Nowe Technologie

Wartość polskich gier wideo liczona jest w miliardach złotych. Nasze firmy podbijają świat

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2020 13:52
Polska zajmuje siódme miejsce na globalnym rynku gier wideo - wynika z raportu "The game industry of Poland" wydanego przez PARP. W naszym kraju gry produkuje obecnie ponad 440 firm, które zatrudniają 9,7 tys. osób. Dzięki inwestycjom w różne typy gier, polska branża gamingowa odnotowuje wzrosty wynoszące ok. 30 proc. rocznie – czytamy w najnowszym wydaniu tygodnika "Do Rzeczy".
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Tylko w 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld zł, a 96 proc. z nich trafiło na eksport. Na warszawskiej giełdzie notowanych jest już ponad 40 spółek twórców gier – więcej tego typu spółek można znaleźć tylko na giełdzie papierów wartościowych w Tokio.

Najwyżej wycenianą z nich jest CD Projekt, jej kapitalizacja wynosi ponad 35,5 mld zł i przekracza wartość PKN Orlen czy PZU. W pierwszej trójce producentów gier na warszawskiej giełdzie są też Ten Square oraz PlayWay.

Wartość globalnego rynku gier przekroczy 200 mld dolarów

CD Projekt, twórca popularnego na całym świecie "Wiedźmina" zarobił w pierwszym półroczu tego roku 146,8 mln zł zysku netto, w porównaniu z 51,5 mln zł osiągniętego w analogicznym okresie 2019.

Natomiast zysk netto CD Projektu w trzecim kwartale wyniósł 23,4 mln zł - podała spółka w raporcie. Zysk ten był o 6,9 proc. niższy od oczekiwań analityków, którzy prognozowali wynik na poziomie 25,1 mln zł. W porównaniu z ubiegłym rokiem zysk wzrósł o 57 proc.

W raporcie podano, że segment produkcji gier CD Projekt RED wypracował w trzecim kwartale 64,1 mln zł przychodów i 23,2 mln zł zysku netto wobec odpowiednio 61,3 mln zł i 16,8 mln zł rok wcześniej.

- Osiągnięte w III kwartale przychody oparte były w głównej mierze na sprzedaży gier z wiedźmińskiego uniwersum - podobnie jak w minionych kwartałach dominował "Wiedźmin 3" wraz z dodatkami, dostępny obecnie na czterech platformach. Warto podkreślić, że kolejny bardzo dobry kwartał mają za sobą 'Gwint' oraz 'Wojna Krwi'. Z kolei GOG. com poprawił swoją sprzedaż w okresie lipiec-wrzesień o blisko jedną czwartą w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. - poinformował Piotr Nielubowicz, wiceprezes CD Projektu ds. finansowych.

Zysk ten był o 6,9 proc. niższy od oczekiwań analityków, którzy prognozowali wynik na poziomie 25,1 mln zł. W
porównaniu z ubiegłym rokiem zysk wzrósł o 57 proc. CD Projekt spodziewa się, że większość kopii "Cyberpunk 2077" w tym roku zostanie sprzedanych poprzez kanały dystrybucji cyfrowej – poinformowali przedstawiciele spółki.

Nowy lider na GPW ?

Znaczenie CD Projekt dla całej gospodarki widać również podczas giełdowych notowań. W środę na GPW obroty wyniosły ok. 1.290 mln zł, z czego 1.089 mln zł przypadło na spółki z WIG20. Największy handel odbywał
się na akcjach Allegro (157 mln zł) oraz właśnie CD Projektu (127 mln zł).

Co ciekawe jednak, 90 proc. polskich podmiotów z branży gamedev (video game development) funkcjonuje jednak poza GPW. Zaliczają się do niej na przykład Huuuge Games i Techland, czyli druga i trzecia największa firma w branży.

Szacuje się, że samych graczy jest w Polsce ok. 16 mln i generują oni rynek wart 596 mln dolarów, a co roku ukazuje się ok. 480 nowych produkcji. Analitycy ocenią również, iż w roku 2023 wartość globalnego rynku gier przekroczy 200 mld dolarów, a dla porównania globalna branża muzyczna przynosi rocznie niecałe 20 mld dolarów.

shutterstock Anton27 dziewczyna gracz konsola gaming 1200.jpg
Czy konsole nowej generacji dotrą do klientów na czas?

Według prognoz, sprzedaż – zapowiadanego od dawna "Cyberpunka 2077" – w ciągu 12 miesięcy od premiery przekroczy 25 mln, a być może – m.in. dzięki pandemii – nawet 35 mln kopii – czytamy w tygodniku.

Skok sprzedaży bez pieniędzy na reklamę

Dobrą koniunkturę nakręcają także producenci sprzętu. 19 listopada zadebiutowało PlayStation 5 z ośmiordzeniowym procesorem. 10 listopada premierę miała również konsola XBox Series X. Już w dniu premiery każdej z nich do sprzedaży trafiły nowe lub odświeżone polskie tytuły.

Nie da się ukryć, że sektor gamingu na całym świecie, w tym w Polsce, wspiera pandemia COVID-19 i towarzyszące jej ograniczenia gospodarcze i społeczne.

W świecie zamkniętych kin, pustych sal koncertowych i stadionów piłkarskich przerobionych na szpitale, gry wideo stały się ulubioną, a do tego dostępna i tanią rozrywką. Polscy producenci gier w wielu krajach odnotowali więc ogromny skok sprzedaży bez wydawania dodatkowych pieniędzy na reklamę czy marketing – podsumowuje "Do Rzeczy".

PolskieRadio24.pl/Do Rzeczy/DoS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Among Us absolutnym hitem

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2020 16:16
Gra Among Us pobija nie tylko YouTube, Twitcha lub Steama, ale także sklepy z aplikacjami. To ostatnio jedna z najczęściej pobieranych aplikacji. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jasne i ciemne strony gamingu. Jak wyłączyć złe emocje?

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2020 14:00
W trakcie pandemii granie w gry stało się jedną z najpopularniejszych form spędzania czasu. Okazuje się jednak, że często długie przesiadywanie przed ekranem z padem w ręku nie zawsze ma pozytywne skutki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Legenda gamingu kończy właśnie 20 lat

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2020 18:15
Counter Strike 1.0 równo dwadzieścia lat temu doczekał się swojej premiery. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy konsole nowej generacji dotrą do klientów na czas?

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020 11:20
Zapewne wielu z Was z niecierpliwością czeka na swój egzemplarz konsoli nowej generacji. Podczas rozmowy w  Strefie Gamingu, Bartek "Bart" Jakubczyk opowiedział nam o problemach z dostępnością PlayStation 5. Okazuje się, że zwolennicy konsoli Microsoftu również nie mają powodów do zadowolenia.
rozwiń zwiń