wiele miast powiatowych zostało odciętych od transportu kolejowego. Sposobem na komunikacyjne wykluczenie ma być program Kolej Plus. Ma on przywrócić zlikwidowane wcześniej linie i poprawić jakość połączeń regionalnych, co pomoże w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. 

"Kolej musi być konkurencyjna w stosunku do innych przewoźników"

25 procent Polaków nadal żyje na terenach wykluczenia komunikacyjnego. Mamy nadzieję, że ten program zadziała i transport kolejowy w tych miejscach zostanie przywrócony - mówił Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - W planach są m.in. modernizacje torów, zakup nowych taborów, wprowadzenie nowych rozkładów i zaproponowanie korzystnych cen. To kolejna szansa na pozyskanie pasażerów dla kolei. 

farma wiatrowa offshore energia odnawialna free shut 1200.jpg
Czy można być energetycznie samowystarczalnym?

Jeszcze kilkanaście lat temu każdy marzył o własnym samochodzie, bo był synonimem luksusu. Budowano autostrady, by mieć gdzie tymi samochodami jeździć. Tory zwijano, bo kolej była nierentowna. Od niedawna na poważnie interesujemy się klimatem i wiemy czym jest ekonomia współdzielenia - Adrian Furgalski 

"To lokalny samorząd wie najlepiej czego potrzebują mieszkańcy"

- To lokalni gospodarze powinni wskazywać na odcinki, które powinny zostać wyremontowane. Mogą służyć przewozowi ludzi lub transportowi towarów. Chodzi o to, by rozłożyć odpowiedzialność za kolej. Stan połączeń kolejowych powinien być równie ważny, co stan powiatowych i gminnych dróg. Pomysłów na modernizację jest mnóstwo, ale to samorząd wie najlepiej czego potrzebują mieszkańcy i przedsiębiorcy - przekonywał Jakub Majewski z ProKolej.

mięso mięsny 1200.jpg
Produkujemy za dużo mięsa. PE chce wprowadzić podatek

Już nigdy nie będziemy jeździli naszymi autami tak szybko jak dziś. Samochodów jest coraz więcej, czas który odzyskamy korzystając z nowych odcinków tras stracimy na poszukiwanie miejsca parkingowego. Pasażerowie wracają na kolej, bo to jedyna realna alternatywa Jakub Majewski

Ekologiczny środek transportu

Przez kilkanaście ostatnich lat mieliśmy do czynienia z procesem "zwijania" linii kolejowych. Ustawa, którą 4 marca w Koninie podpisał prezydent Andrzej Duda ma to zmienić. Choć, jak wskazywali eksperci działania w kierunku rozbudowy sieci kolei trwają już od kilkunastu lat. W Polsce do tego rozwoju przyczyniły się m.in. unijne dotacje na rozbudowę infrastruktury. - Rozbudowujemy kolej z pomocą rozmaitych programów, bo chcemy, by odzyskała należne jej miejsce. To ważne zwłaszcza w dzisiejszych czasach, bo kolej to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu - komentowali. 

Czy kolej będzie jedyną alternatywną dla coraz bardziej zatłoczonych autostrad i miast? O tym w rozmowie.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan 

Goście: Jakub Majewski (ProKolej), Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR)

Data emisji: 10.03.2020

Godzina emisji: 15.10

ac

Zobacz więcej na temat: Czwórka Piotr Firan PKP
Czytaj także

Czy kolej jest gotowa na sezon zimowy i święta?

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2017 15:00
- Wszystkie nasze siły są zaangażowane, aby zmieniony rozkład jazdy został wprowadzony na czas i aby pociągi wyjeżdżały i docierały zgodnie z planem - mówił Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak zmienia się dla nas kolej?

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2018 17:22
Remonty, objazdy, przesiadki, przewozy autobusowe to utrudnienia dla pasażerów i straty dla kolei. Jest to cena, którą podróżni płacą za modernizację infrastruktury dalekobieżnej. Jak się zmieni i czy faktycznie będziemy przemieszczać się szybciej i wygodniej?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy ekologia zmienia przemysł modowy?

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2019 12:58
- Rynek tekstylny, zaraz po przemyśle petrochemicznym jest drugim co do wielkości trucielem. Emisje z tego sektora są większe niż w przemyśle lotniczym. W skali roku to 1,700 miliardów wyprodukowanych sztuk odzieży i 2 miliardy ton odpadów - alarmowała Katarzyna Karpa-Świderek z WWF Polska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kamczatka. Nieodkryte rosyjskie rubieże

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2020 18:19
Kamczatka to rosyjski "koniec świata" - półwysep leżący na krańcu Azji. Przez długie lata region był niedostępny dla obcokrajowców i większości obywateli ZSRR, dzięki czemu do dziś można zobaczyć tam dziewiczą przyrodę. Maria Dubyna to podróżniczka, której nie straszne rosyjskie rubieże, indyjska kolej, czy afrykańskie bezdroża. 
rozwiń zwiń